Dato og tid er 25 nov 2020 11:19

Mørk Chokolade

Anvendelse af kosttilskud - Kostprogrammer m.m.

Redaktører: Youssef, webmaster

nomorefat
Newb

Mørk Chokolade

Indlægaf nomorefat » 22 jun 2007 14:38

Er der nogen som har ved hvad Næringsværdierne i Mørk chokolade 70% og 85% er

Jeg har prøvet at søge lidt her i forummet og på google men har ikke kunne finde noget jeg kunne bruge :(

Stubbe
Gummi-Tarzan

Indlægaf Stubbe » 22 jun 2007 17:19

Det varierer efter mærke og type, men ca. 2300 kJ, 45 gram fedt, 30 gram kulhydrat og lidt proteiner der er af frygtelig dårlig kvalitet :-)

Generelt er der mere fedt og mindre kulhydrat i choko, jo højere kakaoprocenten er.

nomorefat
Newb

Indlægaf nomorefat » 22 jun 2007 17:26

Stubbe skrev:Generelt er der mere fedt og mindre kulhydrat i choko, jo højere kakaoprocenten er.

Hmm jeg havde ellers hørt at mørk chokolade skulle være sundere end alm. chokolade?!?

Stubbe
Gummi-Tarzan

Indlægaf Stubbe » 22 jun 2007 17:43

nomorefat skrev:
Stubbe skrev:Generelt er der mere fedt og mindre kulhydrat i choko, jo højere kakaoprocenten er.

Hmm jeg havde ellers hørt at mørk chokolade skulle være sundere end alm. chokolade?!?
Man hører så meget :-)

Her er en gennemgang af chokoladens effekter (Denne artikel er udgivet i fagbladet "Diætisten" - dec. 2006.
): http://www.healthguide.dk/readarticle.php?article_id=6

Nizorh
Hjemmetræner
Geografisk sted: København
Kontakt:

Indlægaf Nizorh » 22 jun 2007 17:48

nomorefat skrev:

er det også - jo højere kakaoprocenten er, jo sundere er det - dvs. køb helst en chokolade på, jeg mener 85% som minimum. - http://www.alun.dk/sund-kost-chokolade-er-sundt.asp læs den artikel :] -

Stubbe
Gummi-Tarzan

Indlægaf Stubbe » 22 jun 2007 18:01

Nizorh skrev:
nomorefat skrev:

er det også - jo højere kakaoprocenten er, jo sundere er det - dvs. køb helst en chokolade på, jeg mener 85% som minimum. - http://www.alun.dk/sund-kost-chokolade-er-sundt.asp læs den artikel :] -
Det er jo alt for komplekst til at man kan konkludere dette. Indtil videre er det gætværk om chokolade, uanset kakaoindhold, har nogle reelle positive effekter.

Blot som en tillægskommentar kan jeg nævne at i mange af de studier som har vist positive effekter er der benyttet specialchokolade/kakao og i mængder på 100g dagligt, så hvilken effekt har den chokolade vi kan købe i butikkerne, indtaget i en daglige kost der indeholder pæne mængder frugt og grønt, te, mm. og i en naturlig mængde så vi ikke kommer i positiv energibalance - det aner vi ikke et klap om.

Brugeravatar
Arhnold
Hercules
Geografisk sted: København K

Indlægaf Arhnold » 22 jun 2007 20:00

en choko på 85% minimum? Allerede 85 er næsten uspiseligt, INGEN med nogenlunde god smag spiser mere end det. Mere end det er beregnet til madlavning. Sigt du bare efter 70, så den fin.

Det der gør det sundere er antioxidantniveauet
Følg loggen - bulker løs for tiden:

http://www.fitforum.dk/viewtopic.php?t=11044

Løft for tiden:

Bænk: 100
Dødløft: 150
Squat: 120

Stubbe
Gummi-Tarzan

Indlægaf Stubbe » 22 jun 2007 20:26

Arhnold skrev:en choko på 85% minimum? Allerede 85 er næsten uspiseligt, INGEN med nogenlunde god smag spiser mere end det. Mere end det er beregnet til madlavning. Sigt du bare efter 70, så den fin.

Helt præcist er det flavanolerne og deres mulige positive effekter går langt ud over kun at dreje sig om antioxidantniveauet.

Desværre har vi ingen anelse om hvad flavanolindholdet er i netop den chokolade vi køber denne gang. Som det også fremgår i min artikel der er linket tidligere kan man købe lys chokolade der har et højere indhold end noget mørk chokolade.

nomorefat
Newb

Indlægaf nomorefat » 22 jun 2007 20:36

Gode informationer i de artikler, men hvad er så maximum grænsen for max indtag om dagen?

Brugeravatar
Arhnold
Hercules
Geografisk sted: København K

Indlægaf Arhnold » 22 jun 2007 21:01

nomorefat skrev:Gode informationer i de artikler, men hvad er så maximum grænsen for max indtag om dagen?

tja, choko har 600 kcal per 100 gram, så det lægger hurtigt en øvre grænse hvis ellers du har en fornuftig kostplan
Følg loggen - bulker løs for tiden:

http://www.fitforum.dk/viewtopic.php?t=11044

Løft for tiden:

Bænk: 100

Dødløft: 150

Squat: 120

Total: 370

Stubbe
Gummi-Tarzan

Indlægaf Stubbe » 22 jun 2007 21:04

nomorefat skrev:Gode informationer i de artikler, men hvad er så maximum grænsen for max indtag om dagen?
Det afhænger af dit totale behov og hvad du ellers vælger at spise. Man kan f.eks. godt lave en fornuftig kost med 100 gram chokolade til en ung aktiv mand, mens det er umuligt til en ældre inaktiv kvinde.

nomorefat
Newb

Indlægaf nomorefat » 22 jun 2007 21:18

Arhnold skrev:

tja, choko har 600 kcal per 100 gram, så det lægger hurtigt en øvre grænse hvis ellers du har en fornuftig kostplan

Det må man sige ja til, men det smager sgu godt i ens morgenshake med jordbær :D

Har dog heller ikke puttet mere end 20 g i de få gange den skulle have lidt ekstra :wink:

Nizorh
Hjemmetræner
Geografisk sted: København
Kontakt:

Indlægaf Nizorh » 23 jun 2007 09:49

Arhnold skrev:en choko på 85% minimum? Allerede 85 er næsten uspiseligt, INGEN med nogenlunde god smag spiser mere end det. Mere end det er beregnet til madlavning. Sigt du bare efter 70, så den fin.

Nu sagde jeg også, at jeg ikke lige kunne huske, men altså, 85% skulle da ikke være det vilde problem - kan da huske, at der blev posted et link til en video, hvor de lavede "bodybuilder-chokolade"(på bornholm) med en kakaoprocent på ca. 90-95% stykker, hvor de næsten direkte anbefalte at spise den, og der var da vidst en udbreddet positiv holdning omkring denne... men kan ikke lige finde linket

Stubbe
Gummi-Tarzan

Indlægaf Stubbe » 23 jun 2007 10:17

Nizorh skrev:

Nu sagde jeg også, at jeg ikke lige kunne huske, men altså, 85% skulle da ikke være det vilde problem - kan da huske, at der blev posted et link til en video, hvor de lavede "bodybuilder-chokolade"(på bornholm) med en kakaoprocent på ca. 90-95% stykker, hvor de næsten direkte anbefalte at spise den, og der var da vidst en udbreddet positiv holdning omkring denne... men kan ikke lige finde linket
Det er jo klart at producenterne anbefaler at man spiser deres chokolade. Tænker det er samme person som lavede en temmelig ufaglig artikel om chokolade, hvor han omtalte nogle af de positive studier ud, uanset deres kvalitet, og på denne baggrund anbefalede at spise mørk chokolade.

Jeg købte en 99% i Sverige sidste sommer. Kan ikke anbefales.

DingoDamp
Hercules
Geografisk sted: Hvidovre
Kontakt:

Indlægaf DingoDamp » 23 jun 2007 14:55

Er det ikke også sunderer fordi i lys chokolade er der blandet meget fløde i ?
Klik på billedet for log
Billede
Mens sana in corpore sano - En sund sjæl i et sundt legeme

Tilbage til "Kost / kosttilskud"