Dato og tid er 28 sep 2020 17:34

Kan store mængder sukker under bulk resulterer i diabetes

Anvendelse af kosttilskud - Kostprogrammer m.m.

Redaktører: Youssef, webmaster

Sniper
Barbell-Baron
Geografisk sted: Amager

Kan store mængder sukker under bulk resulterer i diabetes

Indlægaf Sniper » 16 jan 2007 13:13

Vil et stort forbrug af sukker kunne resulterer i diabetes osv..? Nu tænker jeg f.eks. på bulk og op til 3-4 L kakao om dagen. Der er 5% sukker i, dvs. 150-200g sukker alene herfra dagligt..

Jeg spørger ikke om hvorvidt det er sundt eller ej eller om det er optimalt, men om der kan foreligge en sundhedsrisiko derved..?
WHAT DOESN'T KILL YOU, MAKES YOU STRONGER!!!
Log: http://www.fitforum.dk/viewtopic.php?t=14815

Brugeravatar
Jackson
Barbell-Baron
Geografisk sted: Storkøbenhavn

Indlægaf Jackson » 16 jan 2007 17:13

Det er ofte at folk misforstår diabetes.. For der er 2 typer..
Type 1 er arveligt (det er du ikke herre over)
Type 2, kommer som følge af dårlig livsstil og overvægt..

Diabetes kommer ikke af et stort sukkerforbrug.. Du får ikke diabetes af at drikke meget cola eller kakao..

Når du har diabetes, er det fordi dit insulin i kroppen ikke producerer nok til at alt glukosen bliver optaget i dine celler. Grunden dertil er at du samtidig har et højt indhold af mættet fedt i din kost. Derved vil fedtet og glukosen kæmpe om at komme ind i cellerne. Og da kroppen hellere vil deponere fedtet da det ikke koster særlig meget af kroppens energi, ja så vil glukosen blive tilbage i blodet, hvilket vil sige at dit blodsukker er højt, og bliver udskilt gennem urinen, og du har derfor "sukker" i urinen.

Dette tilfælde sker kun når indholdet af fedt i blodet er meget højt, dvs. kun når du er overvægtig, og/eller lider af fedme...

Du har intet at være nervøs for, medmindre dit BMI er over 30...

Jeg har ikke lavet andet end at terpe livsstilssygdomme de sidste 3 uger, og har lige været til eksamen i det i dag

:)
Den stærkeste muskel i kroppen er tungen..
-Og er den eneste der ikke er hægtet fast i begge ender..

Log: http://www.fitforum.dk/viewtopic.php?t=11951

Brugeravatar
Flagermusen
Arnold
Geografisk sted: København
Kontakt:

Indlægaf Flagermusen » 16 jan 2007 23:54

Jackson skrev:
Jeg har ikke lavet andet end at terpe livsstilssygdomme de sidste 3 uger, og har lige været til eksamen i det i dag

... og kom ud med et fantastisk flot 11-tal =D>

That's my sis 8)
Min klassiske log kan findes her:
http://www.fitforum.dk/viewtopic.php?t=12076

Sniper
Barbell-Baron

Indlægaf Sniper » 17 jan 2007 11:26

Nice... Flot, Tillykke med det... :) Og jeg er glad for du skulle til eksamen, for så fik jeg svar på mit spørgsmål godt og grundigt.. :wink:

Mit BMI er 27, men det er hovedsageligt pga muskler og har sixpack på fronten, relativ lav fedtprocent, så regner ikke med jeg er overvægtig, nærmere det modsatte :wink:
Well, dvs. at jeg opbygger et kostprogram over større mængder kakao, dvs. også sukker, vil jeg ingen problemer få rent sundhedsmæssigt pga sukkeret..?! (Skal bare være 100pct sikker). Så mit sukkerindtag har INTET som helst med om jeg udvikler det..?! (self forudsat at jeg ikke lagre de store sukkermængder som fedtdepoter) :D
Ja ved godt det er hurtig energi, men hvis jeg fordeler det over tid og ikke bæller 1L samtidig vil mit blodsukker-niveau vel nogenlunde ligge stabilt..

Ps. ja jeg er godt klar over jeg er sprogspasser idag, kan simpelhen ikke få placeret ordene i rigtig rækkefølge.. :oops:

Mikkel Leicht
Superhero
Geografisk sted: MORS, nykøbing
Kontakt:

Indlægaf Mikkel Leicht » 17 jan 2007 11:53

Så længe du ikke har et blodsukkerniveau som svinger meget hele dagen, især hvis det svinger fra meget lavt til meget højt, så er du i farezonen for sukkersyge ud fra forskning, men det er også genetisk anlagt om man for sukkersyge.. nogen folk for det nemt, andre kan næsten ikke få det etc.
DK 3. stærkeste mand 2009

Brugeravatar
Jackson
Barbell-Baron

Indlægaf Jackson » 17 jan 2007 19:22

Flagermusen skrev:
Jackson skrev:

... og kom ud med et fantastisk flot 11-tal =D>

That's my sis 8)

Tusind tak, bliver helt rørt :D

Brugeravatar
Jackson
Barbell-Baron

Indlægaf Jackson » 17 jan 2007 19:50

Sniper skrev:Nice... Flot, Tillykke med det... :) Og jeg er glad for du skulle til eksamen, for så fik jeg svar på mit spørgsmål godt og grundigt.. :wink:

Mit BMI er 27, men det er hovedsageligt pga muskler og har sixpack på fronten, relativ lav fedtprocent, så regner ikke med jeg er overvægtig, nærmere det modsatte :wink:
Well, dvs. at jeg opbygger et kostprogram over større mængder kakao, dvs. også sukker, vil jeg ingen problemer få rent sundhedsmæssigt pga sukkeret..?! (Skal bare være 100pct sikker). Så mit sukkerindtag har INTET som helst med om jeg udvikler det..?! (self forudsat at jeg ikke lagre de store sukkermængder som fedtdepoter) :D
Ja ved godt det er hurtig energi, men hvis jeg fordeler det over tid og ikke bæller 1L samtidig vil mit blodsukker-niveau vel nogenlunde ligge stabilt..

Ps. ja jeg er godt klar over jeg er sprogspasser idag, kan simpelhen ikke få placeret ordene i rigtig rækkefølge.. :oops:

Tusind tak :D
Ja BMI kan man heller ikke regne med, da den netop ikke tager højde for muskelmasse:)

Nej dit høje sukkerindtag er ikke direkte årsag til at du kan udvikle det.. Præcis, som du selv siger så er det hurtig energi, og ja, sørg for ikke at indtage det hele på samme tid, og som Mikkel Leicht nævner det, hav et stabilt blodsukkerniveau over hele dagen...

Jeg vil lige, når nu du nævner det, afkræfte en myte for dig..

Sukker omdannes ikke til fedt...!!!

Uanset hvor højt et sukkerindtag du har, omdannes det IKKE til fedt.. Det som er misforståelsen, er at kroppen har et såkaldt forbrændingshieraki.. Først protein, dernæst kulhydrat(glukose osv) og til sidst fedt..

Hvis du har et højt sukkerindtag, så vil kroppen få energi og fungere ved at forbrænde "sukkeret" og den når aldrig ned at forbrænde fedtet inden du indtager næste måltid, da der er så meget glukose i kroppen... Dvs. det er netop dét fedt der ikke bliver forbrændt, som lagres i dine depoter... Dvs hvis du har et højt indtag af sukker, så er det fedtet som du spiser udover der lagres.. Derfor vil jeg selvfølgelig anbefale dig at du også har et højt proteinindtag, så du er på den "sikre side"...

Den mest optimale sammensætning af makronæringsstoffer, så kroppen når hele hierakiet igennem er prot: 15%, carbs: 55% Fedt: max 30%

Men det er svært at opnå i træningssammenhæng..
Heldigvis er der er ingen sundhedskadelig virkning ved at have et højt proteinindtag... (nyrer kan diskuteres, men vil jeg ik gøre her) :D

Så du har, efter min vurdering, intet at være nervøs for, forudsat at du ikke indtager kakao i stor mængder på samme tid, du har et lavt indhold af fedt i kosten(især mættet), du sørger for at træne self. og spiser mange små måltider, i stedet for få store, og gerne med et højt fiberindhold, da det mætter i længere tid, og du derved holder dit blodsukker stabilt. Dvs ikke over 7 mmol/L... Hvis du er meget nervøs, kan du lige få målt dit blodsukker os lægen næste gang, det tager ingen tid :D :D

Sniper
Barbell-Baron

Indlægaf Sniper » 17 jan 2007 20:04

Takker... Vidste nu godt at sukkeret ikke omdannes til fedt, men måske mig der udtrykte mig forkert.. :oops: Okay, jamen det er jeg da glad for at høre, så behøver jeg ikke tænke på dette mere.. :D
Er lidt overrasket over at høre fordelingen på 15, 55, 30, men det er da garanteret rigtigt så.. Men ved muskelopbygning og BB er det vel stadig 30,40,30 for at sikre et stort nok proteinindtag og et optimalt gain..?!

Tja, det ku da godt være man sku få taget det næste gang man besøger lægen.. Der går forhåbenligt lidt tid :wink:

Brugeravatar
Jackson
Barbell-Baron

Indlægaf Jackson » 17 jan 2007 20:15

Sidste gang jeg var til lægen, spam'ede jeg ham også med alt muligt.. Så ville jeg lige have taget blodtryk, og så ville jeg lige testes for ditten og datten, så ville jeg lige tjekkes for alt hvad man stort set kan fejle... He he.. Han skal jo ikke lave ingenting vel?
Han troede sikkert jeg var hypokonder, he he...

Det er meget forskelligt hvilken energifordeling folk har når de bulker.. Nogle har 40,40,20, andre 40,45,15, 35,45,20 findes også..

Jeg cutter, så jeg forsøger en 20,60,20.. Men det er nemmere at styre, jo flere kcal man indtager.. Hvis jeg spiser en enkelt nød, er min fedt på 99.. Ej.. Overdrivelse fremmer forståelsen, he he...

Men held og lykke med det :wink:

Dysp
Hjemmetræner

Indlægaf Dysp » 17 jan 2007 20:37

Jackson skrev:Det er ofte at folk misforstår diabetes.. For der er 2 typer..
Type 1 er arveligt (det er du ikke herre over)
Type 2, kommer som følge af dårlig livsstil og overvægt..

Diabetes kommer ikke af et stort sukkerforbrug.. Du får ikke diabetes af at drikke meget cola eller kakao..

Når du har diabetes, er det fordi dit insulin i kroppen ikke producerer nok til at alt glukosen bliver optaget i dine celler. Grunden dertil er at du samtidig har et højt indhold af mættet fedt i din kost. Derved vil fedtet og glukosen kæmpe om at komme ind i cellerne. Og da kroppen hellere vil deponere fedtet da det ikke koster særlig meget af kroppens energi, ja så vil glukosen blive tilbage i blodet, hvilket vil sige at dit blodsukker er højt, og bliver udskilt gennem urinen, og du har derfor "sukker" i urinen.

Dette tilfælde sker kun når indholdet af fedt i blodet er meget højt, dvs. kun når du er overvægtig, og/eller lider af fedme...

Du har intet at være nervøs for, medmindre dit BMI er over 30...

Jeg har lige et spørgsmål så. Hvis du ikke gider svare er det i orden ;D Du har jo efterhånden terpet en del, jo.

Er diabetes ikke en immun-sygdom og hvad er sammenhængen derved?

Brugeravatar
Jackson
Barbell-Baron

Indlægaf Jackson » 17 jan 2007 20:41

Dysp skrev:Jeg har lige et spørgsmål så. Hvis du ikke gider svare er det i orden ;D Du har jo efterhånden terpet en del, jo.

Selvfølgelig vil jeg svare, vil meget gerne hjælpe hvor jeg kan :D

Men kan du uddybe hvad du mener med en immun-sygdom??

Dysp
Hjemmetræner

Indlægaf Dysp » 17 jan 2007 21:01

Jackson skrev:
Dysp skrev:Jeg har lige et spørgsmål så. Hvis du ikke gider svare er det i orden ;D Du har jo efterhånden terpet en del, jo.

Selvfølgelig vil jeg svare, vil meget gerne hjælpe hvor jeg kan :D

Men kan du uddybe hvad du mener med en immun-sygdom??

Jo altså, en sygdom som følge af defekt immunforsvar. Altså, fx. at immunforsvaret overreagerer i visse situationer.

Brugeravatar
Jackson
Barbell-Baron

Indlægaf Jackson » 17 jan 2007 21:25

Okay så forstår jeg spørgsmålet.

Nej, det er ikke en sygdom der kommer som følge af et defekt immunforsvar. Fordi... Diabets skyldes nedsat insulinproduktion fra buspytkirtlen, hvilket immunforsvaret ikke har nogen indvirkning på..

De centrale celler i vore immunforsvar er de hvide blodlegemer, som er dem der bekæmper virus i kroppen.. Men de findes i blodet, og har ingen afgørende rolle for produktionen af insulin i bugspytkirtlen..

Jeg forsøger at gætte mig til hvad du tænker på??

1) Enten at hvis man har fået konstateret diabetes, så har man nemmere ved at få infektioner i huden, munden osv???

2) Eller måske er det en helt anden sygdom du tænker på.. Evt. HIV/Aids.. Aids tager nemlig "bagvejen" i vores immunforsvar og sætter sig i bl.a. de hvide blodlegemer.. Nå vi så f.eks. bliver forkølet, og de hvide blodlegemer deler sig for at bekæmpe virussen, ja, så spredes Aids i hele kroppen fordi de er "flyttet ind" i de hvide blodlegemer... MEGET simplificeret og kort fortalt.. ???

DingoDamp
Hercules
Geografisk sted: Hvidovre
Kontakt:

Indlægaf DingoDamp » 17 jan 2007 22:13

Men 3-4 liter kakao om dagen kunne nok godt erstattes af noget andet og bedre.. :wink:
Klik på billedet for log
Billede
Mens sana in corpore sano - En sund sjæl i et sundt legeme

Brugeravatar
Jackson
Barbell-Baron

Indlægaf Jackson » 17 jan 2007 22:15

DingoDamp skrev:Men 3-4 liter kakao om dagen kunne nok godt erstattes af noget andet og bedre.. :wink:

Ja det er godt nok en del der bliver skylle ned :D

Tilbage til "Kost / kosttilskud"