Dato og tid er 15 okt 2019 13:08

Hulemandskost

Anvendelse af kosttilskud - Kostprogrammer m.m.

Redaktører: Youssef, webmaster

paugeo
Newb

Hulemandskost

Indlægaf paugeo » 09 apr 2012 17:55

Er der nogen der har gode erfaringer med "hulemandskost" (paleodiet)?

Kunne godt tænke mig lidt respons omkring hvad der virker og ikke virker i forhold til denne diet.

tak :)

Snailfist
Arnold

Re: Hulemandskost

Indlægaf Snailfist » 09 apr 2012 19:58

Der er to minuser:
Man skal altid lave mad.
Når man falder i slikfælden og æder igennem bliver man mega dårlig :)

paugeo
Newb

Indlægaf paugeo » 09 apr 2012 20:43

ja kan godt forestille min man skal bruge lidt ekstra tid i køkkenet!.. hehe

Men er der ikke også nogle plusser??

har læst en del med at man simpelhen vil føle man har mere energi.. og bliver væsentlig mere trimmet!,

Simpelthen fordi man får skåret godt ned på kulhydraterne!

Andre plusser og minuser folkens??

tak for det hurtige svar ;)

Gasarm
Kagearm

Indlægaf Gasarm » 09 apr 2012 20:47

Jeg ved ikke hvorfor man skulle være så bange for kulhydrater, hvis man tæller kalorier og får nok protein og fedt ???

Jeg kører en diæt nu hvor jeg også får kulhydrater, fx. rugbrød, havregryn, mælk, og det kører egentligt rigtig fint, jeg taber mig som planmæssigt.

Snailfist
Arnold

Indlægaf Snailfist » 09 apr 2012 21:06

Fordelen er at du spiser meget bedre mad, og dit blodsukker er meget mere stabilt så du har det bedre.
Ja, jeg synes min krop er blevet væsentligt pænere, uden den store indsats og jeg kører ikke særlig strict.

Gasarm, jeg erkender at kost handler om tro, da der er så meget modsigende info, og der er sikkert flere typer kost der virker. Jeg lytter til Doug McGuff: http://www.youtube.com/watch?v=2PdJFbjWHEU

Vi er ikke 'bange' for kulhydrater, vi gider bare ikke æde det, for det gir ikke noget godt. rugbrød smager jo ikke godt, det er det der ligger på brøddet der smager godt. Så nøjes dog med at æde det der ligger ovenpå !?
Samme gælder for pasta og ris - Det er der jo ingen der synes smager godt, det er bare fyldstof.

Storfod
Hercules
Geografisk sted: 5854 Gislev

Indlægaf Storfod » 10 apr 2012 07:27

Du vrøvler snailfist :roll:
Board moderator

paugeo
Newb

Indlægaf paugeo » 10 apr 2012 08:29

Ja har nemlig også læst at man egentlig kan køre det som en 80-20 ordning og stadig opnå gode resultater!

Hvis man skærer lidt ind til benet er det vel "bare" at skære væsenligt ned på ris,pasta, kartofler og brød!
Det jo de kulhydrater os danskere propper os med til stortset alle måltider!

Så smider man bare en masse frugt, grønt, KØD (hvidt, rødt, fisk, osv.), nødder osv. oveni.

MEN tænker, sådan noget som mælk det kan man vel stadig med fordel drikke?,, masser af proteiner og calcium,, ingen fedt og få kulhydrater ikk sandt?

Brugeravatar
Garik
Hercules
Geografisk sted: Århus C

Indlægaf Garik » 10 apr 2012 11:45

Paleo handler ikke om at skære kulhydrater fra - er så træt af den opfattelse.

Kød, nødder, grøntsager, fisk, æg - alt, hvad der er naturligt forekommende (altså ikke mælkeprodukter, brød, gryn og andre forarbejdede varer.

That's it.
Loggen

My workout is your warm up!

Sundere.org

Snailfist
Arnold

Indlægaf Snailfist » 10 apr 2012 17:51

Enig, det handler det ikke om, men det er en konsekvens af paleo i forhold til normal dansk kost, at kulhydratindtaget falder kraftigt.
Der er ingen af de fødevarer du nævner der bare bugner af carbs :)

Hvis du vil drikke mælk, så drik fløde eller i det mindste sødmælk. Vi vil gerne have så lidt sukker pr. kalorie, så skummælk er et no go.

Jeg spiser med stor glæde de fede mælkeprodukter; Smør, creme fraiche 38%, og piskefløde - øko, og så vidt muligt græsfodret.

paugeo
Newb

Indlægaf paugeo » 10 apr 2012 18:16

Det var lige præcis det der også var min pointe ;)...

okay, kan du sige lidt omkring hvorfor du gør det? :)

Tænker også lidt over hvorfor det er man ikke skal spise bælgfrugter, tjek lige mit link ud og kommenter gerne :wink:

http://www.nomedica.dk/baelgfrugter.htm

For umiddelbart virker de jo meget gode!

desuden... HVIS man nu skal krydre den lidt op med lidt "carbs",,, hvad er så at foretrække??

Snailfist
Arnold

Indlægaf Snailfist » 10 apr 2012 18:35

Mener det fordi det ligesom korn er giftigt. Planten ønsker ikke at blive spist og har derfor en bælg + et kemisk forsvar, som vi ikke har godt af.

Hvis du vil ha carbs skal du bare spise flere grøntsager, måske især kartofler, hvide ris i små mængder er også godkendt.

Gasarm
Kagearm

Indlægaf Gasarm » 10 apr 2012 19:40

Snailfist skrev:Mener det fordi det ligesom korn er giftigt. Planten ønsker ikke at blive spist og har derfor en bælg + et kemisk forsvar, som vi ikke har godt af.

Hvis du vil ha carbs skal du bare spise flere grøntsager, måske især kartofler, hvide ris i små mængder er også godkendt.

ok, mener du korn er giftigt :), tror du ikke bare du og andre er lidt indoktrinerede og forlæste i forhold til jeres kost el hur ;)

Men det kunne da være sjovt at prøve jeres stenalderkost i en periode.....men jeg tror da absolut i kører træt i det en gang.

Jeg ville med garanti savne brød, havregryn og mælk 8)

Storfod
Hercules
Geografisk sted: 5854 Gislev

Indlægaf Storfod » 10 apr 2012 19:47

What Gasarm said^^ :mrgreen:
Board moderator

Snailfist
Arnold

Indlægaf Snailfist » 10 apr 2012 22:26

Jeg lever af kød og grøntsager. Kan ikke se hvordan en skive rugbrød eller havregryn kunne friste mig :D

Brugeravatar
Garik
Hercules
Geografisk sted: Århus C

Indlægaf Garik » 11 apr 2012 07:44

Bælgfrugter:
http://sundere.org/2011/07/27/peanuts-og-peanutsmor/ (handler ikke kun om peanuts)

De indeholder et protein (lektin), vi ikke kan nedbryde:

Lektiner er en slags protein, der kan forårsage skade i den menneskelige krop ved at trænge ufordøjet igennem tarmen og ind i blodet. Her kan lektinerne binde til diverse organer og forårsage store skader. Lektiner er højst sansynligt også grunden til at så mange udviser allergiske reaktioner overfor peanuts. De spiller desuden en rolle i de fleste autoimmune sygdomme, type 1 diabetes, arteriosklerose og mavesår. Nå, nok om lektiner..der findes nemlig også andre dårlige ting i peanuts.

paugeo skrev:desuden... HVIS man nu skal krydre den lidt op med lidt "carbs",,, hvad er så at foretrække??

Hvorfor fokusere på carbs? Hvorfor ikke bare lave mad ud fra paleo-devisen og så være ligeglad med, hvilke makronutrienter, det indeholder?

I forbindelse med alt andet end pre- og postworkout, er der ingen grund til at "fokusere" på carbs og inddrage ekstra med vilje.

Snailfist skrev:Enig, det handler det ikke om, men det er en konsekvens af paleo i forhold til normal dansk kost, at kulhydratindtaget falder kraftigt.
Der er ingen af de fødevarer du nævner der bare bugner af carbs :)

Og netop derfor siger jeg, at man ikke skal tænke "low carb", når man tænker paleo - det kommer helt naturligt.
Loggen

My workout is your warm up!

Sundere.org

Tilbage til "Kost / kosttilskud"