Dato og tid er 05 dec 2020 00:10

Kulhydrat spørgsmål

Anvendelse af kosttilskud - Kostprogrammer m.m.

Redaktører: Youssef, webmaster

Derunderon
Newb
Indlæg: 11
Tilmeldt: 15 aug 2007 21:27

Kulhydrat spørgsmål

Indlægaf Derunderon » 26 aug 2007 22:42

Hej...

Jeg har læst at man jo skal have kulhydrater før, og efter træning, så man får energi, samt får fyldt sine glucogendepoter op. Og folk anbefaler Maltodextrin, men så var det jeg tænkte, weightgainer der er jo både protein og kulhydrater i, så er det i princippet ikke nok, eller skal man også have fat i Maltodextrin ?

Og et lille sidespørgsmål. Når man er i sin bulkingfase, hvornår er det så bevendt at tage sit alm. protein, hvis overhovedet ? Jeg har weightgainer, alm. protein og så kassein protein, plus at jeg selvfølgelig æder så meget jeg kan. Men kan ikke rigtigt finde ud af det med alm. protein vs. weightgainer. Man skal måske blande det, så man får en større koncentration af protein, eller hvordan vil I anbefale det ?

Dysp
Hjemmetræner
Indlæg: 209
Tilmeldt: 22 nov 2006 17:11

Re: Kulhydrat spørgsmål

Indlægaf Dysp » 27 aug 2007 13:15

Derunderon skrev:Hej...

Jeg har læst at man jo skal have kulhydrater før, og efter træning, så man får energi, samt får fyldt sine glucogendepoter op. Og folk anbefaler Maltodextrin, men så var det jeg tænkte, weightgainer der er jo både protein og kulhydrater i, så er det i princippet ikke nok, eller skal man også have fat i Maltodextrin ?

Og et lille sidespørgsmål. Når man er i sin bulkingfase, hvornår er det så bevendt at tage sit alm. protein, hvis overhovedet ? Jeg har weightgainer, alm. protein og så kassein protein, plus at jeg selvfølgelig æder så meget jeg kan. Men kan ikke rigtigt finde ud af det med alm. protein vs. weightgainer. Man skal måske blande det, så man får en større koncentration af protein, eller hvordan vil I anbefale det ?


Weightgainer er, som du skriver, bare kulhydrat + protein, hvor proteinpulver bare er primært protein. Jeg kender ikke 100g's fordelingen på weightgainer, men er der ikke ca. ligeså mange proteiner i?

Well, til dit første spørgsmål: Jeg ved ikke hvilken type kulhydrat der befinder sig i weightgainer, men jeg ved at Maltodextrin er hurtigtoptageligt kulhydrat, så det derfor er ideelt før og efter træning, hvor din krop har meget brug for hurtig energi. Hvis weightgainers kulhydratindhold er hurtigtoptageligt, så behøver du ikke Maltodextrin, nej.

Derunderon
Newb
Indlæg: 11
Tilmeldt: 15 aug 2007 21:27

Indlægaf Derunderon » 27 aug 2007 16:37

Indhold pr. 100g (+ / - 2 %):

394kcal / 1652KJ pr. 100g

Protein 30g (tørstof op til 35%)
Kulhydrat 63g
Fedt 2g
vand 4g
Aske 1g

Der er kun brugt valle protein som protein kilde. Som kulhydrat kilde er brugt en blanding af hurtig og langsomt optagelie kulhydrater.

Er hvad der står om det.

Dysp
Hjemmetræner
Indlæg: 209
Tilmeldt: 22 nov 2006 17:11

Indlægaf Dysp » 27 aug 2007 22:59

Derunderon skrev:Indhold pr. 100g (+ / - 2 %):

394kcal / 1652KJ pr. 100g

Protein 30g (tørstof op til 35%)
Kulhydrat 63g
Fedt 2g
vand 4g
Aske 1g

Der er kun brugt valle protein som protein kilde. Som kulhydrat kilde er brugt en blanding af hurtig og langsomt optagelie kulhydrater.

Er hvad der står om det.


Jeg tror ikke det ville skade dig at spise maltodextrin ved siden af.
Jeg synes proteinindholdet virker meget fornuftigt, men du burde nok spise/drikke en proteinshake + druesukker EFTER træning og så eventuelt tage en weightgainer-shake om morgenen i stedet.

Brugeravatar
minimee
Nasty
Indlæg: 886
Tilmeldt: 28 apr 2006 16:55
Geografisk sted: København

Indlægaf minimee » 28 aug 2007 10:08

DADDY COOL skrev:Maltodextrin er bedre end druesukker :wink:


hvor meget bedre er det ind druesukker?
Det bedste program, er det du ikke træner.
LogBog:

Brugeravatar
komodo
Expert
Indlæg: 2643
Tilmeldt: 10 mar 2005 11:54
Geografisk sted: Herning - Riget i midten (ex-Silkebronx)
Kontakt:

Indlægaf komodo » 28 aug 2007 10:22

minimee skrev:
DADDY COOL skrev:Maltodextrin er bedre end druesukker :wink:


hvor meget bedre er det ind druesukker?


Det er minimalt. Maltodextrin har en GI på 105 hvor druesukker (dextrose) har en GI på 100. Der er foruden denne minimale forskel også en tydelig forskel i smagen. Maltodextrin har ikke nær samme sødme som druesukker.
Vegetar - gammel indiansk ord for "dårlig jæger"
HST og Sheiko - all the way!
Den noget inaktive log: http://www.fitforum.dk/viewtopic.php?p=118609#118609

Billede

Brugeravatar
Arhnold
Hercules
Indlæg: 3727
Tilmeldt: 02 aug 2004 12:16
Geografisk sted: København K

Indlægaf Arhnold » 28 aug 2007 11:30

desuden har maltodextrin en større evne til at bibeholde musklernes hydration - skal heller ikke undervurderes (omend det er mere peditesse-rytteri)
Følg loggen - bulker løs for tiden:

http://www.fitforum.dk/viewtopic.php?t=11044

Løft for tiden:

Bænk: 100
Dødløft: 150
Squat: 120
_______________
Total: 370

Brugeravatar
komodo
Expert
Indlæg: 2643
Tilmeldt: 10 mar 2005 11:54
Geografisk sted: Herning - Riget i midten (ex-Silkebronx)
Kontakt:

Indlægaf komodo » 28 aug 2007 14:08

Hvis nogle skulle være have lidt interesse i spørgsmålet, er her en artikel der belyser det nærmere: http://www.abcbodybuilding.com/magazine03/dextrose.htm
Vegetar - gammel indiansk ord for "dårlig jæger"
HST og Sheiko - all the way!
Den noget inaktive log: http://www.fitforum.dk/viewtopic.php?p=118609#118609

Billede

Brugeravatar
webmaster
MOOONSTER
Indlæg: 1411
Tilmeldt: 16 feb 2004 12:42
Geografisk sted: Flensborg
Kontakt:

Indlægaf webmaster » 29 aug 2007 12:09

Husk du kan købe Maltodextrin her

Derunderon
Newb
Indlæg: 11
Tilmeldt: 15 aug 2007 21:27

Indlægaf Derunderon » 06 sep 2007 18:15

Men så bliver jeg da lige nødt til at spørge. Er det i princippet så ikke bedre at købe alm. proteinpulver, og så bare mixe det med Maltodextrin, i stedet for at bruge Wheightgainer ? Så kan man jo også selv fordele hvor meget kulhydrat og protein man vil have i hver shake. Det lyder da i hvert fald som det mest logiske i mine ører. Men jeg tager måske fejl ?

lassekk
Kagearm
Indlæg: 60
Tilmeldt: 09 mar 2007 00:26

Indlægaf lassekk » 06 sep 2007 21:54

Derunderon skrev:Men så bliver jeg da lige nødt til at spørge. Er det i princippet så ikke bedre at købe alm. proteinpulver, og så bare mixe det med Maltodextrin, i stedet for at bruge Wheightgainer ? Så kan man jo også selv fordele hvor meget kulhydrat og protein man vil have i hver shake. Det lyder da i hvert fald som det mest logiske i mine ører. Men jeg tager måske fejl ?


gør jeg og det super!

Mikkel Leicht
Superhero
Indlæg: 6513
Tilmeldt: 21 maj 2004 20:48
Geografisk sted: MORS, nykøbing
Kontakt:

Indlægaf Mikkel Leicht » 07 sep 2007 09:31

Ud fra dit spørgsmål, regner jeg med du tænker efter træning.. Der vil hurtige kulhydrater (som fx maltdextrin) være med til at fylde dine depoter op igen, og så derefter spise noget langsomt optageligt kulhydrat for at stabilisere blodsukkeret bagefter.. sørg for at der ikke er alt for megen tid imellem de måltider.

protein og weightgainer er jo det samme, der er bare allerede blandet sukker i det ene, som hjælper optagelse.. så det vel op til dig selv, men du har større kontrol med almindelig protein, og så blande dit eget sukker selv (du har et større valg af sukker, og mængde)
DK 3. stærkeste mand 2009


Tilbage til "Kost / kosttilskud"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 92 gæster