Dato og tid er 25 nov 2020 11:21

Spis 5 gange om dagen?

Anvendelse af kosttilskud - Kostprogrammer m.m.

Redaktører: Youssef, webmaster

Brugeravatar
Arhnold
Hercules
Indlæg: 3727
Tilmeldt: 02 aug 2004 12:16
Geografisk sted: København K

Indlægaf Arhnold » 16 sep 2006 09:55

Se på det sådan her (det er noget simplificeret, men hvad fanden):

Hvis du kun spiser en gang om dagen vil du lige efter måltiddet have ALT for meget energi i kroppen, mens du i store dele af dagen ikke vil have noget energi. Dvs det kan bedre betalesig at sprede det ud. Prøcis hvor mange måltider man vil spise er meget individuelt, men 5-6 er et fint tal som fx JS og TJ anbefaler - morgen, frokost og aftensmad, samt tre mindre mellemmåltider, hvor et af dem kunne være en shake omkring træningstidspunktet..
Følg loggen - bulker løs for tiden:

http://www.fitforum.dk/viewtopic.php?t=11044

Løft for tiden:

Bænk: 100
Dødløft: 150
Squat: 120
_______________
Total: 370

Brugeravatar
Noceo
Expert
Indlæg: 2549
Tilmeldt: 24 feb 2004 21:19
Geografisk sted: 2300 Kbh S.

Indlægaf Noceo » 16 sep 2006 11:34

GrezaX skrev:okay d.v.s. man vokser ikk mindre af at man ikk lige for spist de 5-6 gange?


Kommer an på hvor mange gange det er. Spiser du kun 1 gang i døgnet fx. vil resultaterne nok falde ret voldsomt. Hvis du spiser 3-4 gange i døgnet vil forskellen nok ikke være så stor, men den vil være der.
There's a point in every fathers life, where he blows up his daughters room.

Brugeravatar
Flagermusen
Arnold
Indlæg: 1241
Tilmeldt: 14 mar 2006 18:32
Geografisk sted: København
Kontakt:

Indlægaf Flagermusen » 16 sep 2006 12:13

Når du spiser flere gange om dagen øger du dit stofskifte. Stofskiftet sørger for at alle de næringsstoffer du indtager bliver transporteret hen til de celler der har brug for dem. Efter endt træning vil din krop mangle næringsstoffer for at genopbygge dine muskler. Dvs du har anabolsk potentiale (anabol = muskelopbyggende). Hvis du derimod ikke giver musklerne de materialer de skal bruge, for at restituere, vil du i stedet komme i en katabolsk tilstand (katabol = muskelnedbrydende).

Når du har udsat musklerne for belastning vil de være i en meget dårlig "stand". Kroppen kan derfor automatisk superkompensere så når du næste gang udsætter dine muskler for samme belastning vil de bedre kunne tage imod. Det er på denne måde at du bliver større/stærkere. Hvis du derimod ikke giver musklerne de ressourcer de skal bruge for at bygge sig stærkere med, ja så vil de faktisk være i en værre stand end da du begyndte. Et skridt frem og to tilbage.

Sørg derfor for, at dine muskler altid har noget "spise". Efter du har spist et måltid, vil din forbrænding (= dit stofskifte) være forhøjet i ca. 2-3 timer efter for herefter at dale igen. Sørg derfor for, at spis hver 2-3 af dine vågne timer. Hvis du er vågen 16 timer om dagen skal du spise ca. 5-8 måltider. Det betyder MEGET for din muskelvækst hvis du ikke sørger for at spise jævnligt (5 gange om dagen vil jeg sige er minimum - hvis du spiser færre gange spænder du ben for dig selv)
Min klassiske log kan findes her:
http://www.fitforum.dk/viewtopic.php?t=12076

Np
Gummi-Tarzan
Indlæg: 132
Tilmeldt: 12 maj 2006 10:51
Geografisk sted: Viborg

Indlægaf Np » 16 sep 2006 19:15

GrezaX skrev:hvis jeg nu siger jeg har havregryn, rugbrød, tun i vand, letmælk og bananer, er der så ikk lige en der hurtigt kan bikse en 4-5 måltider sammen ud på dagen :)


](*,)

Brugeravatar
J-S-O
Expert
Indlæg: 1930
Tilmeldt: 05 aug 2005 22:27
Geografisk sted: Vestjylland, Ringkøbing
Kontakt:

Indlægaf J-S-O » 17 sep 2006 22:20

GrezaX skrev:
Np skrev:
GrezaX skrev:hvis jeg nu siger jeg har havregryn, rugbrød, tun i vand, letmælk og bananer, er der så ikk lige en der hurtigt kan bikse en 4-5 måltider sammen ud på dagen :)


](*,)


det nåede jeg ikk særlig langt med...


Det vil jeg kalde en yderst ringe kost...
- har du et mål inden for denne sport, bør du nok tilse lidt tid til lidt artike-læsning...

Uden, når du ikke langt...

Mikkel Leicht
Superhero
Indlæg: 6513
Tilmeldt: 21 maj 2004 20:48
Geografisk sted: MORS, nykøbing
Kontakt:

Indlægaf Mikkel Leicht » 17 sep 2006 22:38

man kan godt spise 3 gange om dagen, men det kan nok godt blive svært at bibeholde et fornuftigt stofskifte og bibeholde en god værdi af sukker i blodet, så man kan have energi hele dagen igennem, især hvis man er meget aktiv. Det er ikke umuligt dog, men vil sige det er bedst med mange små hen af dagen end de 3 store, det simpelthen ikke lige så "sundt" eller fordelagtigt som de 5-8 gange om dagen fx, eller flere..


Men når vi snakker måltider er det jo både de små snacks som et æble og et glas mælk som man for mellem måltiderne, de tæller jo også..

Prøv at poste hvad du spiser hen af dagen og hvornår..
DK 3. stærkeste mand 2009

Mikkel Leicht
Superhero
Indlæg: 6513
Tilmeldt: 21 maj 2004 20:48
Geografisk sted: MORS, nykøbing
Kontakt:

Indlægaf Mikkel Leicht » 19 sep 2006 08:00

GrezaX skrev:morgen: havregryn

mellem. 1 : Tun i vand / mælk

eftermiddag: gerne rugbrød med noget eller hva jeg nu liger finder ud af / mælk

mellem. 2 : banan / mælk

aften: hvad der nu blir serveret / mælk

hvilket vil sige nada niks.. ind med flere kcal og oftere, så kommer resultaterne også.. :wink:
DK 3. stærkeste mand 2009

Mikkel Leicht
Superhero
Indlæg: 6513
Tilmeldt: 21 maj 2004 20:48
Geografisk sted: MORS, nykøbing
Kontakt:

Indlægaf Mikkel Leicht » 19 sep 2006 08:00

GrezaX skrev:morgen: havregryn

mellem. 1 : Tun i vand / mælk

eftermiddag: gerne rugbrød med noget eller hva jeg nu liger finder ud af / mælk

mellem. 2 : banan / mælk

aften: hvad der nu blir serveret / mælk

hvilket vil sige nada niks.. ind med flere kcal og oftere, så kommer resultaterne også.. :wink:
DK 3. stærkeste mand 2009

Mikkel Leicht
Superhero
Indlæg: 6513
Tilmeldt: 21 maj 2004 20:48
Geografisk sted: MORS, nykøbing
Kontakt:

Indlægaf Mikkel Leicht » 19 sep 2006 12:54

GrezaX skrev:
Mikkel Leicht skrev:
GrezaX skrev:morgen: havregryn

mellem. 1 : Tun i vand / mælk

eftermiddag: gerne rugbrød med noget eller hva jeg nu liger finder ud af / mælk

mellem. 2 : banan / mælk

aften: hvad der nu blir serveret / mælk

hvilket vil sige nada niks.. ind med flere kcal og oftere, så kommer resultaterne også.. :wink:


jamen hvilke ting kunne du forslå jeg sku tilføje ? og hvad skal ud? :)


hvad er dit ligevægtsindtag nu (ca.) ? evt. sætte et mindre eller større måltid(er) ind mellem de nuværende...
DK 3. stærkeste mand 2009

Brugeravatar
MC
Expert
Indlæg: 1788
Tilmeldt: 14 apr 2006 18:27

Indlægaf MC » 19 sep 2006 14:34

GrezaX skrev:øhmm hvad tænker du på ? hvor meget jeg vejer eller hvad jeg indtager i kcal protein osv?


Du skal tydeligvis læse noget mere rundt omkring. Prøv at søge på 'Ligevægtsindtag', så vil der dukke hundredevis af emner frem omkring det.

Ellers kan jeg da fortælle dig at kort sagt, er det så mange kalorier hvor man hverken taber sig eller tager på - Resten må du selv tænke dig til :)

Brugeravatar
MC
Expert
Indlæg: 1788
Tilmeldt: 14 apr 2006 18:27

Indlægaf MC » 19 sep 2006 14:44

GrezaX skrev:jamen det ved jeg ikk for det meget forskelligt hvad jeg spiser osv jo..


Prøv at læs hvad jeg skriver en gang til!

Ertyui
Hjemmetræner
Indlæg: 206
Tilmeldt: 16 jan 2006 14:03
Kontakt:

Indlægaf Ertyui » 19 sep 2006 15:47

Jøsses..

Brugeravatar
Flagermusen
Arnold
Indlæg: 1241
Tilmeldt: 14 mar 2006 18:32
Geografisk sted: København
Kontakt:

Indlægaf Flagermusen » 19 sep 2006 15:59

GrezaX skrev:jeg ligger bare med det problem at jeg har MANGE ting at lave i hverdagene så har ikk rigtigt tid til at spise 5 gange om dagen måske 3-4 gange men sjældent 5-8


Hvis du ikke har tid til at spise, så glem tanken om at vokse. Ganske enkelt.

Nu har du forklaringen, så gider ikke at du kommer om en 3-4 måneders tid og klager over at der ikke sker noget, når det eneste du spiser er havregryn. Læs nogle artikler.
Min klassiske log kan findes her:

http://www.fitforum.dk/viewtopic.php?t=12076

Stubbe
Gummi-Tarzan
Indlæg: 107
Tilmeldt: 12 jul 2004 18:17

Indlægaf Stubbe » 19 sep 2006 17:53

Flagermusen- man øger ikke stofskiftet ved at spise flere gange. Ved et energiindtag på eksempelvis 10 MJ vil stofskiftet være det samme ved 2 som 10 måltider.

Mikkel L- vil du nævne nogle grunde til at 6 måltider er sundere end 3 måltider dagligt?


Tilbage til "Kost / kosttilskud"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 102 gæster

cron