Dato og tid er 17 apr 2021 06:30

Amino vs. proteinpulver

Anvendelse af kosttilskud - Kostprogrammer m.m.

Redaktører: Youssef, webmaster

Brugeravatar
Big Pappa T
Gummi-Tarzan
Kontakt:

Amino vs. proteinpulver

Indlægaf Big Pappa T » 05 aug 2010 15:54

Jeg er bekendt med, at proteiner består af forskellige sammensætninger af aminosyrer.

Hvad er ideen i at løbe rene aminosyrer til at supplere kosten i forhold til bare at tage proteinpulver?
Go for it Capt'n!

Alder: 24 - Højde: 180 cm - Vægt: 71 kg - Fedtprocent: Ca. 11 %

Bænkpres: 2 x 5 x 80 kg.
Dødløft: 2 x 5 x 95 kg.
Squat: 2 x 5x 90 kg.

Brugeravatar
Big Pappa T
Gummi-Tarzan
Kontakt:

Re: Amino vs. proteinpulver

Indlægaf Big Pappa T » 05 aug 2010 15:55

Løbe = købe (selvfølgelig)
Go for it Capt'n!

Storfod
Hercules
Geografisk sted: 5854 Gislev

Indlægaf Storfod » 05 aug 2010 18:34

Jeg mindes at have læst, at aminosyrer bliver optaget direkte i kroppen,
hvor proteinpulver først skal laves om til aminosyre i maven før det blir ført ud i kroppen..

Ret mig gerne hvis jeg tager fejl :)

EDIT: jeg har skrevet "laves om til", jeg ved der findes et bedre ord, men jeg kan ikke huske det :oops:
Board moderator

Brugeravatar
Big Pappa T
Gummi-Tarzan
Kontakt:

Indlægaf Big Pappa T » 05 aug 2010 19:42

Så det handler ret beset bare om tid? :)
Go for it Capt'n!

Storfod
Hercules
Geografisk sted: 5854 Gislev

Indlægaf Storfod » 05 aug 2010 19:48

Nu jeg tænker nærmere efter, tror jeg faktisk det er noget med at aminosyren
bliver omdannet til protein når det kommer ud i musklerne..
Hvor proteinpulver først bliver omdannet til aminosyre for at det kan føres ud til musklerne
for så derefter at blive omdannet til protein igen (det lyder latterligt, jeg ved det :D )

Så ja, det handler om tid... Men bare husk på at ren aminosyre som regel er noget dyrere end alm. protein :)
Board moderator

Kenneth_V

Indlægaf Kenneth_V » 11 aug 2010 08:25

Jeg mindes at musklerne skal bruge aminosyrer for at vedligeholde sig selv, det er vist en rimeligt vigtig byggesten for ikke at tabe muskelmasse. Man kan derfor bruge det når man cutter, så man ikke mister så meget muskelmasse... ret mig endeligt hvis jeg tager fejl.
If it looks like chicken, tastes like chicken, and feels like chicken but Chuck Norris says its beef, then it's f..king beef.

Brugeravatar
Noceo
Expert
Geografisk sted: 2300 Kbh S.

Indlægaf Noceo » 13 aug 2010 12:05

Har vaeret et par halve svar, men lad os da lige faa det afgjort en gang for alle...

Proteiner er opbygget af lange kaeder af aminosyrer. Naar du indtager protein (fx. ved at spise koed), vil det nedbrydes til aminosyrer foer det kan optages i tarmen. Herefter bliver det transpoteret ud til de steder i kroppen hvor det skal benyttes. Det som du nok er mest interesseret i, er muskelopbygning (det bruges naturligvis ogsaa til andre ting). I musklerne bliver aminosyrene sat sammen igen i en process kaldet proteinsyntesen.

Saa ja, den eneste forskel paa protein og aminosyre er optagelseshastigheden. Da aminosyrer ikke skal nedbrydes foerst, vil det kunne optages hurtigere. Dette er dog naeppe saerlig markant. Og medmindre du ligger inde med alt for mange penge, kan det naeppe betale sig at koebe aminosyre da de er noget dyrere end eksempelvis proteinpulver.

P.S. Beklager manglen paa danske bogstaver, men er i Spanien pt.
There's a point in every fathers life, where he blows up his daughters room.

Bobbyoutlet

Indlægaf Bobbyoutlet » 27 aug 2010 20:31

Umiddelbart ville jeg mene at tilførslen af aminosyrer bruges primært til at give kroppen en alternativ energikilde end muskelmassen i forbindelse med hårdt fysisk arbejde (såsom styrketræning) hvis man vel og mærke benytter dem på strategisk fornuftige tidspunkter, såsom før og efter træning, da de netop bliver optaget hurtigere end proteinpulver (som jo i forvejen arbejder relativt hurtigt hvis det er valle varianten der er på tale).

Der har sågar været en anbefaling netop af BCAA (Bracnhed Chain Amino Acids) fra Charles Poliquin (amerikansk verdenskendt styrketræningsekspert) om hvad han ville mene var ét af de vigtigste redskaber, tilskudsmæssigt, for folk der f.eks gerne ville tabe sig, da hele idéen ved at blive slank(ere) jo blandt andet indebærer at bevare så meget muskelmasse som muligt, mens man taber fedt.

Et godt proteinpulver jo godt være suppleret med en ganske fornuftig aminosyreprofil, hvorved ekstra tilførsel af BCAA (Leucin, Isoleucin og Valin) måske ikke er nødvendigt, men jeg ville nu selv bruge dem, og har også brugt dem igennem længere tid, hvorved de er blevet en standard del af mit "træningsarsenal", om man vil. :-)

Brugeravatar
Garik
Hercules
Geografisk sted: Århus C

Indlægaf Garik » 28 aug 2010 09:15

Flyttet
Loggen

My workout is your warm up!

Sundere.org

Brugeravatar
J-S-O
Expert
Geografisk sted: Vestjylland, Ringkøbing
Kontakt:

Indlægaf J-S-O » 30 aug 2010 21:40

Noceo skrev:Har vaeret et par halve svar, men lad os da lige faa det afgjort en gang for alle...

Proteiner er opbygget af lange kaeder af aminosyrer. Naar du indtager protein (fx. ved at spise koed), vil det nedbrydes til aminosyrer foer det kan optages i tarmen. Herefter bliver det transpoteret ud til de steder i kroppen hvor det skal benyttes. Det som du nok er mest interesseret i, er muskelopbygning (det bruges naturligvis ogsaa til andre ting). I musklerne bliver aminosyrene sat sammen igen i en process kaldet proteinsyntesen.

Saa ja, den eneste forskel paa protein og aminosyre er optagelseshastigheden. Da aminosyrer ikke skal nedbrydes foerst, vil det kunne optages hurtigere. Dette er dog naeppe saerlig markant. Og medmindre du ligger inde med alt for mange penge, kan det naeppe betale sig at koebe aminosyre da de er noget dyrere end eksempelvis proteinpulver.

P.S. Beklager manglen paa danske bogstaver, men er i Spanien pt.

Lækkert svar som folk kan bruge noget til! Jeg har markeret det vigtigste. Kroppens enzymer fungerer glimrende til at spalte protein til aminosyrer, så der er ingen grund til at smide penge ud af vinduet.

stephan13
Newb

Indlægaf stephan13 » 24 okt 2010 01:25

musklerne tager imod protein. og 1 protein består af 20 forskellige aminosyrer. som jeg ikke lige kan huske navnene på. men kroppen producere selv 8 aminosyrer så vi behøver kun de sidste 12 arter som du kan få ved at tage aminosyrer. Ved protein får du ofte alle 20 vor a de 8 af dem bar bliver til affalsstoffer da kroppen skal kan fremstille dem.

Tilbage til "Kost / kosttilskud"