Dato og tid er 25 nov 2020 12:08

Valle-, kasein- og mælkeprotein - Hvornår???

Anvendelse af kosttilskud - Kostprogrammer m.m.

Redaktører: Youssef, webmaster

Brugeravatar
-the gun-
Hjemmetræner
Geografisk sted: Aabenraa, Sønderjylland

Valle-, kasein- og mælkeprotein - Hvornår???

Indlægaf -the gun- » 23 jul 2009 11:19

Hej Getbig,

Jeg er endt op med en spandfuld af hver af de tre slags proteiner, som jeg nævnte i overskriften på dette emne :)

Jeg bruger valleprotein efter træning og kaseinprotein inden sengetid, men tænkte på om mælkeprotein muligvis var godt til om morgenen eller inden træning, eksempelvis :)

Har ikke helt styr på det, men håber da det kan bruges på et eller andet tidspunkt i løbet af dagen, så jeg kan få det brugt :D

Muligvis også som en blanding sammen med valleproteinen eller kaseinproteinen :) Jeg er åben for alle forslag!
WHERE THERE IS WILL, THERE IS A WAY...

Loggen: THE GUN - My way to get armed!!!
http://forum.getbig.dk/viewtopic.php?p=258503#258503

Jannik Pedersen
Barbell-Baron
Geografisk sted: Mars

Re: Valle-, kasein- og mælkeprotein - Hvornår???

Indlægaf Jannik Pedersen » 23 jul 2009 11:26

1 før og 1 efter træning mere har du ikke brug for, spis mere mad!

og det er godt med mælkeprotein før træning fordi man optager det langsomt i forhold til det andet
no limit just power!

viewtopic.php?f=4&t=21941

Brugeravatar
-the gun-
Hjemmetræner

Indlægaf -the gun- » 23 jul 2009 11:57

Jannik Pedersen skrev:1 før og 1 efter træning mere har du ikke brug for, spis mere mad!

Det er så din mening, for jeg mener at kroppen har brug for protein at tære på i løbet af natten, så man ikke mister muskelmasse. Og om morgenen har man også brug for protein, så man har noget at tære på i løbet af formiddagen. Der er jo ikke særlig meget protein i en skålfuld havregryn med skummetmælk på.

Jannik Pedersen skrev:og det er godt med mælkeprotein før træning fordi man optager det langsomt i forhold til det andet

Ok, det vil jeg prøve så :D

Jannik Pedersen
Barbell-Baron

Indlægaf Jannik Pedersen » 23 jul 2009 12:03

det overforbrug men det skal du da have lov til...

du kan stadig få nok igennem kosten og det er Langt mere sundt
no limit just power!

Brugeravatar
-the gun-
Hjemmetræner

Indlægaf -the gun- » 23 jul 2009 12:26

Jannik Pedersen skrev:det overforbrug men det skal du da have lov til...

Hvorfor er det overforbrug?? Det forstår jeg simpelthen ikke :?
Man kan optage 20-30g protein pr. måltid. En 30g proteinshake om morgenen med vand indeholder 24g protein og hvis man så får de sidste 6g via skummetmælken, så er man godt rustet og ikke i underskud, hvilket er det vigtigste om morgenen :D
Man skal have seks måltider i løbet af dagen, altså morgenmad, formiddag, middag, eftermiddag/inden træning, aftensmad og sen aften.
Sen aften er også et måltid (altså man kan optage 20-30g protein) og her får jeg et glas skummetmælk, en banan og en 20g kaseinshake, der består af 18g protein + protein fra skummetmælk. Hvori ligger overforbruget?? :?
Det kan godt være det er sundere med protein igennem kosten, men jeg er ikke særlig oplagt til at fråde kød tidlig morgen og sen aften. Der er det lidt lettere med en god shake, og så er det også billigere :D

Jannik Pedersen
Barbell-Baron

Indlægaf Jannik Pedersen » 23 jul 2009 12:43

en shake ses ikke som et måltid :\. du ville få samme resultat som du får nu ved 2 shakes om dagen. Men du ville få endnu bedre resultat hvis du drak 2 shakes om dagen og fik styr på din kost.

Ps. Så er det ikk noget man skal have lyst det skal bare gøres :twisted: æd æd æd æd
no limit just power!

Brugeravatar
-the gun-
Hjemmetræner

Indlægaf -the gun- » 23 jul 2009 13:01

Jannik Pedersen skrev:en shake ses ikke som et måltid :\. du ville få samme resultat som du får nu ved 2 shakes om dagen. Men du ville få endnu bedre resultat hvis du drak 2 shakes om dagen og fik styr på din kost.

Jeg ser heller ikke en shake som et måltid, men som en del af et måltid. Det er noget andet :) Hvordan kan du sige at jeg skal få styr på min kost, når du ikke kender min kostplan?

Jannik Pedersen skrev:Ps. Så er det ikk noget man skal have lyst det skal bare gøres :twisted: æd æd æd æd

Hahah fed kommentar ! !

Jannik Pedersen
Barbell-Baron

Indlægaf Jannik Pedersen » 23 jul 2009 14:06

det virker bare ikke som om at der er så meget styr på den når du har så mange shakes i den :), som min styrketræner lære sagde man har 'KUN' brug for en shake og det er efter træning, udover det skal man have resten gennem kosten!

jeg drikker godt nok selv 2 shakes men det er fordi jeg ikk kan spise før jeg træner :)
no limit just power!

Brugeravatar
-the gun-
Hjemmetræner

Indlægaf -the gun- » 23 jul 2009 14:24

Jannik Pedersen skrev:jeg drikker godt nok selv 2 shakes men det er fordi jeg ikk kan spise før jeg træner :)

Er det fordi du ikke kan, eller er det fordi du ikke har lyst ? :D
Jannik Pedersen skrev:Ps. Så er det ikk noget man skal have lyst det skal bare gøres æd æd æd æd

Ej, jeg var mest bare interesseret i at finde ud af på hvilket tidspunkt mælkeprotein var bedst at indtage :D Den anden diskussion med hvor mange shakes pr. dag, kan vi tage i en anden tråd på et andet tidspunkt :) Der findes jo ligeså mange forskere som der findes mennesker :D

Jannik Pedersen
Barbell-Baron

Indlægaf Jannik Pedersen » 23 jul 2009 14:28

ka ikk træne når min mave er fuld :p

og det er bare i orden!
no limit just power!

Brugeravatar
komodo
Expert
Geografisk sted: Herning - Riget i midten (ex-Silkebronx)
Kontakt:

Indlægaf komodo » 28 jul 2009 21:03

-the gun- skrev:
Jannik Pedersen skrev:det overforbrug men det skal du da have lov til...

Hvorfor er det overforbrug?? Det forstår jeg simpelthen ikke :?
Man kan optage 20-30g protein pr. måltid. En 30g proteinshake om morgenen med vand indeholder 24g protein og hvis man så får de sidste 6g via skummetmælken, så er man godt rustet og ikke i underskud, hvilket er det vigtigste om morgenen :D
Man skal have seks måltider i løbet af dagen, altså morgenmad, formiddag, middag, eftermiddag/inden træning, aftensmad og sen aften.
Sen aften er også et måltid (altså man kan optage 20-30g protein) og her får jeg et glas skummetmælk, en banan og en 20g kaseinshake, der består af 18g protein + protein fra skummetmælk. Hvori ligger overforbruget?? :?
Det kan godt være det er sundere med protein igennem kosten, men jeg er ikke særlig oplagt til at fråde kød tidlig morgen og sen aften. Der er det lidt lettere med en god shake, og så er det også billigere :D

At man ikke kan optage større mængder protein gennem et måltid, er en skrøne! Det kan du sagtens.

Proteinpulver ER et tilskud! Kosten skal IKKE bygges op omkring proteinpulver. Det er vigtigt at have en varieret kost, herunder også varierede proteinkilder. Valleprotein og kasein har begge fantastiske aminosyreprofiler (PDCAAS værdier) samt høje biologiske værdier. For at udnytte hele mængden af de indtagne proteiner, vil det dog være meget smart at have andre proteinkilder (der supplerer de nævnte typers aminosyreprofiler).

Om morgenen, hvor kroppen har fastet hele natten, er det fint med en shake. Gerne hurtigt optageligt, så de sultne muskler kan få noget at arbejde med. Umiddelbart før træning kan man også med fordel tage en shake (eller en halv - og resten efter træning). Efter træning, er det vigtigste tidspunkt, og om aftenen er det også fint at få nogle proteiner (langsomme - om de er fra kasein, mælk eller kød er ikke afgørende).

Påpeger det lige igen... KLART det vigtigste tidspunkt er efter træning! Om man tager flere shakes, skal afgøres af ens pengepung og ellers hvilken tilgang til kost man har.
Vegetar - gammel indiansk ord for "dårlig jæger"
HST og Sheiko - all the way!
Den noget inaktive log: http://www.fitforum.dk/viewtopic.php?p=118609#118609

Billede

Brugeravatar
Armageddon
Kagearm

Indlægaf Armageddon » 28 jul 2009 23:16

Der er ikke nogen entydig evidens for at valle er bedre end kassein efter træning.
Workcapacity as an android and paintolerance as an immortal

Brugeravatar
-the gun-
Hjemmetræner

Indlægaf -the gun- » 29 jul 2009 16:27

Ok, hvis man kan optage mere protein pr. måltid end 20-30g, og det bare er en skrøne at man ikke kan :) Er der så nogen der ved hvor meget protein der kan lade sig gøre, at optage? Og specielt hvor meget man kan optage efter træningspasset?? Det bliver jo også kaldet window of opportunities, så kan man bare fråde en masse kulhydrater og omkring 150-200g protein lige efter træning og så vokser ens muskler sig bare "HUGE"??? Synes det lyder lidt usandsynligt :D

Brugeravatar
-the gun-
Hjemmetræner

Indlægaf -the gun- » 29 jul 2009 17:46

DADDY COOL skrev:Jo + lidt AS til at omsætte proteinen :lol:
Ahh, hehe det må vi hellere holde os fra :mrgreen: Har hørt at det skulle være noget skidt :P

Ej, men ville et indtag af kosttilskud på 40g valle- og 10g kaseinprotein, være OK efter træning? :) Og så lidt kulhydrater ved siden af, eller skal jeg holde mig til 30g valleprotein, som jeg gør nu?

Og nu hvor vi er ved det, hvor meget kulhydrat skal man indtage efter træning? Er en banan nok, indtil man har været i bad og er kommet hjem og har fået lavet sig en god aftensmad?? :D Jeg skal vide ALT 8)

Tilbage til "Kost / kosttilskud"