Dato og tid er 24 jan 2021 10:43

protein pulver-hvor meget skal man tage

Anvendelse af kosttilskud - Kostprogrammer m.m.

Redaktører: Youssef, webmaster

nala

protein pulver-hvor meget skal man tage

Indlægaf nala » 23 nov 2006 12:25

hey..

har lige fået tilsendt mit viking protein pulver og er lidt i trivl om hvor stor en mængde jeg skal tage om dagen og på hvilke tidspunkter?

facts:

har trænet i 2 uger
er 183 cm høj og vejer 70 kg.

håber der er nogen der kan hjælpe mig

Brugeravatar
MC
Expert

Indlægaf MC » 23 nov 2006 13:41

Orker altså ikke give dig hele smøren lige nu, men prøv at søg vha. søgefunktionen - Den virker ganske godt.

Kan fortælle dig at du ikke er den første der har spurgt ind omkring dette, så du kan helt sikkert finde svar på dine spørgsmål i nogle af de tidligere indlæg.

Brugeravatar
Misterhamper
Champ

Indlægaf Misterhamper » 23 nov 2006 14:17

35 gram blandet op med vand og 50 gram druesukker - lige efter træningen. Resten bliver dækket af din proteinrige kost. :)
viewtopic.php?f=5&t=18149&start=0
Nyeste billeder af mig!

Dysp
Hjemmetræner

Indlægaf Dysp » 23 nov 2006 19:28

Gider heller ikke til at give dig det hele, men ca. 1-1½-2g pr. kilo kropsvægt, afhængig af hvor stor du er.
Lad være med tage for meget, dit fordøjelsessystem kan alligevel kun optage en bestemt mængde i timen. Og nej, jeg kan ikke huske hvor meget det er, men tror det er omkring 30 gram eller mere; hæng mig ikke op på det.

Brugeravatar
Crus0
Barbell-Baron
Geografisk sted: Hirtshals;)

Indlægaf Crus0 » 23 nov 2006 19:37

Dysp skrev:Gider heller ikke til at give dig det hele, men ca. 1-1½-2g pr. kilo kropsvægt, afhængig af hvor stor du er.
Lad være med tage for meget, dit fordøjelsessystem kan alligevel kun optage en bestemt mængde i timen. Og nej, jeg kan ikke huske hvor meget det er, men tror det er omkring 30 gram eller mere; hæng mig ikke op på det.

Der tager du fejl.. Det er en myte med at du kun kan opatge et vis antal gram pr time..

MYYYTH!

Dysp
Hjemmetræner

Indlægaf Dysp » 23 nov 2006 19:40

Crus0 skrev:
Dysp skrev:Gider heller ikke til at give dig det hele, men ca. 1-1½-2g pr. kilo kropsvægt, afhængig af hvor stor du er.

Der tager du fejl.. Det er en myte med at du kun kan opatge et vis antal gram pr time..

MYYYTH!

Hvis du har ret i det, vil jeg gerne se dokumentation for din påstand. Du skal jo tænke på, at protein optages i din mave og den kan ikke optage alt hvad du spiser.

Brugeravatar
Crus0
Barbell-Baron

Indlægaf Crus0 » 23 nov 2006 19:51

Dysp skrev:
Crus0 skrev:

MYYYTH!

Hvis du har ret i det, vil jeg gerne se dokumentation for din påstand. Du skal jo tænke på, at protein optages i din mave og den kan ikke optage alt hvad du spiser.

Jeps, jeg skal nok lige finde noget dokumentation. Men når det nok ikk lige nu, vi har nemlig gæster. så kan ik sidde her og surfe for lang tid..

Men hvis en af jer andre derude kommer før mig, så post endelig ;)

Brugeravatar
Crus0
Barbell-Baron

Indlægaf Crus0 » 23 nov 2006 19:55

Dysp
Hjemmetræner

Indlægaf Dysp » 23 nov 2006 20:01

Crus0 skrev:Fandt lige hurtig noget..

http://www.motion-online.dk/fora/index. ... topic=7198

Kroppen kan ikke bare optage en stor portion protein på en gang. Det er vigtigt at det er den rigtige type protein - og at det kommer på det rigtige tidspunkt. En ting man ofte hører er at kroppen kun kan optage omkring 30 gram protein pr. måltid. Der er ikke rigtigt noget der tyder på at det er korrekt. Der er dog grund til at tro at kroppen har svært ved at optage store mængder protein effektivt i et enkelt måltid.

Så jeg har jo egentlig ret. Jeg skrev også, at jeg ikke kendte tallet præcist.

Brugeravatar
Crus0
Barbell-Baron

Indlægaf Crus0 » 23 nov 2006 20:03

okay, misforstod din post så.. synes der stod 30gram..

Dysp
Hjemmetræner

Indlægaf Dysp » 23 nov 2006 20:05

Crus0 skrev:okay, misforstod din post så.. synes der stod 30gram..

Jeg skrev 30 gram, ja, men skrev også at jeg ikke kunne huske det præcise.

Brugeravatar
Crus0
Barbell-Baron

Indlægaf Crus0 » 23 nov 2006 20:09

Men hvor stor er en stor mængde?
Han skriver jo også at det ikke er "fastsat" hvor meget vi kan optage..

her er os noget mere: http://ULOVLIGT LINK/artikler/bodybui ... smyter.php

Påstand 8: Man kan ikke optage mere end 30 gram protein pr. måltid!
Dette er en af de gode gamle kostmyter. Bodybuildere har længe prædiket at man ikke må indtage mere 25-30 gram protein pr. måltid, da kroppen ikke kan omsætte mere på engang. Problemet er bare at reglen er opstået ud af den blå luft. Ingen af de protein eksperter man finder rundt omkring i verden, aner hvor tallene er kommet. De er i hvert tilfælde ikke videnskabeligt funderet, for der findes ingen undersøgelser som bakker tallene op. Det er klart at der må være en grænse for hvor meget man kan omsætte i et måltid, men grænsen er med garanti meget højere end 30 gram. I nogle folkeslag, som f. eks eskimoerne, lever man af store mængder kød, og får op imod 100 gram protein ved hvert måltid. Hvis kroppen ikke kunne omsætte mere end 30 gram pr. måltid, så burde eskimoerne have langt flere helbredsproblemer end de har, da et protein overload på 70 gram ville belaste kroppen ekstremt meget på sigt. Så man behøver bestemt ikke sigte efter kun at få 30 gram pr. måltid.

Tilbage til "Kost / kosttilskud"