Dato og tid er 14 aug 2020 01:53

Soya super Usundt???

Anvendelse af kosttilskud - Kostprogrammer m.m.

Redaktører: Youssef, webmaster

Brugeravatar
Arhnold
Hercules
Geografisk sted: København K

Soya super Usundt???

Indlægaf Arhnold » 18 dec 2007 22:49

Hey med jer

Prøv at se nedenstående artikel - prøv at læse den og giv lidt feedback, og gerne nogle modbeviser hvis i har det? Jeg troede jo at soya var super sundt, ikke Usundt!

http://www.alun.dk/helse-myter-sandhede ... QwodJl3XLQ
Følg loggen - bulker løs for tiden:

http://www.fitforum.dk/viewtopic.php?t=11044

Løft for tiden:

Bænk: 100
Dødløft: 150
Squat: 120

xire
Geografisk sted: Odense
Kontakt:

Indlægaf xire » 19 dec 2007 18:08

Jeg har læst soyaproteiner stimulere dit estrogen. :s

Jeg rør det ikke.
Feel you own heavy breathing!

Brugeravatar
minimee
Nasty
Geografisk sted: København

Indlægaf minimee » 19 dec 2007 19:37

JS - har skrevet en artikel om det, men den har du sikkert læst?
HER
også ang. det med østrogen:

En af de mest sejlivede myter vedr. soya-protein er, at indholdet af phytonutrienter skulle reducere evnen til muskeltilvækst pga. en negativ påvirkning af testosteron-produktionen og øget estrogen produktion.
Heldigvis har man for længst fodret utallige mænd med rigelige doser soya-protein og målt deres hormoner på kryds og tværs, - UDEN at kunne konstatere ændringer i de to pågældende hormonaders niveau, så denne myteaffødte angst for reduceret mandighed og mindskning af bøffernes størrelse, er helt ubegrundet.
Mht. hormonpåvirkning, så er konverteringen til det arrige DHT dog signifikant reduceret, hvilket med overvejende sandsynlighed er en af årsagerne til den langt lavere forekomst af prostatacancer og/eller ”godartet” forstørret blærehalskirtel på de kanter, hvor soya er et naturligt forekommende indslag i kosten.
Det må siges at være gode nyheder for dem af os, der fortrækker at kunne slå en streg uden venlig assistance og/eller fortsat i moderat målestok opfylde vore ægteskabelige forpligtelser, - efter at vi har rundet det magiske halve århundrede…………
Det kunne også tænkes, at dette er forklaringen på, at vores asiatiske venner i snit beholder parykken længere end mænd på vore breddegrader, - som man vil erindre sigter midler mod ”male pattern baldness” som f.eks. Propecia netop mod en sådan reduktion af konverteringen
Slutteligt antyder alene antallet af soya-gnaskende asiater også i sig selv, at DETTE ER SPAM SÅ KLIK IKKE PÅ LINKET nok IKKE er det, som der er mest brug for på de kanter, - samt at mændene i disse lande tydeligvis IKKE har voldsomme problemer med deres niveau af mandligt kønshormon.

Men ja kan ikke lige se nogle artikler/undersøgelser som han henviser til....?
Det bedste program, er det du ikke træner.
LogBog:

qazws
Hercules
Geografisk sted: Norring
Kontakt:

Indlægaf qazws » 19 dec 2007 20:03

Nu er det lige et par timer siden jeg læste det, men nederst på siden Arhnold linkede til er der et link til en side der undersøger nogle teorier af en hvis tandlæge, der døde for ca. 50-60 år siden, som bliver kaldt en af de største nutrition-eksperter ever. Det er ham der har lavet disse artikler selv, og de er vidst lavet af ham selv, men jeg vil lige undersøge hans side nærmere inden jeg kommer med en endelig konklusion, for det virker spændende :)

qazws
Hercules
Kontakt:

Indlægaf qazws » 19 dec 2007 21:24

Efter at have kigget siden (Link) lidt igennem synes jeg ikke umiddelbart der henvises til nogen egentlige undersøgelser. Der snakkes og fortælles om nogle undersøgelser og efter at have søgt lidt rundt efter Weston A. Price selv, som virker pålidelig, kunne man godt tro at det de skriver er rigtigt. Dog forelægger de ingen egentlige beviser og det, som overrasker mig mest, er at de fremstiller hele soya-produktions-branchen som en stor konspiration :lol:
Og forresten: Godt at høre fra dig igen Arhnold!

Brugeravatar
Arhnold
Hercules

Indlægaf Arhnold » 20 dec 2007 07:33

Noget andet der også gør mig mistænksom er den person der har oversat det - han hedder Jan, og der linkes til hans hjemmeside om transfedt - mon ikke det er Jan-projekt-Smørhul herindefra forummet? Han plejer jo at have gang i underlige ting!

Løft for tiden:

Total: 370

Brugeravatar
komodo
Expert
Geografisk sted: Herning - Riget i midten (ex-Silkebronx)
Kontakt:

Indlægaf komodo » 20 dec 2007 10:21

qazws skrev:Nu er det lige et par timer siden jeg læste det, men nederst på siden Arhnold linkede til er der et link til en side der undersøger nogle teorier af en hvis tandlæge, der døde for ca. 50-60 år siden, som bliver kaldt en af de største nutrition-eksperter ever. Det er ham der har lavet disse artikler selv, og de er vidst lavet af ham selv, men jeg vil lige undersøge hans side nærmere inden jeg kommer med en endelig konklusion, for det virker spændende :)

Hvis det er sandt mht. tandlægen, så denne undersøgelse måske ikke såå meget værd. Der er sket USANDSYNLIGT meget indenfor kostforskning indenfor de seneste 50-60 år.

Mht. fordele og ulemper, er det ikke til at blive klog på hvad der passer. Nogle artikler hævder det ene og nogle det andet. Er øgningen af østrogenproduktionen f.eks. af betydning?

Generelt ved diskutionen WPC >< SPC kan det under alle omstændigheder konkluderes at whey har såvel en højere BV som PDCAAS værdi. En lidt hurtigere optagelighed og en bedre smag. Soya har til gengæld f.eks. et ca. dobbelt så højt indhold af L-glutamine og ca. tredobbelt så højt indhold af L-arginine. Aminosyrer der er vigtige for bodybuildere, for deres evne til at påvirke kroppens produktion af væksthormon, deres evne til at reducere tiden for muskelrestitution og deres gavnlige indvirkning på imunsystemet.
Vegetar - gammel indiansk ord for "dårlig jæger"
HST og Sheiko - all the way!
Den noget inaktive log: http://www.fitforum.dk/viewtopic.php?p=118609#118609

Billede

qazws
Hercules
Kontakt:

Indlægaf qazws » 20 dec 2007 12:37

komodo skrev:
qazws skrev:Nu er det lige et par timer siden jeg læste det, men nederst på siden Arhnold linkede til er der et link til en side der undersøger nogle teorier af en hvis tandlæge, der døde for ca. 50-60 år siden, som bliver kaldt en af de største nutrition-eksperter ever. Det er ham der har lavet disse artikler selv, og de er vidst lavet af ham selv, men jeg vil lige undersøge hans side nærmere inden jeg kommer med en endelig konklusion, for det virker spændende :)

Hvis det er sandt mht. tandlægen, så denne undersøgelse måske ikke såå meget værd. Der er sket USANDSYNLIGT meget indenfor kostforskning indenfor de seneste 50-60 år.

Mht. fordele og ulemper, er det ikke til at blive klog på hvad der passer. Nogle artikler hævder det ene og nogle det andet. Er øgningen af østrogenproduktionen f.eks. af betydning?

Generelt ved diskutionen WPC >< SPC kan det under alle omstændigheder konkluderes at whey har såvel en højere BV som PDCAAS værdi. En lidt hurtigere optagelighed og en bedre smag. Soya har til gengæld f.eks. et ca. dobbelt så højt indhold af L-glutamine og ca. tredobbelt så højt indhold af L-arginine. Aminosyrer der er vigtige for bodybuildere, for deres evne til at påvirke kroppens produktion af væksthormon, deres evne til at reducere tiden for muskelrestitution og deres gavnlige indvirkning på imunsystemet.

Sådan som jeg har forstået det er siden jeg linkede til tidligere en side der undersøger hans teorier, dvs. sammenligner dem med nyere viden :)

Brugeravatar
JØRGEN STORM
MOOONSTER

Indlægaf JØRGEN STORM » 23 dec 2007 00:25

Alunmanden, ej at forveksle med gravballemanden, selvom myterne han fremfører er ca. af samme alder, er som det fremgår af hans skriblerier en ægte new age tosse, som man kun bør smile af.
Som jeg erindrer det, er flere af hans såkaldte "kilder" fra komælksindustrien og hans egne forvirrede betragtninger er det rene vås.
Der er ganske enkelt ikke belæg for, at et menneskeligt indtag af soya protein påvirker jeres højt værdsatte testniveau på nogen som helst negativ måde.
(Den eneste hormonale ændring jeg har kunnet finde hos mænd, er en ca. 15% reduktion af nedbrydningsprodukter af DHT, DiHydroTesteron, som har en særlig affinitet for mænds sarte hårrødder og mænds prostata.
Faktisk er medikamenter som Proscar og Propecia (Finasteride) netop anvendt for at blokere konvertering til DHT, så en evt. mindre risiko for hårtab og/eller forstørret prostata eller proststakræft er ikke at foragte.)
Det har man målt på kryds og tværs utallige gange og hvis nogen finder det relevant, må vi grave kilderne frem.
Som nævnt er soya faktisk også så sundt, at man undtagelsesvist har tilladt en såkaldt "helseanprisning" på fødemidler, der i USA indeholder "one serving" pga. den dokumenterbart positive effekt på hjerte/kar-lidelser, den vel nok største dræber i den vestlige verden!
Flere undersøgelser peger også på at soyaprotein i nogen grad hæmmer den stofskiftenedregulering, der finder sted, når man agerer på et smalt kaloriebudget, hvilket er grunden til at flere pulverkure anvender soya i deres produkter.
THERE CAN ONLY BE ONE!

Brugeravatar
Arhnold
Hercules

Indlægaf Arhnold » 23 dec 2007 00:26

Så kort og godt - soya er sundt nok alligevel?

Løft for tiden:

Brugeravatar
JØRGEN STORM
MOOONSTER

Indlægaf JØRGEN STORM » 23 dec 2007 00:38

IKKE "alligevel, bare sundt!
F.eks. er Japanerne tæt på at være den population, der lever længst på kloden, og de indtager liberale mængder soya.
Pudsigt nok ligger Japanere også lavt med brystkræft, prostatakræft og hjerte/kar-sygdomme.
ALLE lidelser på epidemisk niveau i den vestlige verden, og lidelser Japanerne lynhurtigt rager til sig, hvis de emigrerer til USA og er så dumme, at de også begyder at æde amerikansk mad.
Til gengæld har de problemer med tungmetaller m.m. grundet deres høje indtag af fisk fra forurenede fangststeder, men det er en anden sag.
Netto er de ufatteligt meget sundere end os!
THERE CAN ONLY BE ONE!

Elvirus
Hjemmetræner

Indlægaf Elvirus » 23 dec 2007 01:06

For lidt mere nuance (med forbehold, det er trods alt fra wikipedia)

In January, 2006 an American Heart Association review (in the journal Circulation) of a decade long study of soy protein benefits casts doubt on the FDA allowed "Heart Healthy" claim for soy protein. This review of the literature compared soy protein and its component isoflavones with casein (isolated milk protein), wheat protein, and mixed animal proteins.[29] The review panel also found that soy isoflavones have not been shown to reduce post menopause "hot flashes" in women and the efficacy and safety of isoflavones to help prevent cancers of the breast, uterus or prostate is in question. Thus, soy isoflavone supplements in food or pills is not recommended. Among the conclusions the authors state, "In contrast, soy products such as tofu, soy butter, soy nuts, or some soy burgers should be beneficial to cardiovascular and overall health because of their high content of polyunsaturated fats, fiber, vitamins, and minerals and low content of saturated fat. Using these and other soy foods to replace foods high in animal protein that contain saturated fat and cholesterol may confer benefits to cardiovascular health."[30] The original paper is in the journal Circulation: January 17, 2006.[31]

Enjoy your soy :wink:

Brugeravatar
Arhnold
Hercules

Indlægaf Arhnold » 23 dec 2007 01:18

Hmm, JS, at de lever længere behøver vel ikke være soyaen? Det kan vel fx også være fisken???

Elvirus, din kilde er lidt tvetydig synes jeg - som om den siger, at soya ikke er fantastisk, men at det alligevel skal erstatte andet mere fedtholdige kilder...?

Løft for tiden:

Brugeravatar
Lundique
Nasty
Geografisk sted: Aalborg
Kontakt:

Indlægaf Lundique » 24 dec 2007 11:42

JØRGEN STORM skrev:IKKE "alligevel, bare sundt!
F.eks. er Japanerne tæt på at være den population, der lever længst på kloden, og de indtager liberale mængder soya.
Pudsigt nok ligger Japanere også lavt med brystkræft, prostatakræft og hjerte/kar-sygdomme.ALLE lidelser på epidemisk niveau i den vestlige verden, og lidelser Japanerne lynhurtigt rager til sig, hvis de emigrerer til USA og er så dumme, at de også begyder at æde amerikansk mad.
Til gengæld har de problemer med tungmetaller m.m. grundet deres høje indtag af fisk fra forurenede fangststeder, men det er en anden sag.
Netto er de ufatteligt meget sundere end os!

(markeret) kan ligeså godt skyldes andre skjulte faktorer, som det kan skyldes indtagelsen af soya. Det kan ikke skæres ud så firkantet.

God jul!
Bestrong Be natural! <- Lundique's log!

Brugeravatar
JØRGEN STORM
MOOONSTER

Indlægaf JØRGEN STORM » 25 dec 2007 23:21

Nu var et af spørgsmålene jo om det var sundt/usundt, og så er det naturligvis relevant, at henvise til, at folk, som anvender liberale mængder af soya i kosten, lever længere, er mere mangfoldige og er sundere end i vor del af verden.
Det beviser naturligvis IKKE, at soya isoleret set er hamrende sundt, men det viser i hvert fald ret tydeligt, at det ikke har nogen negativ sundhedsvirkning som postuleret i de af mælkeindustrien finansierede "undersøgelser", tværtimod.
INTET kan tages helt ud af den sammenhæng, hvori det indgår, men var nu soya kræftfremkaldende, hjerteødelæggende og virilitetsknusende, så ville dem der guffer det i sig altså hverken blive så gamle, så sunde eller så mange som tilfældet er.
Endeligt har man også sammenlignet andre f. eks. meget fiskespisende populationer med f.eks. japanerne, således at en af de få primære kostforskelle, der tilbagestår, er japanernes meget højerere soyaindtag, og vore karatevenner ligger stadigvæk langt foran helbredsmæssigt målt på alle væsentlige parametre.
Så kunne man tro de blot var velsignet genetisk, men flytter de til vesten og ufornuftigt overtager vores spisevaner, så får de samme sygdomme og livslængde.
I min som altid helt neutrale og fordomsfri optik giver et "best of all worlds" koncept mest mening, og læser man lidt på mine andre ubehælpsomme skriblerier indgår også andre proteintyper, en helt anden fedtsammensætning i kosten end den typisk vestlige, osv.

PS:

Jeg er i vrigt helt enig i, at isolerede megatilskud af 1 eller to isoflavoner eller lignende er en elendig idé uden dokumenteret positiv effekt.
THERE CAN ONLY BE ONE!

Tilbage til "Kost / kosttilskud"