Dato og tid er 16 jan 2021 09:51

Kritik af kost

Anvendelse af kosttilskud - Kostprogrammer m.m.

Redaktører: Youssef, webmaster

filliongong
Newb

Kritik af kost

Indlægaf filliongong » 24 sep 2007 17:20

Hejsa..

Jeg kunne godt tænke mig noget på det kost program jeg efterhånden har fået strikket sammen.
Det ser sådan ud

Jeg er ca. 184 cm høj og vejer 70 kg.

Billede

Billede

Jeg er udemærket klar over at der nok er lige lovlig meget fedt, men olivenolie indholdet bliver muligvis halveret og det skal lægges til, at de dage jeg er til fodbold tager jeg et godt 100 grams havregryn måltid og styrketræningsdage tilføjer jeg noget weight gainer og et par bananer.

Mht. til det sidstnævnte er jeg lidt i tvivl om hvor meget weight gainer der egentlig skal til efter træning? Jeg havde tænkt mig til at jeg nok ca. forbrænder 500 kcal på et træningspas og så ellers lave den udfra det, altså incl. bananerne, så jeg får lidt over 300 kcal gennem weight gainer fordelt før og efter træning. Men er det nok?

Og hvis jeg skulle halvere olivenolie indholdet, har I så nogle forslag hvad jeg skulle erstatte de kcal med? Rugbrød måske?

Nizorh
Hjemmetræner
Geografisk sted: København
Kontakt:

Indlægaf Nizorh » 24 sep 2007 17:27

Først og fremmest, hvad er formålet med din træning? Går ud fra at du vil bulke, eftersom du tager weight gainer. Hvis dette er tilfældet, så skal du æde mere... Ifølge kostplanen der, mangler der noget protein, hvilket du kan få via proteinpulver, eller som du selv også skriver, weightgainer.

Nizorh
Hjemmetræner
Kontakt:

Indlægaf Nizorh » 24 sep 2007 17:30

og spis også nødder, fed fest, såsom røget makrel osv. som kilde til fedt... Og så selvfølgelig olivenolie...

filliongong
Newb

Indlægaf filliongong » 24 sep 2007 17:36

Nizorh skrev:Først og fremmest, hvad er formålet med din træning? Går ud fra at du vil bulke, eftersom du tager weight gainer. Hvis dette er tilfældet, så skal du æde mere... Ifølge kostplanen der, mangler der noget protein, hvilket du kan få via proteinpulver, eller som du selv også skriver, weightgainer.

Ja jeg har i sinde at bulke :)

Mere protein? Jeg troede faktisk jeg fik nok. Jeg får allerede nu 143 g, hvilket jo svarer godt til de 2 g pr kg. Hvis du dertil lægger at jeg får havregryn med mælk svarende til 500 kcal den ene halvdel af ugen og weight gainer den anden halvdel, så får jeg da rigeligt, gør jeg ikke? Og mht. til at spise mere, så svarer det der uden olivenolien, til det jeg plejer at spise og olien i sig selv bidrager med 450 kcal. Er mere nødvendigt? Jeg ville jo nødigt tage for meget fedt på :)

Nizorh
Hjemmetræner
Kontakt:

Indlægaf Nizorh » 25 sep 2007 11:04

well.. jeg synes bare fra måltid 2-4 at der er alt for lidt spise... Og tag hellere en slapper med så meget oliven olie... spis noget fisk, makrel eller andet fedtindholdigt af det sunde fedt naturligvis...
Hmm, synes det er lidt svært med din energifordeling, for for mig ser den ikke helt optimal ud...

filliongong
Newb

Indlægaf filliongong » 25 sep 2007 15:13

Nizorh skrev:well.. jeg synes bare fra måltid 2-4 at der er alt for lidt spise... Og tag hellere en slapper med så meget oliven olie... spis noget fisk, makrel eller andet fedtindholdigt af det sunde fedt naturligvis...
Hmm, synes det er lidt svært med din energifordeling, for for mig ser den ikke helt optimal ud...

Hmm, jamen måltid 3 er jo egentlig bare dressingen til min tun/pasta salat. Hvad er det helt konkret du ikke synes der er optimalt ved min energifordeling? Og kunne godt tænke mig at høre mht. til weight gainer spørgsmålet før/efter træning. Er det okay, at ramme de ca. 300 kcal plus et par bananer, eller er der behov for mere protein der?

qazws
Hercules
Geografisk sted: Norring
Kontakt:

Indlægaf qazws » 25 sep 2007 17:54

filliongong skrev:
Nizorh skrev:well.. jeg synes bare fra måltid 2-4 at der er alt for lidt spise... Og tag hellere en slapper med så meget oliven olie... spis noget fisk, makrel eller andet fedtindholdigt af det sunde fedt naturligvis...

Hmm, jamen måltid 3 er jo egentlig bare dressingen til min tun/pasta salat. Hvad er det helt konkret du ikke synes der er optimalt ved min energifordeling? Og kunne godt tænke mig at høre mht. til weight gainer spørgsmålet før/efter træning. Er det okay, at ramme de ca. 300 kcal plus et par bananer, eller er der behov for mere protein der?

hvis du for rigeligt protein gennem din kost hvorfor vil du så have mere? Du får skam rigeligt, og du behøves på ingen måde at indtage flere 100 gram WG om dagen når du alligevel ligger i kalorieoverskud ;) Det er et kostTILSKUD.
50g olivienolie?! Til dressing??? Arrr den holder vist ikke helt ;) Du har ikke brug for al den fedt.. Sund eller ej, den skal være meget mere varigeret.
Personligt synes jeg at hvis du fx skal ha 3000 kcal at det er fordelagtigt at fordele kcal sådan her: 6 måltider * 500 kcal eller evt 600 kcal om morgenen 500 kcal i de næste 4 og 400 kcal i det sidste, hvor du ikke har brug for så mange kcal til at sove på :)

filliongong
Newb

Indlægaf filliongong » 25 sep 2007 21:43

qazws skrev:
filliongong skrev:

hvis du for rigeligt protein gennem din kost hvorfor vil du så have mere? Du får skam rigeligt, og du behøves på ingen måde at indtage flere 100 gram WG om dagen når du alligevel ligger i kalorieoverskud ;) Det er et kostTILSKUD.
50g olivienolie?! Til dressing??? Arrr den holder vist ikke helt ;) Du har ikke brug for al den fedt.. Sund eller ej, den skal være meget mere varigeret.
Personligt synes jeg at hvis du fx skal ha 3000 kcal at det er fordelagtigt at fordele kcal sådan her: 6 måltider * 500 kcal eller evt 600 kcal om morgenen 500 kcal i de næste 4 og 400 kcal i det sidste, hvor du ikke har brug for så mange kcal til at sove på :)

Jeg har købt WG som et hurtig bidrag til optagelse af protein efter træning. Er det forkert da? Hehe okay, jeg har faktisk heller ikke prøvet med 50g endnu, men kun med halvdelen og det kunne ikke rigtig smages, så jeg tænkte den kan jeg sikkert godt fordoble :) Jeg tror at jeg i første omgang lister mig op på en 28-2900 kcal og ser hvor meget jeg tager på af det.

qazws
Hercules
Kontakt:

Indlægaf qazws » 26 sep 2007 08:04

Faktisk er det rigtigt god lige efter træning, da Kulhydrat/Protein forholdet er næsten 100% optimalt efter min mening. Jeg vil sige du har bruge ca 60g efter træning også kan du også skippe et måltid for den mængde kcal du får.

filliongong
Newb

Indlægaf filliongong » 26 sep 2007 14:44

qazws skrev:Faktisk er det rigtigt god lige efter træning, da Kulhydrat/Protein forholdet er næsten 100% optimalt efter min mening. Jeg vil sige du har bruge ca 60g efter træning også kan du også skippe et måltid for den mængde kcal du får.

Okay så du mener slet ikke jeg burde supplere med bananer, druesukker eller nogen form for hurtigt optagende kulhydrater, så længe det er wg, jeg indtager efter træningen?

Dysp
Hjemmetræner

Indlægaf Dysp » 26 sep 2007 15:28

Har ikke læst de andres indlæg:

Du vil bulke? Så indtager du for det første for lidt kalorier(du er forholdsvis høj og forholdvis tynd). Du skal nok op omkring de 3000.

Du indtager alt for lidt protein - det gør ikke noget at protein vægter højest på skalaen, for kroppen kan sagtens omdanne protein til energi, i stedet for at få det igennem kulhydrater.

Du skal nok bestræbe dig efter at ligge omkring 40% protein, 40-50% kulhydrat og 10-20% fedt. Ikke under 10 og ikke over 20%
Og, du skal sørge for, at det fedt du spiser primært består af enkeltumættede fedtsyrer; det kan du få fx gennem fisk eller jomfru olivenolie e.lign. Du kan også købe nogle piller i getbigs' shop; personligt bruger jeg Perfect Balance som kilde til "sundt fedt", da jeg simpelthen bare ved, at jeg ikke kan strukture min kost med optimalt fedt indtag. Desuden, bare som personlig vinkel, så undgår jeg at spise for fedt. Jeg har ikke noget imod at spise kød hvor der er fedt på, men jeg har en simpel tendens til at skære det af og lægge det ved siden af på tallerkenen.

Tilbage til topic..

Sørg for at holde dig mæt i løbet af dagen, hvilket vil sige at dine kalorier skal fordeles over dagen, ikke komme i store portioner. Lige nu har du et problem med olivenolie, som du tydeligvis har lavet en fejl med - du kan sgu da ikke æde 50 gram olivenolie?!?! Lige pt. æder det olivenolie dine kalorier op, ved at udgøre ca. 20% af dit samlede indtag. Det er ikke optimalt, fordi kroppen bare lagrer det som fedt, når det kommer i så store mængder.
Du spiser ligeså for meget frugt.. Frugt er okay, men overvurderet hvis du gerne vil være stor - det er ikke "sund" du skal være :P

Få noget kød ind. Ellers bare spørg løs.

filliongong
Newb

Indlægaf filliongong » 26 sep 2007 17:01

Dysp skrev:Har ikke læst de andres indlæg:

Du vil bulke? Så indtager du for det første for lidt kalorier(du er forholdsvis høj og forholdvis tynd). Du skal nok op omkring de 3000.

Du indtager alt for lidt protein - det gør ikke noget at protein vægter højest på skalaen, for kroppen kan sagtens omdanne protein til energi, i stedet for at få det igennem kulhydrater.

Du skal nok bestræbe dig efter at ligge omkring 40% protein, 40-50% kulhydrat og 10-20% fedt. Ikke under 10 og ikke over 20%
Og, du skal sørge for, at det fedt du spiser primært består af enkeltumættede fedtsyrer; det kan du få fx gennem fisk eller jomfru olivenolie e.lign. Du kan også købe nogle piller i getbigs' shop; personligt bruger jeg Perfect Balance som kilde til "sundt fedt", da jeg simpelthen bare ved, at jeg ikke kan strukture min kost med optimalt fedt indtag. Desuden, bare som personlig vinkel, så undgår jeg at spise for fedt. Jeg har ikke noget imod at spise kød hvor der er fedt på, men jeg har en simpel tendens til at skære det af og lægge det ved siden af på tallerkenen.

Tilbage til topic..

Sørg for at holde dig mæt i løbet af dagen, hvilket vil sige at dine kalorier skal fordeles over dagen, ikke komme i store portioner. Lige nu har du et problem med olivenolie, som du tydeligvis har lavet en fejl med - du kan sgu da ikke æde 50 gram olivenolie?!?! Lige pt. æder det olivenolie dine kalorier op, ved at udgøre ca. 20% af dit samlede indtag. Det er ikke optimalt, fordi kroppen bare lagrer det som fedt, når det kommer i så store mængder.
Du spiser ligeså for meget frugt.. Frugt er okay, men overvurderet hvis du gerne vil være stor - det er ikke "sund" du skal være :P

Få noget kød ind. Ellers bare spørg løs.

Nu er jeg total forvirret. Først fik jeg af vide at jeg fik for lidt protein, så at jeg fik rigeligt og dernæst at jeg nærmest skal fordoble det. Jeg holder mig til 25 g olivenolie, vil dette være okay? Og når i slynger jeres kcal indtag ud er det så medregnet jeg kcal forbrug i centeret? Fordi hvis jeg skal til at lægge det oven i, så det ligger på 3500 kcal på aktive dage, så får jeg delme travlt.

qazws
Hercules
Kontakt:

Indlægaf qazws » 26 sep 2007 18:29

For at opsumere:
Du skal have ca. 2750-3000kcal pr. dag. På trænings dage skal du ha' ca 500 mere vil jeg sige, altså 3250-3500. Dette er INTET problem. Istedet for fx 70g kylling på offdage så spiser du 100g på ondage osv.
Du skal have 1,5g protein pr. kg kropsvægt. Det gør ikke noget hvis du for mere fx 2g, men du skal ikke nedpriotere fedt eller kulhydrater for det ekstra protein. Tag dog højde for at når du bliver tungere og ondere :twisted: skal du jo ha' mere protein og flere kcal. Men det er ikke det store problem og ikke den store drastiske ændring :)
Stadig for meget olie, desværre, ville forslå 10g også evt 10g mere på et andet tidspunkt af dagen. De 450kcal du ellers ville få svarede jo til et helt måltid bare som dressing!

filliongong
Newb

Indlægaf filliongong » 26 sep 2007 21:46

qazws skrev:For at opsumere:
Du skal have ca. 2750-3000kcal pr. dag. På trænings dage skal du ha' ca 500 mere vil jeg sige, altså 3250-3500. Dette er INTET problem. Istedet for fx 70g kylling på offdage så spiser du 100g på ondage osv.
Du skal have 1,5g protein pr. kg kropsvægt. Det gør ikke noget hvis du for mere fx 2g, men du skal ikke nedpriotere fedt eller kulhydrater for det ekstra protein. Tag dog højde for at når du bliver tungere og ondere :twisted: skal du jo ha' mere protein og flere kcal. Men det er ikke det store problem og ikke den store drastiske ændring :)
Stadig for meget olie, desværre, ville forslå 10g også evt 10g mere på et andet tidspunkt af dagen. De 450kcal du ellers ville få svarede jo til et helt måltid bare som dressing!

Okay, så du mener jeg får nok protein ikke? 40% protein vil da stortset være langt over 2g ved alle under bulk, ik? Mht. til olie dressingen så kan jeg virkelig ikke se hvordan jeg skal gøre det anderledes... Men altså jeg spiser ikke det hele på en gang, det bliver tit delt op i to, med ca. en times mellemrum. Da jeg er en forholdsvis travl person, sker det tit for mig at alt maden ryger ned forholdsvis hurtigt og har lidt svært ved at ændre på det, desværre...

Dysp
Hjemmetræner

Indlægaf Dysp » 27 sep 2007 14:24

filliongong skrev:
qazws skrev:For at opsumere:

Okay, så du mener jeg får nok protein ikke? 40% protein vil da stortset være langt over 2g ved alle under bulk, ik? Mht. til olie dressingen så kan jeg virkelig ikke se hvordan jeg skal gøre det anderledes... Men altså jeg spiser ikke det hele på en gang, det bliver tit delt op i to, med ca. en times mellemrum. Da jeg er en forholdsvis travl person, sker det tit for mig at alt maden ryger ned forholdsvis hurtigt og har lidt svært ved at ændre på det, desværre...

Du skal bare ikke have så mange kalorier på samme tid, det er simpelthen idiotisk.
Det gør ikke noget at du har meget protein, da det også kan afbrændes til energi.

Tilbage til "Kost / kosttilskud"