Dato og tid er 25 nov 2020 11:23

Kulhydrater

Anvendelse af kosttilskud - Kostprogrammer m.m.

Redaktører: Youssef, webmaster

ney
Newb

Kulhydrater

Indlægaf ney » 08 okt 2006 16:31

Jeg skal finde ud af hvilke kulhydrater der er vigtigst for mæthedsfornemmelsen og hvorfor. Er der nogen der kan svare mig på det eller har nogle links til hvor det står?

Brugeravatar
S.K
Expert
Geografisk sted: Nykøbing Mors
Kontakt:

Indlægaf S.K » 08 okt 2006 16:54

Tag et kig på madpyramiden
Milk is for babies, when you grow up you have to drink bear
Gammel log
Ny log
SQ: 160kg
BP: 130kg
DL: 220kg
TOTAL 510kg

ney
Newb

Indlægaf ney » 08 okt 2006 17:08

S.K skrev:Tag et kig på madpyramiden

Ved godt hvordan den ser ud, men jeg skal jo finde ud af hvorfor de mætter. Og der tænker jeg mere på monosakkarider og hvordan de er opbygget. Kunne forestile mig at det var noget med det, og det kan jeg jo ikke finde noget om i kostpyramiden

Brugeravatar
Noceo
Expert
Geografisk sted: 2300 Kbh S.

Indlægaf Noceo » 08 okt 2006 18:05

Det kunne jo blive en lang smøre, men er typisk fibre der giver den bedste mæthedsfornemmelse.
Men hvad skal du bruge det til, så ku det være lidt nemmere at svare.
There's a point in every fathers life, where he blows up his daughters room.

Mikkel Leicht
Superhero
Geografisk sted: MORS, nykøbing
Kontakt:

Indlægaf Mikkel Leicht » 08 okt 2006 18:13

Altså først skal du søge og lære noget om opbygningen af kulhydrater fra de simple, som fx glukose (mono-sakkarider), Di-sakkarider som fx lactose, og derefter de langt kæder af monosakkerider, polysakkarider som fx cellulose...

Derefter kan du så søge lidt på GI index og GI load for at få et billede af optageligheden, da det ikke er bare at sige at de simple kulhydrater optages hurtigst og de komplekse optages langsomt, fx er maltdextrin optaget meget hurtigere end glukose, men er faktisk et polysakkarid...

Derpå kan du se lidt på hormonernes styring af sultfornemmelse samt andre faktorer som fx grehlin i mavesækken. (frequently eating). og læse lidt om hormonet leptin som er et mæthedshormon der er produceret i hyperplasia fedtceller.

Derpå kan du lære lidt omkring blodsukker og kredsløbet generelt, og blandt andet også de forskellige fordøjelseorganers virken! som fx bugspytkirtlen som med de små "øer" (1% af bugspytkirtlen producerer insulin som er et aminosyrer baseret hormon, som lagre makronæringstofferne i cellerne, altså en vigtig del) og hvordan det påvirkes af maden (GI igen blandt andet) læs også en smule om fordøjelsen generelt!

dertil lær lidt omkring de to steder i hjernen som stimulere appetit, og den som tilsidesætter "appetitområdet" i hjernen, en slags hæmmer, som hæmmer hvad "appetitområdet" signalere når blodsukkeret er henholdvis lavt eller højt.

Dertil bør du også lære lidt omkring hvad de forskellige makronæringstoffer har af kj pr gram foreksempel så du kan regne ud hvor meget du bør spise, fx er kulhydrater og protein normalt på omkring 9kj pr gram og fedt på 38kj (er dog lidt i tvivl med de tal, da det er langt tid siden jeg har kigget på emnet)

Når du kan dette, så har du en basisviden omkring fysiologien som gør det muligt at vælge sund kost! derpå skal du altid huske at variation er vejen frem så du for alle de andre næringstoffer også som fytokemikalier, vitaminer og mineraler etc etc.
DK 3. stærkeste mand 2009

Mikkel Leicht
Superhero
Kontakt:

Indlægaf Mikkel Leicht » 08 okt 2006 18:14

Altså først skal du søge og lære noget om opbygningen af kulhydrater fra de simple, som fx glukose (mono-sakkarider), Di-sakkarider som fx lactose, og derefter de langt kæder af monosakkerider, polysakkarider som fx cellulose...

Derefter kan du så søge lidt på GI index og GI load for at få et billede af optageligheden, da det ikke er bare at sige at de simple kulhydrater optages hurtigst og de komplekse optages langsomt, fx er maltdextrin optaget meget hurtigere end glukose, men er faktisk et polysakkarid...

Derpå kan du se lidt på hormonernes styring af sultfornemmelse samt andre faktorer som fx grehlin i mavesækken. (frequently eating). og læse lidt om hormonet leptin som er et mæthedshormon der er produceret i hyperplasia fedtceller.

Derpå kan du lære lidt omkring blodsukker og kredsløbet generelt, og blandt andet også de forskellige fordøjelseorganers virken! som fx bugspytkirtlen som med de små "øer" (1% af bugspytkirtlen producerer insulin som er et aminosyrer baseret hormon, som lagre makronæringstofferne i cellerne, altså en vigtig del) og hvordan det påvirkes af maden (GI igen blandt andet) læs også en smule om fordøjelsen generelt!

dertil lær lidt omkring de to steder i hjernen som stimulere appetit, og den som tilsidesætter "appetitområdet" i hjernen, en slags hæmmer, som hæmmer hvad "appetitområdet" signalere når blodsukkeret er henholdvis lavt eller højt.

Dertil bør du også lære lidt omkring hvad de forskellige makronæringstoffer har af kj pr gram foreksempel så du kan regne ud hvor meget du bør spise, fx er kulhydrater og protein normalt på omkring 9kj pr gram og fedt på 38kj (er dog lidt i tvivl med de tal, da det er langt tid siden jeg har kigget på emnet)

Når du kan dette, så har du en basisviden omkring fysiologien som gør det muligt at vælge sund kost! derpå skal du altid huske at variation er vejen frem så du for alle de andre næringstoffer også som fytokemikalier, vitaminer og mineraler etc etc.

ney
Newb

Indlægaf ney » 08 okt 2006 20:26

Noceo skrev:Det kunne jo blive en lang smøre, men er typisk fibre der giver den bedste mæthedsfornemmelse.

Jeg skal bruge det til en biologi rapport til på Tirsdag :roll:

ney
Newb

Indlægaf ney » 08 okt 2006 20:29

Mikkel Leicht skrev:Altså først skal du søge og lære noget om opbygningen af kulhydrater fra de simple, som fx glukose (mono-sakkarider), Di-sakkarider som fx lactose, og derefter de langt kæder af monosakkerider, polysakkarider som fx cellulose...

Tak for det lange og udmærkede svar. Jeg vil se om jeg kan finde svaret :wink:

Mikkel Leicht
Superhero
Kontakt:

Indlægaf Mikkel Leicht » 08 okt 2006 20:30

ney skrev:
Noceo skrev:Det kunne jo blive en lang smøre, men er typisk fibre der giver den bedste mæthedsfornemmelse.

Jeg skal bruge det til en biologi rapport til på Tirsdag :roll:

brug det jeg skrev, og brug alle delene, så kan jeg nærmest garantere dig et 2 cifret karakterbeløb.. :D

Brugeravatar
J-S-O
Expert
Geografisk sted: Vestjylland, Ringkøbing
Kontakt:

Indlægaf J-S-O » 08 okt 2006 20:36

Kulhydrater opdeles i tre kategorier;
1) Monosakkariderne
2) Disakkariderne
3) Polysakkariderne

a) Gruppe et er små molekyler, og disse kan optages gennem tarmvæggen uden at skulle fordøjes først!
b) Gruppe to er sammensat af to monosakkarider - disse skal fordøjes først, men optages dog forholdsvis hurtigt
c) Gruppe tre er store molekyler, som består af lange kæder af monosakkarider! Disse skal først nedbrydes, fordøjes og kan herefter optages gennem tarmvæggen. Fordøjelsen tager tid, og denne type kulhydrat befinder sig derfor længere tid i mave-tarmkanalen, hvor de fylder (= grundlag for længere mæthedsfornemmelse)

a) kunne være glukose eller fruktose
b) kunne være sakkarose eller laktose
c) kunne være stivelse eller cellulose

Mikkel Leicht
Superhero
Kontakt:

Indlægaf Mikkel Leicht » 08 okt 2006 22:37

J-S-O skrev:Kulhydrater opdeles i tre kategorier;
1) Monosakkariderne
2) Disakkariderne
3) Polysakkariderne

a) Gruppe et er små molekyler, og disse kan optages gennem tarmvæggen uden at skulle fordøjes først!
b) Gruppe to er sammensat af to monosakkarider - disse skal fordøjes først, men optages dog forholdsvis hurtigt
c) Gruppe tre er store molekyler, som består af lange kæder af monosakkarider! Disse skal først nedbrydes, fordøjes og kan herefter optages gennem tarmvæggen. Fordøjelsen tager tid, og denne type kulhydrat befinder sig derfor længere tid i mave-tarmkanalen, hvor de fylder (= grundlag for længere mæthedsfornemmelse)

desværre ikke altid at man kan regne med dette.. Læs hvad jeg skrev blandt andet..

Brugeravatar
Noceo
Expert
Geografisk sted: 2300 Kbh S.

Indlægaf Noceo » 08 okt 2006 23:19

Mikkel du sku vel ikke vide hvad det er (udover kompleksiteten af molekylet) der har indflydelse på hvor hurtigt det optages?
There's a point in every fathers life, where he blows up his daughters room.

Mikkel Leicht
Superhero
Kontakt:

Indlægaf Mikkel Leicht » 09 okt 2006 06:41

Noceo skrev:Mikkel du sku vel ikke vide hvad det er (udover kompleksiteten af molekylet) der har indflydelse på hvor hurtigt det optages?

Altså en fødevares generelle struktur har noget at sige også... er en kartoffel kogt fx optages den hurtigere end en som ikke er behandlet inden... Så det noget med mængden af de andre makronæringstoffer har noget at sige også da det kan sænke optagelsen af kulhydraterne... Det er simpelthen hvor hurtigt bliver maden omsat i maven, der kan størrelsen af biderne spille ind også, så det nemmeste er simpelthen at kigge på GI index&load.. Vandmængden i varen har også meget at sige! samt fibre som ikke optages som generelt sænker al optagelse..

Brugeravatar
J-S-O
Expert
Geografisk sted: Vestjylland, Ringkøbing
Kontakt:

Indlægaf J-S-O » 09 okt 2006 14:45

Mikkel Leicht skrev:
1) Monosakkariderne
2) Disakkariderne
3) Polysakkariderne

desværre ikke altid at man kan regne med dette.. Læs hvad jeg skrev blandt andet..

Det er jeg udmærket klar over, og selvfølgelig vil karakteren være bedre,
hvis han nævner alle de ting du er inde på, men det lyder ikke til at personen besidder den største viden inden for området,
hvilket jeg så personligt synes er at gøre MEGET ud af en biologi opgave (altså, at søge på utrolig mange forskellige ting, man ikke selv ved NOGET som helst om i forvejen)

Mit svar er såmænd meget forenklet, så det afhænger vel lidt af niveauet...
- synes dog også dit svar går videre end spørgsmålet egentlig lyder, da du fortæller om andre makronæringsstoffer etc etc...

Mikkel Leicht
Superhero
Kontakt:

Indlægaf Mikkel Leicht » 09 okt 2006 17:12

J-S-O skrev:
Mikkel Leicht skrev:
1) Monosakkariderne
2) Disakkariderne
3) Polysakkariderne

Det er jeg udmærket klar over, og selvfølgelig vil karakteren være bedre,
hvis han nævner alle de ting du er inde på, men det lyder ikke til at personen besidder den største viden inden for området,
hvilket jeg så personligt synes er at gøre MEGET ud af en biologi opgave (altså, at søge på utrolig mange forskellige ting, man ikke selv ved NOGET som helst om i forvejen)

Mit svar er såmænd meget forenklet, så det afhænger vel lidt af niveauet...
- synes dog også dit svar går videre end spørgsmålet egentlig lyder, da du fortæller om andre makronæringsstoffer etc etc...

Vi havde en rapport nogenlunde det samme hvor vi fik 11 for at skrive netop de punkter også lidt subjetivt om fedme i samfundet, og ikke mindst forsøg på GI omkring fødevare og RQ test ... :wink: Vi vidste ikke det vilde inden (jeg havde læst lidt inden, men altså ikke det vilde, kendte ikke til GI etc)

Tilbage til "Kost / kosttilskud"