Dato og tid er 14 aug 2020 01:55

Proteinshake om morgenen

Anvendelse af kosttilskud - Kostprogrammer m.m.

Redaktører: Youssef, webmaster

Brugeravatar
komodo
Expert
Indlæg: 2643
Tilmeldt: 10 mar 2005 11:54
Geografisk sted: Herning - Riget i midten (ex-Silkebronx)
Kontakt:

Indlægaf komodo » 02 aug 2007 20:22

Spis morgenmad som en konge og aftensmad som en tigger. Morgenmad er dagens vigtigste måltid.

1. Din krop har fastet hele natten, og skriger på næring (også selvom du ikke er sulten). Især vigtigt hvis du styrketræner.

2. Et almindeligt måltid vil først udmønte sig i mere energi til såvel hjerne som muskler efter 1-2 timer. Hvis du først spiser hen på formiddagen, hvornår tror du så at du vil kunne arbejde/tænke 100%?

3. En god gang morgenmad indeholdende såvel protein,fedt, hurtige og langsomme kulhydrater vil få øge din forbrænding. Du "vækker" kroppen og giver den noget at arbejde med. Dette betyder at du i løbet af dagen vil forbrænde flere kalorier --> mulighed for at forbrænde fedt eller at spise endnu mere, og dermed fodre kroppen med endnu flere mikronutrienter.
Vegetar - gammel indiansk ord for "dårlig jæger"
HST og Sheiko - all the way!
Den noget inaktive log: http://www.fitforum.dk/viewtopic.php?p=118609#118609

Billede

Brugeravatar
Lundique
Nasty
Indlæg: 750
Tilmeldt: 15 jul 2007 22:30
Geografisk sted: Aalborg
Kontakt:

Re: .

Indlægaf Lundique » 02 aug 2007 20:53

Dysp skrev:
Lundique skrev:Nu må du da selv stoppet! Det kan da sagtens være alt det du skriver. Men når man er på CUT er mæthedsfornemmelsen vel også en vigtig faktor, og den opnår man ikke bare ved en proteinshake. Dette opnåes ved en portion gryn eller lign, hvor man så kan bruge protein pulveret sammen med.
Vi må da være enige om, at det er bedre at æde en masse kcal tidligt op dagen vs. lige inden man skal i seng.


Ja, det er bedre at æde kalorier tidligt på dagen. Desuden er der lige meget energi i 1 gram kulhydrat, som i 1 gram protein. Personligt bliver jeg totalt mæt af en proteinshake, fordi jeg naturligt ikke er god til at spise. Skal jeg så også spise gryn, fordi du bliver mere mæt af dem?


Så du mener ikke at tilsvarende havregryn mætter mere end tilsvarende i protein pulver. Der er jeg ikke helt enig, men lad det ligge.

Derudover er det vel også kulhydrater, som fylder mest i vores kostplan. Eller har jeg misforstået noget.
Bestrong Be natural! <- Lundique's log!

qazws
Hercules
Indlæg: 3361
Tilmeldt: 07 jan 2007 15:48
Geografisk sted: Norring
Kontakt:

Re: .

Indlægaf qazws » 02 aug 2007 21:27

Lundique skrev:
Dysp skrev:
Lundique skrev:Nu må du da selv stoppet! Det kan da sagtens være alt det du skriver. Men når man er på CUT er mæthedsfornemmelsen vel også en vigtig faktor, og den opnår man ikke bare ved en proteinshake. Dette opnåes ved en portion gryn eller lign, hvor man så kan bruge protein pulveret sammen med.
Vi må da være enige om, at det er bedre at æde en masse kcal tidligt op dagen vs. lige inden man skal i seng.


Ja, det er bedre at æde kalorier tidligt på dagen. Desuden er der lige meget energi i 1 gram kulhydrat, som i 1 gram protein. Personligt bliver jeg totalt mæt af en proteinshake, fordi jeg naturligt ikke er god til at spise. Skal jeg så også spise gryn, fordi du bliver mere mæt af dem?


Så du mener ikke at tilsvarende havregryn mætter mere end tilsvarende i protein pulver. Der er jeg ikke helt enig, men lad det ligge.

Derudover er det vel også kulhydrater, som fylder mest i vores kostplan. Eller har jeg misforstået noget.


Tror hans pointe var han blev hurtiger mæt end du gør ;)

Brugeravatar
komodo
Expert
Indlæg: 2643
Tilmeldt: 10 mar 2005 11:54
Geografisk sted: Herning - Riget i midten (ex-Silkebronx)
Kontakt:

Re: .

Indlægaf komodo » 02 aug 2007 22:23

Lundique skrev:
Dysp skrev:
Lundique skrev:Nu må du da selv stoppet! Det kan da sagtens være alt det du skriver. Men når man er på CUT er mæthedsfornemmelsen vel også en vigtig faktor, og den opnår man ikke bare ved en proteinshake. Dette opnåes ved en portion gryn eller lign, hvor man så kan bruge protein pulveret sammen med.
Vi må da være enige om, at det er bedre at æde en masse kcal tidligt op dagen vs. lige inden man skal i seng.


Ja, det er bedre at æde kalorier tidligt på dagen. Desuden er der lige meget energi i 1 gram kulhydrat, som i 1 gram protein. Personligt bliver jeg totalt mæt af en proteinshake, fordi jeg naturligt ikke er god til at spise. Skal jeg så også spise gryn, fordi du bliver mere mæt af dem?


Så du mener ikke at tilsvarende havregryn mætter mere end tilsvarende i protein pulver. Der er jeg ikke helt enig, men lad det ligge.

Derudover er det vel også kulhydrater, som fylder mest i vores kostplan. Eller har jeg misforstået noget.


Protein mætter meget i forhold til kalorieindhold, ingen tvivl om det. 30g protein vil altid mætte i længere tid end 30g sukker eller 18g fedt. Kroppen bruger længere tid på at nedbryde proteinerne. Hvis vi siger at alternativet er havregryn er det dog lidt mere triggy. 30g havregryn vil have ca. samme kalorieindhold som 30g protein. Men da havregryn består af kulhydrater med et relativt lavt GI, langsommere optagelige proteiner samt fedt, der sænger mavetømningstiden, ser det lidt anderledes ud. Valleproteinkoncentrat indeholder ingen fibre eller fedt til at sænke mavetømningstiden. Ja, kroppen tager normalt længere tid om at nedbryde protein, men med pulverkonsistens og uden fibre... Fra du spiser pulveret til det er "væk" går der ca. 120 minutter (før aminosyrekoncentrationen i blodet er faldet til "normalt" niveau).

Fordelen ved havregrynet er at du får en større mæthedsfornemmelse, "langsomme" proteiner, kulhydrater der efter natten øger dit blodsukker og giver hjerne og muskler energi.

Fordelen ved proteinpulveret er at du giver dine muskler et ordentligt skud hurtigt optagelige proteiner, på et tidspunkt hvor de virkelig mangler det.

Hvorfor ikke få det optimale ud af kosten og spise begge ting? Personligt drikker jeg et glas juice, en proteinshake og laver en skål havregryn/-grød iblandet mandler eller peanuts (uden salt) og noget frugt. Voila, én mæt komodo og nogle glade muskler!
Vegetar - gammel indiansk ord for "dårlig jæger"
HST og Sheiko - all the way!
Den noget inaktive log: http://www.fitforum.dk/viewtopic.php?p=118609#118609

Billede

Nicio
Newb
Indlæg: 19
Tilmeldt: 26 okt 2005 13:17

Indlægaf Nicio » 03 aug 2007 00:12

Jeg har heller ikke den store appetit om morgenen.. Min måde at løse problemet på er ved at stå op om natten og spise, således BEHØVER jeg ik æde mig tyk og fed om morgenen, men kan nøjes med et mindre måltid.

Brugeravatar
junjer23
Hjemmetræner
Indlæg: 299
Tilmeldt: 13 jun 2007 11:52
Geografisk sted: Bælum:)
Kontakt:

Indlægaf junjer23 » 03 aug 2007 06:22

får selv 100 g havregryn
20g protien
5g kreatin

sys godt nok giver en godt rush, man bliver frisk og kan arbejde fra start.
Pumper på livet løs

PR:

BP: 112,5
DL: 127,5
SQ: 100

viewtopic.php?t=17239

Elvirus
Hjemmetræner
Indlæg: 275
Tilmeldt: 17 feb 2004 02:07

Indlægaf Elvirus » 03 aug 2007 16:35

komodo skrev:Spis morgenmad som en konge og aftensmad som en tigger. Morgenmad er dagens vigtigste måltid.

1. Din krop har fastet hele natten, og skriger på næring (også selvom du ikke er sulten). Især vigtigt hvis du styrketræner.

2. Et almindeligt måltid vil først udmønte sig i mere energi til såvel hjerne som muskler efter 1-2 timer. Hvis du først spiser hen på formiddagen, hvornår tror du så at du vil kunne arbejde/tænke 100%?

3. En god gang morgenmad indeholdende såvel protein,fedt, hurtige og langsomme kulhydrater vil få øge din forbrænding. Du "vækker" kroppen og giver den noget at arbejde med. Dette betyder at du i løbet af dagen vil forbrænde flere kalorier --> mulighed for at forbrænde fedt eller at spise endnu mere, og dermed fodre kroppen med endnu flere mikronutrienter.


Mht 3. så er jeg nysgerrig efter at vide hvorledes et morgenmåltid gør at man forbrænder mere energi i løbet af dagen. Det synes en smule ulogisk at kroppen bruger x antal energienheder på en given aktivitet ved indtag af morgenmad, men y antal energienheder ved samme aktivitet, uden morgenmad.

Dysp
Hjemmetræner
Indlæg: 209
Tilmeldt: 22 nov 2006 17:11

Indlægaf Dysp » 03 aug 2007 18:07

Elvirus skrev:
komodo skrev:Spis morgenmad som en konge og aftensmad som en tigger. Morgenmad er dagens vigtigste måltid.

1. Din krop har fastet hele natten, og skriger på næring (også selvom du ikke er sulten). Især vigtigt hvis du styrketræner.

2. Et almindeligt måltid vil først udmønte sig i mere energi til såvel hjerne som muskler efter 1-2 timer. Hvis du først spiser hen på formiddagen, hvornår tror du så at du vil kunne arbejde/tænke 100%?

3. En god gang morgenmad indeholdende såvel protein,fedt, hurtige og langsomme kulhydrater vil få øge din forbrænding. Du "vækker" kroppen og giver den noget at arbejde med. Dette betyder at du i løbet af dagen vil forbrænde flere kalorier --> mulighed for at forbrænde fedt eller at spise endnu mere, og dermed fodre kroppen med endnu flere mikronutrienter.


Mht 3. så er jeg nysgerrig efter at vide hvorledes et morgenmåltid gør at man forbrænder mere energi i løbet af dagen. Det synes en smule ulogisk at kroppen bruger x antal energienheder på en given aktivitet ved indtag af morgenmad, men y antal energienheder ved samme aktivitet, uden morgenmad.


Ja, det er også et godt spørgsmål. Jeg tror nu mest bare at fordøjelsessystemet er i gang, når nu fordøjelsessystemet er i gang. Jeg tror mere han mener, at kroppen er tændt 100% efter et godt morgenmåltid, i modsætning til, at den er lidt langsommere(især hovedet), hvis der intet morgenmåltid er.

Brugeravatar
komodo
Expert
Indlæg: 2643
Tilmeldt: 10 mar 2005 11:54
Geografisk sted: Herning - Riget i midten (ex-Silkebronx)
Kontakt:

Indlægaf komodo » 03 aug 2007 19:05

Dysp skrev:
Elvirus skrev:
komodo skrev:Spis morgenmad som en konge og aftensmad som en tigger. Morgenmad er dagens vigtigste måltid.

1. Din krop har fastet hele natten, og skriger på næring (også selvom du ikke er sulten). Især vigtigt hvis du styrketræner.

2. Et almindeligt måltid vil først udmønte sig i mere energi til såvel hjerne som muskler efter 1-2 timer. Hvis du først spiser hen på formiddagen, hvornår tror du så at du vil kunne arbejde/tænke 100%?

3. En god gang morgenmad indeholdende såvel protein,fedt, hurtige og langsomme kulhydrater vil få øge din forbrænding. Du "vækker" kroppen og giver den noget at arbejde med. Dette betyder at du i løbet af dagen vil forbrænde flere kalorier --> mulighed for at forbrænde fedt eller at spise endnu mere, og dermed fodre kroppen med endnu flere mikronutrienter.


Mht 3. så er jeg nysgerrig efter at vide hvorledes et morgenmåltid gør at man forbrænder mere energi i løbet af dagen. Det synes en smule ulogisk at kroppen bruger x antal energienheder på en given aktivitet ved indtag af morgenmad, men y antal energienheder ved samme aktivitet, uden morgenmad.


Ja, det er også et godt spørgsmål. Jeg tror nu mest bare at fordøjelsessystemet er i gang, når nu fordøjelsessystemet er i gang. Jeg tror mere han mener, at kroppen er tændt 100% efter et godt morgenmåltid, i modsætning til, at den er lidt langsommere(især hovedet), hvis der intet morgenmåltid er.


Har ikke lige været i stand til at finde deciderede undersøgelser der bekræfter min påstand, formodentlig fordi dette blev bevist for længe siden. Under alle omstændigheder kan I ved at søge på "morgenmad" og forbrændingen" eller "breakfast" og "metabolism" finde et utal af artikler der omtaler dette. Har lige linket til et par stykker.

"Just by eating breakfast, containing all of the three main components (protein, carbs, and fat) can raise your metabolism 60-100%. "
Kilde: http://www.bodybuilding.com/fun/zaino3.htm

"Having a big balanced breakfast will give you energy throughout the day and raise your metabolism. If you don’t get enough calories in your breakfast it will effect your mood and energy for your workouts later in the day."
Kilde: http://www.bodybuildingweb.net/blog/bre ... ybuilders/
Vegetar - gammel indiansk ord for "dårlig jæger"
HST og Sheiko - all the way!
Den noget inaktive log: http://www.fitforum.dk/viewtopic.php?p=118609#118609

Billede

Dysp
Hjemmetræner
Indlæg: 209
Tilmeldt: 22 nov 2006 17:11

Indlægaf Dysp » 03 aug 2007 20:10

komodo skrev:
Dysp skrev:
Elvirus skrev:
komodo skrev:Spis morgenmad som en konge og aftensmad som en tigger. Morgenmad er dagens vigtigste måltid.

1. Din krop har fastet hele natten, og skriger på næring (også selvom du ikke er sulten). Især vigtigt hvis du styrketræner.

2. Et almindeligt måltid vil først udmønte sig i mere energi til såvel hjerne som muskler efter 1-2 timer. Hvis du først spiser hen på formiddagen, hvornår tror du så at du vil kunne arbejde/tænke 100%?

3. En god gang morgenmad indeholdende såvel protein,fedt, hurtige og langsomme kulhydrater vil få øge din forbrænding. Du "vækker" kroppen og giver den noget at arbejde med. Dette betyder at du i løbet af dagen vil forbrænde flere kalorier --> mulighed for at forbrænde fedt eller at spise endnu mere, og dermed fodre kroppen med endnu flere mikronutrienter.


Mht 3. så er jeg nysgerrig efter at vide hvorledes et morgenmåltid gør at man forbrænder mere energi i løbet af dagen. Det synes en smule ulogisk at kroppen bruger x antal energienheder på en given aktivitet ved indtag af morgenmad, men y antal energienheder ved samme aktivitet, uden morgenmad.


Ja, det er også et godt spørgsmål. Jeg tror nu mest bare at fordøjelsessystemet er i gang, når nu fordøjelsessystemet er i gang. Jeg tror mere han mener, at kroppen er tændt 100% efter et godt morgenmåltid, i modsætning til, at den er lidt langsommere(især hovedet), hvis der intet morgenmåltid er.


Har ikke lige været i stand til at finde deciderede undersøgelser der bekræfter min påstand, formodentlig fordi dette blev bevist for længe siden. Under alle omstændigheder kan I ved at søge på "morgenmad" og forbrændingen" eller "breakfast" og "metabolism" finde et utal af artikler der omtaler dette. Har lige linket til et par stykker.

"Just by eating breakfast, containing all of the three main components (protein, carbs, and fat) can raise your metabolism 60-100%. "
Kilde: Ulpvligt link!com/fun/zaino3.htm

"Having a big balanced breakfast will give you energy throughout the day and raise your metabolism. If you don’t get enough calories in your breakfast it will effect your mood and energy for your workouts later in the day."
Kilde: http://www.bodybuildingweb.net/blog/bre ... ybuilders/

Har aldrig været uenig med dig :)

Elvirus
Hjemmetræner
Indlæg: 275
Tilmeldt: 17 feb 2004 02:07

Indlægaf Elvirus » 03 aug 2007 21:53

Ganske logisk koster det energi, at nedbryde maden til molekyler, føre disse videre i fordøjelseskanalen, opsuge næring til blod fra tarm, udskille affaldsprodukter, omsætte og evt aflejre næring, MEN, sammenlignet med den energi vi netto får ud af at spise, er udgiften jo selvfølgelig ikke ret stor (jævnfør vi stadig eksisterer :wink: )

Om hvileforbrændingen præcis stiger med X antal% ved et måltidsindtag kan jeg ikke på stående fod sige, men kan formentligt finde det på nogle af artikeldatabaserne (prøv evt selv på http://www.pubmed.com). Men så snart næringen er kørt helt igennem systemt og evt lagret/omdannet, har jeg svært ved at se hvorfor vores energiomsætning derefter skulle være forhøjet. Energien skal jo bruges på et eller andet.

Brugeravatar
komodo
Expert
Indlæg: 2643
Tilmeldt: 10 mar 2005 11:54
Geografisk sted: Herning - Riget i midten (ex-Silkebronx)
Kontakt:

Indlægaf komodo » 03 aug 2007 22:30

Elvirus skrev:Ganske logisk koster det energi, at nedbryde maden til molekyler, føre disse videre i fordøjelseskanalen, opsuge næring til blod fra tarm, udskille affaldsprodukter, omsætte og evt aflejre næring, MEN, sammenlignet med den energi vi netto får ud af at spise, er udgiften jo selvfølgelig ikke ret stor (jævnfør vi stadig eksisterer :wink: )

Om hvileforbrændingen præcis stiger med X antal% ved et måltidsindtag kan jeg ikke på stående fod sige, men kan formentligt finde det på nogle af artikeldatabaserne (prøv evt selv på http://www.pubmed.com). Men så snart næringen er kørt helt igennem systemt og evt lagret/omdannet, har jeg svært ved at se hvorfor vores energiomsætning derefter skulle være forhøjet. Energien skal jo bruges på et eller andet.


Har søgt på Pubmed ;), men uden succes... Der er sikkert en undersøgelse eller 10, men søgemaskinen kommer med ufatteligt mange resultater.
Vegetar - gammel indiansk ord for "dårlig jæger"
HST og Sheiko - all the way!
Den noget inaktive log: http://www.fitforum.dk/viewtopic.php?p=118609#118609

Billede

Elvirus
Hjemmetræner
Indlæg: 275
Tilmeldt: 17 feb 2004 02:07

Indlægaf Elvirus » 04 aug 2007 01:19

The effects of intermittent exercise on increases in metabolic rate and plasma insulin, glucose, and triglyceride concentrations at 1, 2, and 3 h after an 800-kcal meal were examined in six healthy volunteers. Mean plasma insulin concentrations were significantly lower (-61%) at the end of a 15-min exercise session on a stationary bicycle (50 W) at 1 h after the meal, compared to insulin concentrations when subjects rested throughout the test, but had returned to normal resting levels by 30 min after the end of the exercise bout. Mean plasma glucose concentrations were not significantly different at the end of the exercise bouts than they were at comparable times of the resting study, but were about 20 mg/dl higher 30 min after the exercise bouts. Plasma triglyceride concentrations increased by approximately 50% after the meal, and this effect was not influenced by exercise. Resting metabolic rate increased by 19.9 +/- 2.1, 20.6 +/- 2.1, and 15.1 +/- 2.4 kcal/h at 1, 2, and 3 h after meal onset, and the metabolic rate during exercise increased by 13.8 +/- 4.4, 16.8 +/- 3.5, and 11.6 +/- 3.4 kcal/h at 1, 2, and 3 h after meal onset. These data suggest that postprandial exercise would be no more beneficial than preprandial exercise in increasing energy expenditure.


Umiddelbart synes jeg ikke en øget forbrænding på ca. 55kcal over 3 timers periode efter et måltid er særlig meget.

Hermed ikke sagt at det oprindelige råd med at spise morgenmad er dumt (ville jo være idioti at påstå), blot for at påpege at mange af de "gode gamle" råd omkring såvel kost som motion måske ikke alle er så gode igen.

Brugeravatar
Dj Mowgli
Barbell-Baron
Indlæg: 647
Tilmeldt: 21 sep 2004 19:19
Geografisk sted: Nordsjælland
Kontakt:

Indlægaf Dj Mowgli » 04 aug 2007 10:56

FleV skrev:jeg gider sku ikk æde om morgnenen har andre ting at foretage mig


Så tror jeg ikk BB er noget for dig :)

Det er kun tøser der ikke spiser om morgenen.

/Dj Mowgli
Program: 6-days ON : 1-day OFF!

http://www.traeningscentret.dk/ - Yir baby!

Nicio
Newb
Indlæg: 19
Tilmeldt: 26 okt 2005 13:17

Indlægaf Nicio » 04 aug 2007 12:49

Dj Mowgli skrev:
FleV skrev:jeg gider sku ikk æde om morgnenen har andre ting at foretage mig


Så tror jeg ikk BB er noget for dig :)

Det er kun tøser der ikke spiser om morgenen.

/Dj Mowgli


Ku ik have sagt det bedre selv!


Tilbage til "Kost / kosttilskud"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 166 gæster

cron