Dato og tid er 25 sep 2020 19:01

Kan store mængder sukker under bulk resulterer i diabetes

Anvendelse af kosttilskud - Kostprogrammer m.m.

Redaktører: Youssef, webmaster

Elvirus
Hjemmetræner

Indlægaf Elvirus » 18 jan 2007 15:49

Hvis jeg indtager 750kcal fra kulhydrat inden jeg skal sove, betyder det ikke at jeg har udviklet fedtdepoter i løbet af natten.
For hvis jeg derimod ligger 750kcal i underskud dagen efter, så går regnskabet op..

Regnskabet går op, fordi du dagen efter får den "manglende" energi fra dine fedtdepoter.

Du kan ikke gøre regnskabet op fra dag til dag, eller fra nat til nat..

Det er netop det man gør når man taler om et dagligt energikrav - så dækker det et døgn.

Kroppen fungerer bare ikke så hurtigt.. Først så ligger det i maven et par timer 2-3-4 timer, derefter føres det til tolvfingertarmen og tyndtarmen, hvor det absorberes gennem tarmepitelet.. Og så videre til tyktarmen..

Glukose optages primært gennem tolvfingertarmen og tildels gennem den øvre del af tyndtarm. Du vil opleve peak blodsukker værdier inden der er gået en time efter indtag (af slik).
Hvis din opstilling skulle være sand (2-4 timer), ville slik jo være optimalt mht at holde et stabilt blodsukker over adskillige timer. Det er trods alt en ret kontroversiel påstand.

Kode: Vælg alt

Det som er blevet absorberet gennemgår netop disse biokemiske processer som vi begger er klar over.. osv osv...

Ja.

Du kan ikke påstå at man kan udvikle fedtdepoter af et energioverskud på 750kcal fra kulhydrat på ca. 8 timer!!!!

Det kan jeg påstå, og vil blive ved med, indtil du forklarer mig hvor i alverden kroppen ellers skal gøre af den ekstra mængde energi du har indtaget.

Brugeravatar
Jackson
Barbell-Baron
Geografisk sted: Storkøbenhavn

Indlægaf Jackson » 18 jan 2007 21:03

Jeg har kun en ting at sige!!! Læs nedenstående citat...
Bid særlig mærke i ordet et par dage som jeg har markeret med fed..

Hvis du efter at have læst dette, endnu engang påstår, at lipogenesen over natten vil gå i gang, ved et overskud på 750kcal kulhydrat... Ja så vil jeg gerne se nogle kilder..

Vil supplere med at energioverskuddet ikke bare forsvinder, men bruges bl.a som varme, og desuden udnytter vi ikke lige så meget af energien fra kulhydrat som vi gør fra fedt.. Og større mængder af kulhydrat vil blive udskilt med fæces i forhold til hvad fedt gør..

Ernæringsrådet har produceret en fin rapport om sukkerets betydning for sundheden [1]. Vi er enige i konklusionerne, men i kapitlet om lipogenese er der en fejl, som bør rettes, selvom den ikke har haft nogen indflydelse på konklusionerne. Kapitlet giver det samlede indtryk, at ved at indtage en kulhydratrig kost kan man fremkalde en væsentlig omdannelse af kulhydrat til fedt, de novo lipogenese (DNL). Dette er i modstrid med den førende ekspert på området Marc Hellerstein, som konkluderer, at en isoenergetisk kost med helt op til 70 energi-% kulhydrat ikke fremkalder lipogenese af nogen kvantitativ betydning [2]. Først efter indtag af en ekstrem kulhydratrig kost i excessive mængder i et par dage, således at glykogendepoterne er fyldte, går lipogenesen rigtigt i gang. Et sådant spisemønster er nok et ualmindeligt fænomen i befolkningen [3].

Link til hele artiklen: http://www.ugeskriftet.dk/portal/page/p ... 4_18_44717[/quote]
Den stærkeste muskel i kroppen er tungen..
-Og er den eneste der ikke er hægtet fast i begge ender..

Log: http://www.fitforum.dk/viewtopic.php?t=11951

Elvirus
Hjemmetræner

Indlægaf Elvirus » 18 jan 2007 21:26

Vil supplere med at energioverskuddet ikke bare forsvinder, men bruges bl.a som varme,

Varmeproduktionen opretholdes af hvilestofskiftet.

desuden udnytter vi ikke lige så meget af energien fra kulhydrat som vi gør fra fedt..

Det skal ikke oxideres, men lagres.

Og større mængder af kulhydrat vil blive udskilt med fæces i forhold til hvad fedt gør..

Forkert.

Ernæringsrådet har produceret en fin rapport om sukkerets betydning for sundheden [1]. Vi er enige i konklusionerne, men i kapitlet om lipogenese er der en fejl, som bør rettes, selvom den ikke har haft nogen indflydelse på konklusionerne. Kapitlet giver det samlede indtryk, at ved at indtage en kulhydratrig kost kan man fremkalde en væsentlig omdannelse af kulhydrat til fedt, de novo lipogenese (DNL). Dette er i modstrid med den førende ekspert på området Marc Hellerstein, som konkluderer, at en isoenergetisk kost med helt op til 70 energi-% kulhydrat ikke fremkalder lipogenese af nogen kvantitativ betydning [2]. Først efter indtag af en ekstrem kulhydratrig kost i excessive mængder i et par dage, således at glykogendepoterne er fyldte, går lipogenesen rigtigt i gang. Et sådant spisemønster er nok et ualmindeligt fænomen i befolkningen[3].

Det tager ikke et par dage at fylde glykogendepoterne, medmindre du har være på hypo-kalorisk diæt i lang tid.

Brugeravatar
Jackson
Barbell-Baron

Indlægaf Jackson » 18 jan 2007 21:36

Du mangler stadig reele belæg og kilder for dine påstande..

Du kan ikke bare skrive: "forkert" uden at underbygge det!!!!

Elvirus skrev:
Citat:
Ernæringsrådet har produceret en fin rapport om sukkerets betydning for sundheden [1]. Vi er enige i konklusionerne, men i kapitlet om lipogenese er der en fejl, som bør rettes, selvom den ikke har haft nogen indflydelse på konklusionerne. Kapitlet giver det samlede indtryk, at ved at indtage en kulhydratrig kost kan man fremkalde en væsentlig omdannelse af kulhydrat til fedt, de novo lipogenese (DNL). Dette er i modstrid med den førende ekspert på området Marc Hellerstein, som konkluderer, at en isoenergetisk kost med helt op til 70 energi-% kulhydrat ikke fremkalder lipogenese af nogen kvantitativ betydning [2]. Først efter indtag af en ekstrem kulhydratrig kost i excessive mængder i et par dage, således at glykogendepoterne er fyldte, går lipogenesen rigtigt i gang. Et sådant spisemønster er nok et ualmindeligt fænomen i befolkningen[3].

Det tager ikke et par dage at fylde glykogendepoterne, medmindre du har være på hypo-kalorisk diæt i lang tid.

Det skal du så diskutere med skribenten i ugeskrift for læger om. Jeg er ret ligeglad hvis ikke du kommer med en gyldig kilde!!!!!!

Elvirus
Hjemmetræner

Indlægaf Elvirus » 18 jan 2007 22:08

Du mangler stadig reele belæg og kilder for dine påstande..

I lige måde.

Du kan ikke bare skrive: "forkert" uden at underbygge det!!!!

Her:

"Monosaccharides and disaccharides in the diet are completely absorped in the small intestine" (Berne et al: "Physiology" - 4. edition, Mosby: 2004)

Skal jeg gøre ovenstående alle gange du skriver noget volapyk ?

Det skal du så diskutere med skribenten i ugeskrift for læger om. Jeg er ret ligeglad hvis ikke du kommer med en gyldig kilde!!!!!!

Hvad søger du præcist en "gyldig" kilde på ?

Dysp
Hjemmetræner

Indlægaf Dysp » 18 jan 2007 23:17

Jackson skrev:Okay så forstår jeg spørgsmålet.

Nej, det er ikke en sygdom der kommer som følge af et defekt immunforsvar. Fordi... Diabets skyldes nedsat insulinproduktion fra buspytkirtlen, hvilket immunforsvaret ikke har nogen indvirkning på..

De centrale celler i vore immunforsvar er de hvide blodlegemer, som er dem der bekæmper virus i kroppen.. Men de findes i blodet, og har ingen afgørende rolle for produktionen af insulin i bugspytkirtlen..

Jeg forsøger at gætte mig til hvad du tænker på??

1) Enten at hvis man har fået konstateret diabetes, så har man nemmere ved at få infektioner i huden, munden osv???

2) Eller måske er det en helt anden sygdom du tænker på.. Evt. HIV/Aids.. Aids tager nemlig "bagvejen" i vores immunforsvar og sætter sig i bl.a. de hvide blodlegemer.. Nå vi så f.eks. bliver forkølet, og de hvide blodlegemer deler sig for at bekæmpe virussen, ja, så spredes Aids i hele kroppen fordi de er "flyttet ind" i de hvide blodlegemer... MEGET simplificeret og kort fortalt.. ???

Jeg fandt noget i min biologibog:

[Blabla..] Denne kontrol sikrer, at funktionen forløber velafbalanceret og målrettet; dermed forhindres der, at reaktionsmekanismerne rettes mod organismen selv - eller risikoen herfor nedsættes. Alligevel har mange immunreaktioner konsekvenser for værtsorganismen i form af f.eks overfølsomhedsreaktioner eller kroniske inflammatoriske lidelser (f. eks. leddegigt og diabetes), som ikke umiddelbart kan sættes i forbindelse md infektioner.

Bogen beskriver blot basal immunologi for nye universitetsstuderende :)

Brugeravatar
Jackson
Barbell-Baron

Indlægaf Jackson » 19 jan 2007 10:57

Dysp skrev:
Jackson skrev:Okay så forstår jeg spørgsmålet.

Nej, det er ikke en sygdom der kommer som følge af et defekt immunforsvar. Fordi... Diabets skyldes nedsat insulinproduktion fra buspytkirtlen, hvilket immunforsvaret ikke har nogen indvirkning på..

De centrale celler i vore immunforsvar er de hvide blodlegemer, som er dem der bekæmper virus i kroppen.. Men de findes i blodet, og har ingen afgørende rolle for produktionen af insulin i bugspytkirtlen..

Jeg forsøger at gætte mig til hvad du tænker på??

1) Enten at hvis man har fået konstateret diabetes, så har man nemmere ved at få infektioner i huden, munden osv???

2) Eller måske er det en helt anden sygdom du tænker på.. Evt. HIV/Aids.. Aids tager nemlig "bagvejen" i vores immunforsvar og sætter sig i bl.a. de hvide blodlegemer.. Nå vi så f.eks. bliver forkølet, og de hvide blodlegemer deler sig for at bekæmpe virussen, ja, så spredes Aids i hele kroppen fordi de er "flyttet ind" i de hvide blodlegemer... MEGET simplificeret og kort fortalt.. ???

Jeg fandt noget i min biologibog:

[Blabla..] Denne kontrol sikrer, at funktionen forløber velafbalanceret og målrettet; dermed forhindres der, at reaktionsmekanismerne rettes mod organismen selv - eller risikoen herfor nedsættes. Alligevel har mange immunreaktioner konsekvenser for værtsorganismen i form af f.eks overfølsomhedsreaktioner eller kroniske inflammatoriske lidelser (f. eks. leddegigt og diabetes), som ikke umiddelbart kan sættes i forbindelse md infektioner.

Bogen beskriver blot basal immunologi for nye universitetsstuderende :)

Godtaget kilde :)
Senest rettet af Jackson 20 jan 2007 14:01, rettet i alt 1 gang.

Brugeravatar
Jackson
Barbell-Baron

Indlægaf Jackson » 19 jan 2007 10:58

Jeg synes du forsøger at undvige at svare på din påstand som er:

Elvirus skrev:Lad os holde fast i slikeksemplet. I hvile er forbrændingen som sagt ca. 70kcal pr time ( ~1700kcal pr døgn), so far so good. Du har via din kost opnået dit ligevægtsindtag i løbet af dagen. Derudover indtager du så de 750kcal, hvoraf størstedelen overvejende kommer fra kulhydrater.

Indledningsvist forklarede du ganske flot hvorledes folk der ikke lider af diabetes - type 2, IKKE har problemer med bortfjernelsen af sukker fra blodbanen efter et måltid, hvilket betyder at blodsukkeret forholdvist hurtigt vender tilbage på omkring 5mmol/l.

Hvor fjernes det sukker hen, såfremt vi har fyldt vores lagre af glykogen i lever og muskler ? (hint: det lagres som fedt)

Hvilket kort fortalt vil sige, at i hh. til dig, kan man udvikle fedtdepoter på en nat, fra et overskud på 750kcal kulhydrat, hvor det er kulhydraterne der omdannes til fedt via de novo lipogenese...

Jeg siger at dette er forkert, hvilket jeg underbygger med en art. i ugeskrift for læger herunder. Jeg kan godt finde flere kilder, men så skal jeg til at scanne min bog om molekylærbiologi ind, hvilket tager sin tid, men gør det gerne hvis du ik er overbevist.:
http://www.ugeskriftet.dk/portal/page/p ... B/quote%5D

Så nu mangler jeg faktisk bare at du skal overbevise mig om det modsatte. Og jeg gider ikke høre på en af dine forklaringer, nu skal der andet materiale på bordet før jeg gider fortsætte denne diskussion!!!!
Senest rettet af Jackson 20 jan 2007 14:00, rettet i alt 1 gang.

Elvirus
Hjemmetræner

Indlægaf Elvirus » 19 jan 2007 19:55

så skal jeg til at scanne min bog om molekylærbiologi ind, hvilket tager sin tid, men gør det gerne hvis du ik er overbevist.:

Behøver du ikke, kan du ikke bare finde en sætning deri der underbygger din påstand, og skriv sidetal, bog samt udgave efter ?

Sniper
Barbell-Baron
Geografisk sted: Amager

Indlægaf Sniper » 13 jun 2007 12:51

Hvorfor gik denne diskussion død.. Håber den genoptages nu når jeg sparker den til tops.. :twisted:
WHAT DOESN'T KILL YOU, MAKES YOU STRONGER!!!
Log: http://www.fitforum.dk/viewtopic.php?t=14815

Brugeravatar
schulz
Barbell-Baron
Geografisk sted: Egå / den nordlige del af Århus
Kontakt:

Indlægaf schulz » 13 jun 2007 18:43

Sniper skrev:Hvorfor gik denne diskussion død.. Håber den genoptages nu når jeg sparker den til tops.. :twisted:

Fordi de sidder og mundhugger og den er ligegyldig :)?
If you wanna get a pump, buy something from Gym!

Log: http://www.fitforum.dk/viewtopic.php?t=16425

Sniper
Barbell-Baron
Geografisk sted: Amager

Indlægaf Sniper » 13 jun 2007 21:17

schulz skrev:
Sniper skrev:Hvorfor gik denne diskussion død.. Håber den genoptages nu når jeg sparker den til tops.. :twisted:

Fordi de sidder og mundhugger og den er ligegyldig :)?

Jeg kan nu ikke se den er ligegyldig.. Vil da mene det er væsentligt hvorvidt et overskud af energi inden nattetide f.eks. har indflydelse på hvorledes fedt gaines eller ej.. Og hvordan et kcal-underskud vil påvirke kroppen natten over. Altså om der vil tabes fedt pga. tæring af fedtdepoter over natten eller ej. Hvis der fokuseres på tømte glykogendepoter før sengetid vil det da være ret interessant om det betyder fedttab eller er ligegyldig bare det samlede energiunderskud eksisterer. Specielt idet kroppen vil sinke restitutionen ved manglende energi natten igennem... Derfor vigtigt imo..
WHAT DOESN'T KILL YOU, MAKES YOU STRONGER!!!

Log: http://www.fitforum.dk/viewtopic.php?t=14815

Brugeravatar
schulz
Barbell-Baron
Geografisk sted: Egå / den nordlige del af Århus
Kontakt:

Indlægaf schulz » 14 jun 2007 07:10

Sniper skrev:Fordi de sidder og mundhugger og den er ligegyldig :)?

Jeg kan nu ikke se den er ligegyldig.. Vil da mene det er væsentligt hvorvidt et overskud af energi inden nattetide f.eks. har indflydelse på hvorledes fedt gaines eller ej.. Og hvordan et kcal-underskud vil påvirke kroppen natten over. Altså om der vil tabes fedt pga. tæring af fedtdepoter over natten eller ej. Hvis der fokuseres på tømte glykogendepoter før sengetid vil det da være ret interessant om det betyder fedttab eller er ligegyldig bare det samlede energiunderskud eksisterer. Specielt idet kroppen vil sinke restitutionen ved manglende energi natten igennem... Derfor vigtigt imo..[/quote]

Jamen så skriv skriv skriv, til topic starter :)! ser ud som om du har mere end styr på det!
If you wanna get a pump, buy something from Gym!

Log: http://www.fitforum.dk/viewtopic.php?t=16425

Brugeravatar
Jackson
Barbell-Baron

Indlægaf Jackson » 14 jun 2007 12:23

schulz skrev:
Sniper skrev:
schulz skrev:Fordi de sidder og mundhugger og den er ligegyldig :)?

Jeg kan nu ikke se den er ligegyldig.. Vil da mene det er væsentligt hvorvidt et overskud af energi inden nattetide f.eks. har indflydelse på hvorledes fedt gaines eller ej.. Og hvordan et kcal-underskud vil påvirke kroppen natten over. Altså om der vil tabes fedt pga. tæring af fedtdepoter over natten eller ej. Hvis der fokuseres på tømte glykogendepoter før sengetid vil det da være ret interessant om det betyder fedttab eller er ligegyldig bare det samlede energiunderskud eksisterer. Specielt idet kroppen vil sinke restitutionen ved manglende energi natten igennem... Derfor vigtigt imo..

Jamen så skriv skriv skriv, til topic starter :)! ser ud som om du har mere end styr på det!

Han ER topic starter :D

Men grunden til at diskussionen stoppede, er at der er nogle, selv guderne må kæmpe forgæves imod..

Nej, det er et emne hvor der hele tiden kommer ny viden, og ingen forskere eller proffessorer er enige endnu eller har fundet en løsning, derfor vil man altid kunne finde kilder der beviser det modsatte af hvad man lige har påstået..
Så der findes ikke noget endeligt svar, kun antagelser af hvordan tingene måske hænger sammen...

Stubbe
Gummi-Tarzan

Indlægaf Stubbe » 18 jun 2007 19:02

Der er ingen tvivl om at indtagelse af kulhydrater i de mængder Elvirus snakker om kan medføre en øgning i triglyceridniveauet. Nyere evidens bl.a. nævnt i Richelsen et al. svar til Astrup et al. hvilket jeg tænker det tidligere link (virker ikke) Jackson kom med fra Ugeskrift for læger, viser at DNL sansynligvis er højere end tidligere troet og den ene kilde viser at DNL bidrager med 20% af den dannede TG i dette studie.

Tilbage til "Kost / kosttilskud"