Dato og tid er 23 jan 2021 19:09

Havregryn til natmad

Anvendelse af kosttilskud - Kostprogrammer m.m.

Redaktører: Youssef, webmaster

Skovhugger
Kagearm

Havregryn til natmad

Indlægaf Skovhugger » 12 nov 2008 23:16

hey sidder ligenu og spiser en stor skål havregryn. fik pludselig lyst til det :)

så slog det mig, er havregryn ikke den ultimative godnat mad?? hvis du ikke strøer sukker på så indeholder sådan en portion da en god mængde langtsomt optagelige proteiner og kulhydrater. plus det er fyldt med fibre og vitaminer så kroppen får da en del af arbejde med gennem natten?

jeg elsker havregryn. i toget på vej hjem fra skole kan jeg ikke lade vær med at tænke på den dejlige portion der venter mig :P den dejlige nøddeagtige smag slår chips og cola til enhver tid. hvis jeg i mine unge dage til LAN (computerfest, red.) havde siddet med en pakke solgryn istedet for barbequechips, hvem hvad hvordan min krop så ville ha været idag?

jeg hæver min ske til de gyldne gryn, håber de også gror oppe i himlen!

qazws
Hercules
Geografisk sted: Norring
Kontakt:

Re: Havregryn til natmad

Indlægaf qazws » 13 nov 2008 08:59

Bare det var mig, som ikke forbandt havregryn med kvalme ...

Nej, det er ikke det. Kulhydrat er en hurtigoptagelig energikilde, som kroppen kun har glæde af i kort tid. Du har heller ikke brug for al den energi, når du bare sover!

Skovhugger
Kagearm

Indlægaf Skovhugger » 13 nov 2008 11:49

men er der ikke stor forskel på kulhydrater? sukker er hurtigt optageligt. stivelse fra feks kartofler er derimod ikke.
Og kan da huske fra en gammel biologirapport at ens glycogen depoter kan blive fyldt hvis man i dagene inden har spist mange langsomtoptagelige kulhydrater fra feks kartofler, og at det havde en gavnlig effekt på ens fysiske præstation under nogle forsøg med tilfældige personer

dog kan det nok godt være at man ikke behøves at have noget indenbords når man sover. har ellers læst diverse steder at en proteinshake inden man går i seng kan være godt, da der går 8timer hvor kroppen slet ikke får noget (self bruger kroppen heller ikke meget energi når man sover men alligevel, 8timer!)

har du noget at indvende med? for jeg er ikke helt sikker på at jeg har ret :)

qazws
Hercules
Kontakt:

Indlægaf qazws » 13 nov 2008 16:49

Nemlig, en proteinshake er udemærket, men en proteinshake er ikke en portion havregryn ;) Og den består nok af langsomt optageligt protein; kassein.

Langsomtoptageligt eller ej, så holder det ikke i 8 timer. Ikke kulhydrater.

Skovhugger
Kagearm

Indlægaf Skovhugger » 13 nov 2008 23:22

hmpff :cry:
jeg æder det alligevel, intet skal komme imellem mig og mine havregryn. til døden os skiller!

men du har nok ret.

vonscholten

Indlægaf vonscholten » 13 nov 2008 23:31

sjovt!

har selv lige fået mig en skål - med mælk er der snildt 20 g protein i en portion, det er vel fint til at hygge sig med i løbet af natten.

Emilg
Strandløve
Geografisk sted: Amager

Indlægaf Emilg » 14 nov 2008 06:11

vonscholten skrev:sjovt!

har selv lige fået mig en skål - med mælk er der snildt 20 g protein i en portion, det er vel fint til at hygge sig med i løbet af natten.

Jeg ville aldrig anbefale nogle at æde en masse kulhydrater hvis formålet er at sove.
Hvor tror i det overskyende energi, kroppen ikke bruger, bliver af. Den bliver lagret som fedt. Derfor er det en langt bedre ide, som qazws rigitig skriver, at få noget langsomt optageligt protein.
Tjek loggen, billeder på side 3 viewtopic.php?t=20665

Brugeravatar
Armageddon
Kagearm

Indlægaf Armageddon » 14 nov 2008 09:57

At kulhydrater bliver optaget indenfor et givent tidsrum betyder ikke at de bliver lagret som fedt, og generelt er de novo lipogenese er ikke noget man behøver bekymre sig alverden om. McDevitt forsøgte i et studie at præcisere størrelsen af den hepatiske de novo lipogenese mens testpersonerne blev fodret med 150% af deres ligevægtsindtag. På trods af det store overskud udgjorde de novo lipogenesen kun en lipidlagring på 3-8 gram pr dag hvilket ikke er alverden når man ser på at deres diæt var forhøjet med ca 350 gram kulhydrater af forskellig slags.
Workcapacity as an android and paintolerance as an immortal

qazws
Hercules
Kontakt:

Indlægaf qazws » 14 nov 2008 16:03

Armageddon skrev:At kulhydrater bliver optaget indenfor et givent tidsrum betyder ikke at de bliver lagret som fedt, og generelt er de novo lipogenese er ikke noget man behøver bekymre sig alverden om. McDevitt forsøgte i et studie at præcisere størrelsen af den hepatiske de novo lipogenese mens testpersonerne blev fodret med 150% af deres ligevægtsindtag. På trods af det store overskud udgjorde de novo lipogenesen kun en lipidlagring på 3-8 gram pr dag hvilket ikke er alverden når man ser på at deres diæt var forhøjet med ca 350 gram kulhydrater af forskellig slags.

På dansk, tak ;)

vonscholten

Indlægaf vonscholten » 14 nov 2008 17:28

Kulhydrater kan indeles i - mono, di, og polysakkarider. Monosakkarider bliver optaget hurtigt og polysakkarider (sammensat af flere monosakkarider) bliver optaget langsomt. Det er derfor ikke helt korrekt at sige at kulhydrat er en hurtigt optagelig energikilde. Havregryn består af langsomtoptagelige kulhydrater.

En medium portion havregryn på 70 g indeholder med minimælk 0.4 liter ca. 275 kcal. og ca. 23 g protein. Jeg tror ikke der er problemer med at forbrænde de kalorier i løber af 8 timers søvn...så der vil næppe være noget der lagrer sig som fedt.
Det kommer vel også lidt an på hvem man er, en pro bodybuilder igang med at "cutte" eller en hard gainer der pumper jern i det lokale fitnesscenter.

Hmm kassein...ja der står jo meget om det på forskellige sites, men nu er det jo altså også i producenternes interesse at indoktrinere - kassein er bare det bedste - og det ser jo ud til at det er lykkedes for dem. Jeg har bare heller aldrig fattet dem der køber "kildevand" med smarte franske navne i supermarkedet til 30 gange vandhaneprisen.

qazws
Hercules
Kontakt:

Indlægaf qazws » 14 nov 2008 20:11

Ja, det er biologi på gymnasie-niveause ;) Men blot fordi det tager længere tid for poly-sakkarider at optages en mono-sakkarider, betyder det ikke, at det tager decideret lang tid. Desuden er kulhydrater under nogle omstændigheder ikke andet end energi (bortset fra cellulose self). Og hvad skal du bruge energi til når du sover?!

En "medium" portion er forskellig fra person til person. Jeg spiser 150g når jeg bulker (+0,5 l mælk og 40g valle-protein). Men du har da stadig helt ret! Kroppen forbrænder da sikkert 275kcal på 8 timer. Problemet er bare, at kulhydraternes energi ikke er til rådighed så længe.

Og hvor vil du hen med det sidste? Kassein-protein er godt i nogle tilfælde; havregryn er bedre i andre.

vonscholten

Indlægaf vonscholten » 14 nov 2008 23:17

Kassein-protein er godt i nogle tilfælde; havregryn er bedre i andre.

- jeg er helt enig :) , må dog indrømme at jeg ikke har prøvet kassein.

qazws
Hercules
Kontakt:

Indlægaf qazws » 15 nov 2008 14:56

vonscholten skrev:Kassein-protein er godt i nogle tilfælde; havregryn er bedre i andre.

- jeg er helt enig :) , må dog indrømme at jeg ikke har prøvet kassein.

Proteinen i mælk er 20 % valle; 80 % kassein...

Brugeravatar
Armageddon
Kagearm

Indlægaf Armageddon » 17 nov 2008 11:30

qazws skrev:
Armageddon skrev:At kulhydrater bliver optaget indenfor et givent tidsrum betyder ikke at de bliver lagret som fedt, og generelt er de novo lipogenese er ikke noget man behøver bekymre sig alverden om. McDevitt forsøgte i et studie at præcisere størrelsen af den hepatiske de novo lipogenese mens testpersonerne blev fodret med 150% af deres ligevægtsindtag. På trods af det store overskud udgjorde de novo lipogenesen kun en lipidlagring på 3-8 gram pr dag hvilket ikke er alverden når man ser på at deres diæt var forhøjet med ca 350 gram kulhydrater af forskellig slags.

På dansk, tak ;)

De novo lipogenese er den proces der omdanner kulhydrat til fedt. I forsøget gav de forsøgspersonerne 150% af deres ligevægtsindtag hvoraf kun kulhydraterne var blevet forhøjet. Dvs de indtog 350 gram kulhydrat mere end deres ligevægtsindtag. Ud af de 350 gram målte de at kun 3 til 8 gram blev omdannet til fedt. Resten blev brugt til at fylde glykogenlagrene. Konklusionen er at det er det samlede kalorieindtag der bestemmer hvor meget man tager på, og at kulhydrater før sengetid ikke vil have noget reel betydning for fedtlagringen.
Workcapacity as an android and paintolerance as an immortal

qazws
Hercules
Kontakt:

Indlægaf qazws » 17 nov 2008 12:01

Hvad så hvis vi antager at glykogenlagrene ER fyldte, fx fra aftensmaden?

Tilbage til "Kost / kosttilskud"