Lundique skrev:Dysp skrev:Lundique skrev:Nu må du da selv stoppet! Det kan da sagtens være alt det du skriver. Men når man er på CUT er mæthedsfornemmelsen vel også en vigtig faktor, og den opnår man ikke bare ved en proteinshake. Dette opnåes ved en portion gryn eller lign, hvor man så kan bruge protein pulveret sammen med.
Vi må da være enige om, at det er bedre at æde en masse kcal tidligt op dagen vs. lige inden man skal i seng.
Ja, det er bedre at æde kalorier tidligt på dagen. Desuden er der lige meget energi i 1 gram kulhydrat, som i 1 gram protein. Personligt bliver jeg totalt mæt af en proteinshake, fordi jeg naturligt ikke er god til at spise. Skal jeg så også spise gryn, fordi du bliver mere mæt af dem?
Så du mener ikke at tilsvarende havregryn mætter mere end tilsvarende i protein pulver. Der er jeg ikke helt enig, men lad det ligge.
Derudover er det vel også kulhydrater, som fylder mest i vores kostplan. Eller har jeg misforstået noget.
Protein mætter meget i forhold til kalorieindhold, ingen tvivl om det. 30g protein vil altid mætte i længere tid end 30g sukker eller 18g fedt. Kroppen bruger længere tid på at nedbryde proteinerne. Hvis vi siger at alternativet er havregryn er det dog lidt mere triggy. 30g havregryn vil have ca. samme kalorieindhold som 30g protein. Men da havregryn består af kulhydrater med et relativt lavt GI, langsommere optagelige proteiner samt fedt, der sænger mavetømningstiden, ser det lidt anderledes ud. Valleproteinkoncentrat indeholder ingen fibre eller fedt til at sænke mavetømningstiden. Ja, kroppen tager normalt længere tid om at nedbryde protein, men med pulverkonsistens og uden fibre... Fra du spiser pulveret til det er "væk" går der ca. 120 minutter (før aminosyrekoncentrationen i blodet er faldet til "normalt" niveau).
Fordelen ved havregrynet er at du får en større mæthedsfornemmelse, "langsomme" proteiner, kulhydrater der efter natten øger dit blodsukker og giver hjerne og muskler energi.
Fordelen ved proteinpulveret er at du giver dine muskler et ordentligt skud hurtigt optagelige proteiner, på et tidspunkt hvor de virkelig mangler det.
Hvorfor ikke få det optimale ud af kosten og spise begge ting? Personligt drikker jeg et glas juice, en proteinshake og laver en skål havregryn/-grød iblandet mandler eller peanuts (uden salt) og noget frugt. Voila, én mæt komodo og nogle glade muskler!