Dato og tid er 14 jul 2020 11:39

"Hulemandskost" og styrketræning

Anvendelse af kosttilskud - Kostprogrammer m.m.

Redaktører: Youssef, webmaster

TanjaQ34
Gummi-Tarzan

"Hulemandskost" og styrketræning

Indlægaf TanjaQ34 » 22 dec 2013 10:35

Jeg kunne godt tænke mig at vide om der er nogle er jer "gutter" og evt. "gutinder" der kombinere paleo diæt og styrketræning..

Hvad er jeres erfaring ?

Bengt-BIG-BEN
Hjemmetræner

Re: "Hulemandskost" og styrketræning

Indlægaf Bengt-BIG-BEN » 26 dec 2013 14:11

I stenalderen blev de kun 35-40 år, så jeg vil ikke spise som dem ;-)

TanjaQ34
Gummi-Tarzan

Indlægaf TanjaQ34 » 26 dec 2013 19:23

Bengt-BIG-BEN skrev:I stenalderen blev de kun 35-40 år, så jeg vil ikke spise som dem ;-)

Ja men det er videnskabeligt bevist at de var næsten lige så høje som os, de var utrolig stærke og atletiske. og de led ikke af de livsstils sygdomme som vi har... eks. sukkersyge, åreforkalkning mm. dette er dokumenteret ud fra de infødte som lever den dag i dag i øde egne af verden og som stadig er jægere og samlere, som i stenalderen.

Det der gjorde at gennemsnits levealderen kun var ca 35 år, var at børnedødeligheden var så høj, renlighed var ikke lige deres stærke side, da de ikke kendte til bakterier og derudover kendte de ikke til penicillin hvis de fik en infektion.

Mange børn og unge mennesker kom ud for ulykker, som de efterfølgende døde af og mødre døde under fødslen af deres børn.

Dem som formåede at komme igennem livet uden skader de levede lige så længe som os.

Jeg har selv været på stenalder kost i mere end 3 år og mine blodværdier har aldrig været bedre end de er nu... har lige fået det tjekket ved lægen.

jeg ser yngre ud end jeg gjorde for 10 år siden... jeg har en datter på snart 15 og når folk får det at vide, tror de ikke på det, ingen vil tro på jeg er 34 år de fleste skyder mig til at være midt i 20erne.... tjek profil billede på FB under navnet Tanja Knoth (jeg er den eneste der hedder det) så kan du selv vurdere... ;-) og jeg står bestemt ikke med det ene ben i graven... langt fra... :wink:

De som misforstår stenalderkost principperne og tror de skal leve af kød kød og mere kød og et ensidigt udvalg af grøntsager de er garanteret ikke så sunde...

Den kost jeg lever af er hovedsageligt fjerkræ og fisk... økologisk græsædende oksekød, indmad, skaldyr og vildt.. desuden alverdens typer af kål og knolde, løg, krydderurter, nødder og frø i forskellige afskygninger, gode koldpressede økologiske olier, bær, lidt frugt og honning, ahornsirup eller tørret frugt hvis det skal være lidt sødt.. jeg spiser så også en smule øko mejeri produkter og tager en D-vitamin tablet hver dag... da det - og så kalk, er de eneste to ting, jeg ikke får nok af igennem kosten.

jeg er helt 100 på at det er mere sundt, end den livsstil mange lever, med junk food og færdig retter fyldt med tilsætnings stoffer. og mangel på ordentlige næringsstoffer.

Desuden går jeg aldrig sukker kold, selvom jeg træner hårdt, fordi mit blodsukker bliver stabiliseret af de langsomtoptagelige carbs, proteiner og sunde fedtstoffer, jeg spiser.. jeg spiser dog 4-6 måltider fordelt på dagen. :-D

TanjaQ34
Gummi-Tarzan

Indlægaf TanjaQ34 » 14 jan 2014 13:07

Har lige kopieret det jeg har skrevet i min LOG vedrørende stenalder kost og dumper det af her, da det lige passer ind...

ser normalt meget sjældent tv.. men i går var der et program på tv2 der hedder en kur der dur
og i aftes var der fokus på stenalder (paleo) kost... og da jeg er "paleoist " var det jo meget interessant at se.... selvom jeg ikke er i tvivl om at det dur... det kan jeg jo mærke og se på min egen krop.. :P (har levet på den vis i mere end 3 år.. )

i 21 dage skulle de 2 forsøgs personer der medvirkede i programmet leve på stenalderkost.. de blev målt og vejet inden, de gik i gang og samtidig fik de tjekket fedt % og genetisk alder.. (eller hvad det var de kaldte det) de blev begge vurderet til at være en del ældre fysisk end de var iflg. dåbsattesten.

skal lige siges at ingen af de to forsøgs personer var direkte overvægtige.. bare lidt alm. buttede.. :wink:

efter 21 dage var der sket et kæmpe fremskridt... kvinden havde på vægten "kun tabt 1 kg" men i virkeligheden havde hun tabt over tre kg ren fedt og taget muskler på i stedet...

De havde ikke motioneret stort mere end de plejer under forløbet..

manden havde tabt ca 5 kg på 21 dage og ligeledes øget muskelmassen.

desuden var deres genetiske alder faldet drastisk... manden havde mistet 11 år på 21 dage. det siger jo ikke så lidt... og kvindens hørte jeg desværre ikke... men alt i alt positivt...

(i sidste uge afprøvede de den såkaldte juice kur, der godtnok resulterede i vægttab, men det var i form af tabt muskel masse og hvor fedt er det... ! )

næste mandag sætter de fokus på low carp high fat diæten som på mange punkter minder om stenalder kosten...

staybig
Hjemmetræner

Indlægaf staybig » 14 jan 2014 15:19

TanjaQ34 skrev:efter 21 dage var der sket et kæmpe fremskridt... kvinden havde på vægten "kun tabt 1 kg" men i virkeligheden havde hun tabt over tre kg ren fedt og taget muskler på i stedet...

Så hun har på 21 dage taget 2 kg muskler på?
- I call bullshit

TanjaQ34
Gummi-Tarzan

Indlægaf TanjaQ34 » 14 jan 2014 17:55

staybig skrev:
TanjaQ34 skrev:efter 21 dage var der sket et kæmpe fremskridt... kvinden havde på vægten "kun tabt 1 kg" men i virkeligheden havde hun tabt over tre kg ren fedt og taget muskler på i stedet...

- I call bullshit

Det var resultatet..... ! ud fra de målinger der var blevet foretaget.. jeg referere bare til programmet ;-)

resultatet var minus 1 kg kropsvægt og minus 6 cm om taljen. og et samlet fedttab på ca 3 kg... (som ikke kunne ses på en alm. vægt) men blev beregnet ud fra fedt % måling.

Jeg har selv forøget muskelmasse samtidig med fedttab på stenalderkost... :) så ved det kan lade sig gøre....

staybig
Hjemmetræner

Indlægaf staybig » 14 jan 2014 18:03

TanjaQ34 skrev:Jeg har selv forøget muskelmasse samtidig med fedttab på stenalderkost... :) så ved det kan lade sig gøre....

Det var ikke det jeg betvivlede. 2 kg. muskelmasse på 21 dage lyder bare meget voldsomt. Begynder eller ej. Stenalderkost eller ej.

Brugeravatar
Daddy Cool
ADMIN

Indlægaf Daddy Cool » 14 jan 2014 19:15

staybig skrev:

- I call bullshit

Kan ikke lade sig gøre, måske på et år for alm. clean træning.

Det er helt sikkert "Masse" du mener, hvilket ikke er lig med Muskeløgning på 2 kg. ! :wink:
Billede
"There can be only one,"

"Stay teight"

www.facebook.com/getbig.dk

TanjaQ34
Gummi-Tarzan

Indlægaf TanjaQ34 » 15 jan 2014 11:37

Daddy Cool skrev:
staybig skrev:

- I call bullshit

Kan ikke lade sig gøre, måske på et år for alm. clean træning.

Det er helt sikkert "Masse" du mener, hvilket ikke er lig med Muskeløgning på 2 kg. ! :wink:

Jeg tror i har ret... ja det lød også helt vildt.. masse og muskelmasse er jo ikke helt det samme.. men det jeg egentlig ville med indlægget var at skabe fokus på fordele ved paleo diæten frem for eks. en juicekur eller andre "syge" diæter hvor folk taber muskler i stedet for fedt.. :-)

jenj
Kontakt:

Indlægaf jenj » 22 mar 2015 21:12

Jeg har prøvet palæo et par gange og jeg har så svært ved at være uden brød og pasta.... Men der er ingen tvivl om at det virker og især sammenlagt med motion og styrketræning.... Nu er jeg kommet dertil at jeg følger den så godt som jeg kan men når jeg virkelig har lyst til brød eller pasta giver jeg mig selv lov...

Tilbage til "Kost / kosttilskud"