Dato og tid er 01 dec 2020 05:54

Kulhydrater

Anvendelse af kosttilskud - Kostprogrammer m.m.

Redaktører: Youssef, webmaster

Brugeravatar
J-S-O
Expert
Geografisk sted: Vestjylland, Ringkøbing
Kontakt:

Indlægaf J-S-O » 09 okt 2006 17:17

Mikkel Leicht skrev:Vi havde en rapport nogenlunde det samme hvor vi fik 11 for at skrive netop de punkter også lidt subjetivt om fedme i samfundet, og ikke mindst forsøg på GI omkring fødevare og RQ test ... :wink: Vi vidste ikke det vilde inden (jeg havde læst lidt inden, men altså ikke det vilde, kendte ikke til GI etc)

Jeg skal finde ud af hvilke kulhydrater der er vigtigst for mæthedsfornemmelsen og hvorfor

Nogenlunde samme rapport?
Ej, glem du det bare - det er tydeligt vi ikke bliver enige om hvorvidt han bør skrive om alt du var inde på eller ej!

Mikkel Leicht
Superhero
Geografisk sted: MORS, nykøbing
Kontakt:

Indlægaf Mikkel Leicht » 09 okt 2006 17:20

J-S-O skrev:
Mikkel Leicht skrev:Vi havde en rapport nogenlunde det samme hvor vi fik 11 for at skrive netop de punkter også lidt subjetivt om fedme i samfundet, og ikke mindst forsøg på GI omkring fødevare og RQ test ... :wink: Vi vidste ikke det vilde inden (jeg havde læst lidt inden, men altså ikke det vilde, kendte ikke til GI etc)

Jeg skal finde ud af hvilke kulhydrater der er vigtigst for mæthedsfornemmelsen og hvorfor

Ej, glem du det bare - det er tydeligt vi ikke bliver enige om hvorvidt han bør skrive om alt du var inde på eller ej!

nej nej, men det er alle små punkter indenunder det samme, og som jeg siger, kan du med de emner få 11 tallet!
DK 3. stærkeste mand 2009

Brugeravatar
J-S-O
Expert
Geografisk sted: Vestjylland, Ringkøbing
Kontakt:

Indlægaf J-S-O » 09 okt 2006 17:23

Mikkel Leicht skrev:
J-S-O skrev:

nej nej, men det er alle små punkter indenunder det samme, og som jeg siger, kan du med de emner få 11 tallet!

Tja, omend måske mere, da du jo sagde I ikke havde haft om nogle af emnerne førhen!
PS; Karakteren hedder 12 nu :P

Mikkel Leicht
Superhero
Kontakt:

Indlægaf Mikkel Leicht » 09 okt 2006 17:25

J-S-O skrev:
Mikkel Leicht skrev:
J-S-O skrev:

Tja, omend måske mere, da du jo sagde I ikke havde haft om nogle af emnerne førhen!
PS; Karakteren hedder 12 nu :P

Ja fucked up karakter system, dumper helt sikkert både tysk og matematik! og de har skrottet mit ynglingsfag biologi!! :evil: :gib:

DingoDamp
Hercules
Geografisk sted: Hvidovre
Kontakt:

Indlægaf DingoDamp » 09 okt 2006 17:28

Jeg har en rapport til 10 omhandlende blodets opbygning, rygning osv :oops: (kunne ikke lige huske så meget fra kost og ernærings delen i biologi, så måtte jo lige prøve med et eller andet.. :P )
Klik på billedet for log
Billede
Mens sana in corpore sano - En sund sjæl i et sundt legeme

Stubbe
Gummi-Tarzan

Indlægaf Stubbe » 09 okt 2006 17:57

Mikkel Leicht skrev:Altså først skal du søge og lære noget om opbygningen af kulhydrater fra de simple, som fx glukose (mono-sakkarider), Di-sakkarider som fx lactose, og derefter de langt kæder af monosakkerider, polysakkarider som fx cellulose...

Derefter kan du så søge lidt på GI index og GI load for at få et billede af optageligheden, da det ikke er bare at sige at de simple kulhydrater optages hurtigst og de komplekse optages langsomt, fx er maltdextrin optaget meget hurtigere end glukose, men er faktisk et polysakkarid...

Derpå kan du se lidt på hormonernes styring af sultfornemmelse samt andre faktorer som fx grehlin i mavesækken. (frequently eating). og læse lidt om hormonet leptin som er et mæthedshormon der er produceret i hyperplasia fedtceller.

Derpå kan du lære lidt omkring blodsukker og kredsløbet generelt, og blandt andet også de forskellige fordøjelseorganers virken! som fx bugspytkirtlen som med de små "øer" (1% af bugspytkirtlen producerer insulin som er et aminosyrer baseret hormon, som lagre makronæringstofferne i cellerne, altså en vigtig del) og hvordan det påvirkes af maden (GI igen blandt andet) læs også en smule om fordøjelsen generelt!

dertil lær lidt omkring de to steder i hjernen som stimulere appetit, og den som tilsidesætter "appetitområdet" i hjernen, en slags hæmmer, som hæmmer hvad "appetitområdet" signalere når blodsukkeret er henholdvis lavt eller højt.

Dertil bør du også lære lidt omkring hvad de forskellige makronæringstoffer har af kj pr gram foreksempel så du kan regne ud hvor meget du bør spise, fx er kulhydrater og protein normalt på omkring 9kj pr gram og fedt på 38kj (er dog lidt i tvivl med de tal, da det er langt tid siden jeg har kigget på emnet)

Når du kan dette, så har du en basisviden omkring fysiologien som gør det muligt at vælge sund kost! derpå skal du altid huske at variation er vejen frem så du for alle de andre næringstoffer også som fytokemikalier, vitaminer og mineraler etc etc.
Ganske godt grundlæggende indlæg - alligevel er det et ret dårligt svar på det aktuelle spørgsmål. Der er svaret ret simpelt - Fibre. Det meste af det du nævner er fuldstændigt irrelevant for spørgsmålet (selvom det er god viden at have).

En bedre og mere brugt opdeling af kulhydrater er:
1. sukkerarter (mono-disakkarider)
2. stivelse
3. fibre

Om det er sukkerarter eller stivelse der indtages, har i sig selv meget begrænset, hvis nogen, betydning for mæthed (kun i ekstreme tilfælde). Se evt CARMEN studiet.

Mikkel Leicht
Superhero
Kontakt:

Indlægaf Mikkel Leicht » 09 okt 2006 18:02

Stubbe skrev:
Mikkel Leicht skrev:Altså først skal du søge og lære noget om opbygningen af kulhydrater fra de simple, som fx glukose (mono-sakkarider), Di-sakkarider som fx lactose, og derefter de langt kæder af monosakkerider, polysakkarider som fx cellulose...

Derefter kan du så søge lidt på GI index og GI load for at få et billede af optageligheden, da det ikke er bare at sige at de simple kulhydrater optages hurtigst og de komplekse optages langsomt, fx er maltdextrin optaget meget hurtigere end glukose, men er faktisk et polysakkarid...

Derpå kan du se lidt på hormonernes styring af sultfornemmelse samt andre faktorer som fx grehlin i mavesækken. (frequently eating). og læse lidt om hormonet leptin som er et mæthedshormon der er produceret i hyperplasia fedtceller.

Derpå kan du lære lidt omkring blodsukker og kredsløbet generelt, og blandt andet også de forskellige fordøjelseorganers virken! som fx bugspytkirtlen som med de små "øer" (1% af bugspytkirtlen producerer insulin som er et aminosyrer baseret hormon, som lagre makronæringstofferne i cellerne, altså en vigtig del) og hvordan det påvirkes af maden (GI igen blandt andet) læs også en smule om fordøjelsen generelt!

dertil lær lidt omkring de to steder i hjernen som stimulere appetit, og den som tilsidesætter "appetitområdet" i hjernen, en slags hæmmer, som hæmmer hvad "appetitområdet" signalere når blodsukkeret er henholdvis lavt eller højt.

Dertil bør du også lære lidt omkring hvad de forskellige makronæringstoffer har af kj pr gram foreksempel så du kan regne ud hvor meget du bør spise, fx er kulhydrater og protein normalt på omkring 9kj pr gram og fedt på 38kj (er dog lidt i tvivl med de tal, da det er langt tid siden jeg har kigget på emnet)

Når du kan dette, så har du en basisviden omkring fysiologien som gør det muligt at vælge sund kost! derpå skal du altid huske at variation er vejen frem så du for alle de andre næringstoffer også som fytokemikalier, vitaminer og mineraler etc etc.
Ganske godt grundlæggende indlæg - alligevel er det et ret dårligt svar på det aktuelle spørgsmål. Der er svaret ret simpelt - Fibre. Det meste af det du nævner er fuldstændigt irrelevant for spørgsmålet (selvom det er god viden at have).

En bedre og mere brugt opdeling af kulhydrater er:
1. sukkerarter (mono-disakkarider)
2. stivelse
3. fibre

Om det er sukkerarter eller stivelse der indtages, har i sig selv meget begrænset, hvis nogen, betydning for mæthed (kun i ekstreme tilfælde). Se evt CARMEN studiet.

ja det siger i godt nok, men mener bestemt at hvis man skal være sikker på 2 cifret karakter så skal du have det jeg har med, og mere til.. :roll:

Brugeravatar
Mick-T
Strandløve
Geografisk sted: 9900 frhavn
Kontakt:

Indlægaf Mick-T » 09 okt 2006 18:35

Mikkel lyder klog :oops:

Mikkel Leicht
Superhero
Kontakt:

Indlægaf Mikkel Leicht » 09 okt 2006 21:46

Mick-T skrev:Mikkel lyder klog :oops:

Du er helt galt på den, det er ikke "LYDER" klog, det er, ER KLOG! :roll:

Brugeravatar
Mick-T
Strandløve
Geografisk sted: 9900 frhavn
Kontakt:

Indlægaf Mick-T » 09 okt 2006 22:16

Mikkel Leicht skrev:
Mick-T skrev:Mikkel lyder klog :oops:

Du er helt galt på den, det er ikke "LYDER" klog, det er, ER KLOG! :roll:

Haha ja du har sgu nok fat i noget.. pga "smarte" drenge som dig at jeg blev skræmt fra biologi på højt niveau :) hehe ej det var bare manglende interesse men alligevel ;)

Brugeravatar
Stoff
Barbell-Baron
Geografisk sted: Amager

Indlægaf Stoff » 09 okt 2006 22:41

Mikkel Leicht skrev:Ja fucked up karakter system, dumper helt sikkert både tysk og matematik! og de har skrottet mit ynglingsfag biologi!! :evil: :gib:

Hvor har de skrottet biologi? :?

Altså hvad er du igang med?
Tag et kig i min log, og giv nogle kommentarer til min træning og fremgang :D

Elvirus
Hjemmetræner

Indlægaf Elvirus » 09 okt 2006 23:50

fx er kulhydrater og protein normalt på omkring 9kj pr gram

:shock: :shock:

Mikkel Leicht
Superhero
Kontakt:

Indlægaf Mikkel Leicht » 10 okt 2006 00:31

Elvirus skrev:

ud fra dine smileys må jeg antage at det er forkert med hvor meget der er i pr gram.. :oops:

Elvirus
Hjemmetræner

Indlægaf Elvirus » 10 okt 2006 00:45

Mikkel Leicht skrev:
Elvirus skrev:

ud fra dine smileys må jeg antage at det er forkert med hvor meget der er i pr gram.. :oops:

sorry heller ikhe helt fair, men ja.

Kulhydrat og protein indeholder ca. 17 kJ/g (4 kcal/g), mod fedt på ca. 38 kJ/g (9 kcal/g)

:wink:

Mikkel Leicht
Superhero
Kontakt:

Indlægaf Mikkel Leicht » 10 okt 2006 08:59

Elvirus skrev:
Mikkel Leicht skrev:
Elvirus skrev:

sorry heller ikhe helt fair, men ja.

Kulhydrat og protein indeholder ca. 17 kJ/g (4 kcal/g), mod fedt på ca. 38 kJ/g (9 kcal/g)

:wink:

ahh, mente nok der var noget galt på det område.. :lol:

Tilbage til "Kost / kosttilskud"