Dato og tid er 01 dec 2020 06:18

Langsomme og hurtige proteiner

Anvendelse af kosttilskud - Kostprogrammer m.m.

Redaktører: Youssef, webmaster

Baili
Diskopumper

Langsomme og hurtige proteiner

Indlægaf Baili » 20 jul 2006 23:30

Spørgsmålet er enkelt: Hvilken slags (hurtige og langsomme) får jeg i hvilke produkter (altså pulver) og mad?

Og hvornår skal jeg tage hvad? Fx på ikke-træningsdage, morgen, middag aften osv?
I like work. It facinates me. I sit and look at it for hours

Mikkel Leicht
Superhero
Geografisk sted: MORS, nykøbing
Kontakt:

Re: Langsomme og hurtige proteiner

Indlægaf Mikkel Leicht » 21 jul 2006 00:20

Baili skrev:Spørgsmålet er enkelt: Hvilken slags (hurtige og langsomme) får jeg i hvilke produkter (altså pulver) og mad?

Og hvornår skal jeg tage hvad? Fx på ikke-træningsdage, morgen, middag aften osv?

Meget kort, så er cassein (det protein der er i mælk) langsomt og Whey er det som optages hurtigt.. MEN optageligheden af protein ved jeg faktisk ikke så vildt meget om, nok nogen andre der lige må komme med noget input, men mener det er noget med den biologiske værdi eller noget en fødevare har, som afgøre proteinets optagelighed..
DK 3. stærkeste mand 2009

Baili
Diskopumper

Indlægaf Baili » 21 jul 2006 02:16

Takker :) Men hvad er cassein og hvor får jeg det henne?
I like work. It facinates me. I sit and look at it for hours

Brugeravatar
Colemike
Expert
Geografisk sted: Køge
Kontakt:

Indlægaf Colemike » 21 jul 2006 03:14

Baili skrev:Takker :) Men hvad er cassein og hvor får jeg det henne?

Som Mikkel skrev, Cassein er langsomt optageligt protein. og som han ogsaa skrev kan det faas gennem maelk...... :roll:

Hvis du mener (selvom det er svaert at "gaette" sig til) i pulver form, kan du finde det paa http://www.flotkrop.dk - under protein (der er bl.a. Nutrisport 90)
Paradise Hotel 2009!
Billede
Billede
Logbog

Brugeravatar
komodo
Expert
Geografisk sted: Herning - Riget i midten (ex-Silkebronx)
Kontakt:

Indlægaf komodo » 08 aug 2006 16:31

Efter træning er valleprotein optimalt. Det er hurtigt optageligt.

På andre tidspunkter af døgnet er langsommere optagelige proteinkilder bedre. F.eks. kassein - mælkeprotein (størstedelen af den proteintype der er i mælk).

Den biologiske værdi, som udtrykker hvor stor en del af det indtagne protein der bliver i kroppen, og ikke ryger ud igen som urin eller afføring, er ikke meget forskellig valleproteinkoncentrat><kassein.

Årsagen til at kassein og andre "langsomme" proteintyper er bedre på andre tidspunkter af døgnet er, at de fordøjes relativt langsomt. Det tager altså længere tid for dem at komme ud i blod og muskler, og i stedet for at få en stor ladning til musklerne på én gang, kommer der en lind strøm over en længere periode. Indtagelse af valleprotein resulterer i en stigning af aminosyrer i blodet, som falder til et "normalt" niveau efter 120 min. Efter indtagelse af f.eks. kassein er antallet af aminosyrer i blodet noget lavere, men befinder sig i blodet i op mod 420min.

Når der vælges "langsomme" proteinkilder skal der selvfølgelig også tages højde for aminosyreprofilen.
Vegetar - gammel indiansk ord for "dårlig jæger"
HST og Sheiko - all the way!
Den noget inaktive log: http://www.fitforum.dk/viewtopic.php?p=118609#118609

Billede

Stubbe
Gummi-Tarzan

Indlægaf Stubbe » 09 aug 2006 21:56

På trods af forskelle i optagelseshastighed tyder de få studier der er på området på at casein resulterer i samme eller måske endda bedre muskelopbygning end ved indtagelse af valle.
Proteinstofskiftet er yderst komplekst og der er mange faktorer der spiller ind på syntese af proteiner. Hvis man ellers spiser jævnt over dagen har optagelseshastighed en meget begrænset, hvis overhovedet nogen, betydning i forhold til aminosyresammensætning, BV, total mængde protein over hele dagen, mm...

Mikkel Leicht
Superhero
Kontakt:

Indlægaf Mikkel Leicht » 09 aug 2006 22:59

well det er vel de enzymer vi er bygget med som afgøre hastigheden i sidste ende, og hvor effektivt det system er..

Stubbe
Gummi-Tarzan

Indlægaf Stubbe » 10 aug 2006 09:48

Mikkel Leicht skrev:well det er vel de enzymer vi er bygget med som afgøre hastigheden i sidste ende, og hvor effektivt det system er..
Hvis du tænker på optagelse er det sjældent enzymerne der sætter grænsen mht hastighed og effektivitet.

Mikkel Leicht
Superhero
Kontakt:

Indlægaf Mikkel Leicht » 10 aug 2006 12:13

Stubbe skrev:
Mikkel Leicht skrev:well det er vel de enzymer vi er bygget med som afgøre hastigheden i sidste ende, og hvor effektivt det system er..
Hvis du tænker på optagelse er det sjældent enzymerne der sætter grænsen mht hastighed og effektivitet.

hvad er det så? for det er vel arbejdsprocessen at nedbryde maden som er det der tager tid? eller hvad er det jeg misforstår da? :)

Stubbe
Gummi-Tarzan

Indlægaf Stubbe » 10 aug 2006 13:56

Mikkel Leicht skrev:
Stubbe skrev:

hvad er det så? for det er vel arbejdsprocessen at nedbryde maden som er det der tager tid? eller hvad er det jeg misforstår da? :)
I dette tilfælde er det hovedsageligt hvor hurtigt ventrikelindholdet kommer over i tyndtarmen. Selv spaltningen af proteiner sker relativt hurtigt og der er normalt et stort overskud af enzymer til rådighed i tarmen.

Stubbe
Gummi-Tarzan

Indlægaf Stubbe » 10 aug 2006 13:57

----
Senest rettet af Stubbe 10 aug 2006 13:59, rettet i alt 2 gange.

Stubbe
Gummi-Tarzan

Indlægaf Stubbe » 10 aug 2006 13:57

----

Tilbage til "Kost / kosttilskud"