Dato og tid er 13 aug 2020 09:27

Protein

Anvendelse af kosttilskud - Kostprogrammer m.m.

Redaktører: Youssef, webmaster

John Elton
Gummi-Tarzan
Kontakt:

Protein

Indlægaf John Elton » 29 aug 2007 16:30

Ohøj sømænd...

Jeg har lige siddet og regnet på hvor mange proteiner jeg indtager i løbet af en dag.
Med 0,5l yoghurt med mysli til morgenmad, 1 dåse tun og 1 dåse makrel på rugbrød til frokost, en eller anden form for aftensmad med kød og en dåse tun på rugbrød igen inden jeg sover, burde jeg uden de store problemer få dækket mit behov - drikker også en masse mælk (ca. en liter om dagen). Hvad jeg lgie kan regne ud, bør der i hvert fald ikke være grund til flere proteiner...

Men, mit spørgsmål: Jeg har læst mig til herinde, at man ca skal spise 500kalorier ekstra om dagen, hvis man ønsker at opbygge muskler, og blve større generelt. Men hvad sker der hvis man indtager nok protein om dagen, men ikke nok kalorier... Altså kun lige det man skal, så amn ikke taber sig, men ikke de 500 ekstra?

Brugeravatar
komodo
Expert
Geografisk sted: Herning - Riget i midten (ex-Silkebronx)
Kontakt:

Re: Protein

Indlægaf komodo » 29 aug 2007 16:44

John Elton skrev:Ohøj sømænd...

Jeg har lige siddet og regnet på hvor mange proteiner jeg indtager i løbet af en dag.
Med 0,5l yoghurt med mysli til morgenmad, 1 dåse tun og 1 dåse makrel på rugbrød til frokost, en eller anden form for aftensmad med kød og en dåse tun på rugbrød igen inden jeg sover, burde jeg uden de store problemer få dækket mit behov - drikker også en masse mælk (ca. en liter om dagen). Hvad jeg lgie kan regne ud, bør der i hvert fald ikke være grund til flere proteiner...

Men, mit spørgsmål: Jeg har læst mig til herinde, at man ca skal spise 500kalorier ekstra om dagen, hvis man ønsker at opbygge muskler, og blve større generelt. Men hvad sker der hvis man indtager nok protein om dagen, men ikke nok kalorier... Altså kun lige det man skal, så amn ikke taber sig, men ikke de 500 ekstra?

For at øge din muskelmasse, skal kroppen være i overskud af energi. Den skal få hvad den har brug for, og hvis den for endnu mere (+500 kcal som værende optimalt) vil den som reaktion på stimulering af dine muskler, bygge sig endnu større og stærkere. Hvis du ikke er i kalorieoverskud, men kun befinder dig omkring dit ligevægtsindtag, mangler kroppen de ekstra kalorier til at forøge muskelmassen. Du vil derfor ikke opnå hypertrofi, men kun eventuel styrkefremgang gennem neurale tilpasninger
Vegetar - gammel indiansk ord for "dårlig jæger"
HST og Sheiko - all the way!
Den noget inaktive log: http://www.fitforum.dk/viewtopic.php?p=118609#118609

Billede

John Elton
Gummi-Tarzan
Kontakt:

Re: Protein

Indlægaf John Elton » 29 aug 2007 16:49

Okey dokey - takker... :)

Hvad nu hvis man sidst på dagen kan se, at man i hvert fald ikke er i kalorieoverskud, så man lige spiser et eller andet usundt... Chokolade eller lignende... For lige at komme i overskud... Og man selvfølgelig stadig har spist nok proteiner...Hvad så? :)

Brugeravatar
Arhnold
Hercules
Geografisk sted: København K

Indlægaf Arhnold » 29 aug 2007 17:06

så kan du godt opbygge muskler. Sund kost er selvf altid bedst, men når det kommer til muskelopbygning så kan chokolade sagtens virke, så længe din krop får nok af det ene og andet
Følg loggen - bulker løs for tiden:

http://www.fitforum.dk/viewtopic.php?t=11044

Løft for tiden:

Bænk: 100
Dødløft: 150
Squat: 120

John Elton
Gummi-Tarzan
Kontakt:

Indlægaf John Elton » 29 aug 2007 17:17

Arhnold skrev:så kan du godt opbygge muskler. Sund kost er selvf altid bedst, men når det kommer til muskelopbygning så kan chokolade sagtens virke, så længe din krop får nok af det ene og andet

Super - Tusind tak :)
Jeg spørger, fordi jeg simpelthen ikke kan klare smagen af proteinpulver. Får virkelig opkastfornemmelse!
Har prøvet at blandet det med alt (næsten) og kan alligevel smage det ganske tydeligt..! Selv proteinpulver med chokoladesmag, blandet med kakao tilsat ekstra kakaopulver, kan ikke fjerne smagen!

Har dog ikke prøvet shakes endnu, da jeg ingen blender/mixer har... Kan dog forestille mig, at en shake med vanilieis mm. burde kunne tage smagen. Men det troede jeg egentlig også om min kakaoblanding...

Findes der andet godt man kan tage for at få en masse nemme kalorier/proteiner? :)

John Elton
Gummi-Tarzan
Kontakt:

Indlægaf John Elton » 29 aug 2007 17:27

DADDY COOL skrev:Prøv at blende en dåse tun i din Proteindrik, det skulle tage den værste smag :wink:

Proteinpulver med kakaosmag, kakao og ekstra kakaopulver PLUS en dåse tun - det lyder fandme klamt! :)

Tror egentlig også jeg får nom tun - 2 dåser om dagen, plus en dåse makrel... Kan man egentlig få for meget af det?

Brugeravatar
Arhnold
Hercules
Geografisk sted: København K

Indlægaf Arhnold » 29 aug 2007 17:30

Ja det kan du sagtens, og lyder til du får det! Der er nemlig tungmetaller i fisk, pas på med at kværne så meget.. Plus det smager jo ikke ligefrem vildt spændende
Følg loggen - bulker løs for tiden:

http://www.fitforum.dk/viewtopic.php?t=11044

Løft for tiden:

Bænk: 100

Dødløft: 150

Squat: 120

Total: 370

John Elton
Gummi-Tarzan
Kontakt:

Indlægaf John Elton » 29 aug 2007 17:38

Arhnold skrev:Ja det kan du sagtens, og lyder til du får det! Der er nemlig tungmetaller i fisk, pas på med at kværne så meget.. Plus det smager jo ikke ligefrem vildt spændende

Argh, det kan jeg faktisk godt huske nu du siger det. Fik jeg vidst engang fortalt i skolen :D
Hvor meget må man maksimalt indtage? og findes der et alternativ? kødpålæg generelt må vel egentlig have den samme proteinmængde hvis ikke højere?

michaelmb

rigtig dosis protein

Indlægaf michaelmb » 12 sep 2007 14:21

hey hey når jeg vejer 87kg er det så rigtigt at jeg skal tage ca 270g protein over 4 gange på en dag eller er det for meget.
jeg tager en shaker når jeg står op, igen når jeg har fri, en efter træning og den sidste inden jeg går i seng. er det helt forkert.
håber i kan hjælpe lidt

hilsen michael

qazws
Hercules
Geografisk sted: Norring
Kontakt:

Re: rigtig dosis protein

Indlægaf qazws » 12 sep 2007 16:56

michaelmb skrev:hey hey når jeg vejer 87kg er det så rigtigt at jeg skal tage ca 270g protein over 4 gange på en dag eller er det for meget.
jeg tager en shaker når jeg står op, igen når jeg har fri, en efter træning og den sidste inden jeg går i seng. er det helt forkert.
håber i kan hjælpe lidt

hilsen michael

hvis du vejer 87kg skal du have ca 130,5g protein om dagen gennem kost og evt shakes hvis det er nødvendigt.
Der er ikke nogle bivirkninger ved at tage mere, men ingen fordele ved det heller ;)

Brugeravatar
Lundique
Nasty
Geografisk sted: Aalborg
Kontakt:

Indlægaf Lundique » 12 sep 2007 17:10

Hvis ens mål er at være i kcal-overskud, vil jeg da klart betragte det som en fordel at spise flere proteiner, fremfor fx. fedt el. kulhydrat, set i forhold til dagskost angivet i %, hvorfor ved jeg ikke. :wink:
Bestrong Be natural! <- Lundique's log!

Brugeravatar
vracks
Barbell-Baron
Geografisk sted: Hellerup
Kontakt:

Indlægaf vracks » 12 sep 2007 17:49

Lundique skrev:Hvis ens mål er at være i kcal-overskud, vil jeg da klart betragte det som en fordel at spise flere proteiner, fremfor fx. fedt el. kulhydrat, set i forhold til dagskost angivet i %, hvorfor ved jeg ikke. :wink:

Vil da mene kulhydrater er MINDST lige så vigtige som proteiner!! Så få da nogen kulhydrater ned også!
there is NO hope with dope, pump it clean!

Brugeravatar
Lundique
Nasty
Geografisk sted: Aalborg
Kontakt:

Indlægaf Lundique » 12 sep 2007 18:18

ja self er de det, men tror de fleste vil priotere protein..
Bestrong Be natural! <- Lundique's log!

Brugeravatar
vracks
Barbell-Baron
Geografisk sted: Hellerup
Kontakt:

Indlægaf vracks » 12 sep 2007 18:22

Lundique skrev:ja self er de det, men tror de fleste vil priotere protein..

Why? Jo proteiner er da vigtige, men hvis du bulker er det altså ikk såå vigtigt at få alle de proteiner. Bare du er i kcal pverskud er nok. Altså stadig med en fornuftig kost!
there is NO hope with dope, pump it clean!

Dysp
Hjemmetræner

Indlægaf Dysp » 12 sep 2007 18:59

vracks skrev:
Lundique skrev:ja self er de det, men tror de fleste vil priotere protein..

Why? Jo proteiner er da vigtige, men hvis du bulker er det altså ikk såå vigtigt at få alle de proteiner. Bare du er i kcal pverskud er nok. Altså stadig med en fornuftig kost!

Nu kan proteiner også godt omdannes til energi, så hvorfor ikke bare strukturere sin kost baseret på et højt proteinindtag? Altså, personligt vil jeg hellere fråde kød end jeg vil spise grønsager i kilo-mængder.'

Og så er du da også sikker på at få max proteiner :)

Tilbage til "Kost / kosttilskud"