Side 1 af 2

Tabe muskelmasse

: 02 apr 2010 23:18
af FredeP
Hej, jeg vil gerne høre, om man taber muskelmasse, hver gang man er sulten - og nu mener jeg ikke små sulten, men så man virkelig kan mærke at maven knurrer. Fordi har spekuleret lidt over dette.
Så vil jeg også gerne høre, hvad er klogest at spise, når man vil have stor muskelmasse hurtigt - har i nogle tips og gode råd? Jo, og hvor ofte skal man spise om dagen? :)

Re: Tabe muskelmasse

: 02 apr 2010 23:34
af Jonas R
maven der knurrer er dine tarme der arbejder uden at have noget at arbejde med. det er derfor det suger sådan og det er derfor det larmer. dine tarme sørger for at få maden fra mavesækken til dit røvhul, og processen kan, simpelt forklaret, sammenlignes med et sugerør i din cola. så længe du har noget at suge op går det fint, men når du suger de sidste dråber op fra bunden kender du lyden - det er det samme med maven, når den ikke har noget at skubbe rundt med. Men du taber ikke muskelmasse af det. Du taber muskelmasse af, ikke at få nok protein og energi generelt igennem din kost hele dagen.
du skal gerne spise ca. 6 gange om dagen, og den bedste måde at pakke muskelmasse på er, at spise sundt og proteinrigt og rigtig, rigtig meget. Dertil kommer selvfølgelig også, at du skal træne. Et godt fullbody 3 gange om ugen skulle kunne gøre det rigtig godt for dig. se evt. her: http://www.getbig.dk/article.php?id=31& ... _begyndere

Re: Tabe muskelmasse

: 03 apr 2010 11:28
af FredeP
Mange tak! Men hvad er der meget protein og energi - kan du sige noget mad, som har meget indhold af disse to ting? Jeg ved fx æg og tun har, men kender du andr? Er fx æbler gode, og hvad med sådan noget som leverposteg? Eller salami? Kødpølse etc.?

Re: Tabe muskelmasse

: 03 apr 2010 12:26
af Snailfist
http://www.kalorietabel.dk

Æbler og frugt generelt er gode fordi de indeholder kostfibre der stabilisere dit blodsukker som delvist styrer din sult. Grøntsager er bedre...

Alt kødpålæg som du køber i supermarkedet er lavet af kødrester og proppet med salt, sukker og usundt fedt samt 200 ting som ikke har noget med mad at gøre. Samme gælder for færdigretterne.
Din mad skal bestå af så mange råvarer som muligt. Jo færrer ting der er på varedeklarationen af en færdigvare jo bedre.

Re: Tabe muskelmasse

: 03 apr 2010 13:36
af Jonas R
oksekød og kylling er godt ;) så kan du supplere med små "snacks" i form af mandler eller andre nødder, så ubehandlede som muligt. dvs. du helst skal undgå kim's saltede og ristede peanuts og gå efter de rene mandler i stedet. nødder er generelt rigtig kalorietætte og har masser af godt, sundt fedt og masser af proteiner.

Re: Tabe muskelmasse

: 05 apr 2010 20:13
af FredeP
Okay, tak.. hvad sker der egentlig, hvis man træner hver dag? Har spekuleret lidt over det, så kunne godt tænke mig at vide det. Og hvis man blot vil styrkestræne, sker der så noget med, at man også spiser lidt slik og chokalde i ny og næ? Altså bliver musklerne hæmmet af det, eller hvilken effekt har det? :)

Re: Tabe muskelmasse

: 05 apr 2010 20:18
af Storfod
FredeP skrev:Okay, tak.. hvad sker der egentlig, hvis man træner hver dag? Har spekuleret lidt over det, så kunne godt tænke mig at vide det. Og hvis man blot vil styrkestræne, sker der så noget med, at man også spiser lidt slik og chokalde i ny og næ? Altså bliver musklerne hæmmet af det, eller hvilken effekt har det? :)


Musklerne vokser de dage du hviler dig, så derfor er det ikke smart at træne hver dag,
medmindre du træner forskellige muskelgrupper..

Og nej, slik hæmmer ikke dine muskler, uanset om du spiser det i ny og næ, eller hver dag..
Slikket går kun udover dine fedtdepoter :P

Re: Tabe muskelmasse

: 05 apr 2010 20:22
af FredeP
Nåe okay :D

Tænkte egentlig på, hvis man vil have six-pack, må man jo ned i fedtprocent, og det kan man kun ved at komme ned i kalorie indskud, men hvordan kan man både få store muskler og få en trimmet six-pack; da man jo skal være i kalorie overskud, når man styrketræner? :) Det er jo hinanden modsætninger..

Re: Tabe muskelmasse

: 05 apr 2010 20:30
af Storfod
Man er (desværre) tvunget til at gøre det ene først og så det andet bagefter..

Enten opbygge muskler et stykke tid, og derefter tabe sig et stykke tid, eller omvendt..

Re: Tabe muskelmasse

: 05 apr 2010 20:32
af Jonas R
FredeP skrev:Nåe okay :D

Tænkte egentlig på, hvis man vil have six-pack, må man jo ned i fedtprocent, og det kan man kun ved at komme ned i kalorie indskud, men hvordan kan man både få store muskler og få en trimmet six-pack; da man jo skal være i kalorie overskud, når man styrketræner? :) Det er jo hinanden modsætninger..


du har selv givet svaret :) det er modsætninger, og kan ikke foregå samtidigt. du kan dog godt øge muskelstyrken samtidig med at tabe fedt, men muskelmasse er desværre ikke muligt.

Re: Tabe muskelmasse

: 05 apr 2010 20:42
af FredeP
Men er man så nødt til at miste en smule muskelmasse for at få en trimmet six-pack?
Og jeg tænkte på; er det godt at øge sit niveau i træningsrummet hver uge; altså så man presser sig selv hver uge til at tage mere og mere. Vil det give bedre resultater.
Jo, og er det dumt at begynde at spise proteinpulver - vil det øge muskelmassen hurtigere eller? :)

Re: Tabe muskelmasse

: 05 apr 2010 20:51
af Snailfist
Jonas R skrev:
FredeP skrev:du har selv givet svaret :) det er modsætninger, og kan ikke foregå samtidigt. du kan dog godt øge muskelstyrken samtidig med at tabe fedt, men muskelmasse er desværre ikke muligt.

Tak for svaret, det har jeg gået og skumlet et stykke tid :)

I forhold til proteinpulver. så er proteinpulver en god ide, hvis du enten mangler protein eller kcal eller begge dele :) hvis du har rigelighed af begge dele så ryger ideen :)

Re: Tabe muskelmasse

: 05 apr 2010 21:04
af FredeP
okay tak for det ;)

Re: Tabe muskelmasse

: 10 apr 2010 08:05
af FredeP
Hej, ved i egentlig, hvor lang tid der går, før man kan se, at ens træning har bårret frugt?
Altså hvor længe der går, før man kan se, at ens muskler er blevet større? Går der en uge, en månede eller hvad? Ved jo, at musklerne skal bruge 48 timer til at hvile sig i, men bruger de også dem til at blive større i, altså i de 48 timer? :)

Re: Tabe muskelmasse

: 10 apr 2010 10:42
af Storfod
FredeP skrev:Hej, ved i egentlig, hvor lang tid der går, før man kan se, at ens træning har bårret frugt?
Altså hvor længe der går, før man kan se, at ens muskler er blevet større? Går der en uge, en månede eller hvad? Ved jo, at musklerne skal bruge 48 timer til at hvile sig i, men bruger de også dem til at blive større i, altså i de 48 timer? :)


Til det sidste spørgsmål: Musklerne vokser når du hviler dig, ikke når du træner :wink:

Og nej, der er ingen der kan fortælle dig hvor længe der går, det afhænger helt af
hvor hårdt du træner, hvordan du træner, hvad du spiser osv. osv..
Desuden er vi jo alle forskellige så vores kroppe reagere ikke på præcis samme måde..