OSSOSS   SøgSøg      GrupperGrupper       * Tilmeld    * Log ind  

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 23 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
 Titel: Korrekt indtagelse af proteinpulver
Kagearm

Geografisk sted: Herlev
Før I brokker jer, så har jeg altså læst flere tråde om proteinpulver, men jeg er stadig i tvivl om nogle ting :oops:.

Jeg bestilte i går 2kg Viking proteinpulver (med vaniliesmag), og jeg skal lige være 100% sikker på, at jeg har forstået konceptet korrekt.

Man skal dagligt indtage 2 gram protein per kg kropsvægt, og jeg vejer knap 70 kg så det bliver jo til 140 gram. Men er det 140 gram protein totalt incl. kost, så hvis jeg eksempelvis indtager 80 gram protein i min kost så skal jeg indtage de resterende 60 gram i proteinpulveret? Er der nogen regel for, at det skal opdeles i x antal portioner? Jeg regner med, at skulle træne 3 gange om ugen, og på de dage bliver den ene portion i hvert fald indtaget hurtigt efter træningen.

Jeg kan forstå at det er mest hensigsmæssigt at indtage proteinpulveret umiddelbart efter træningen, men sker der noget ved at jeg venter 15-30 minutter så jeg lige kan nå hjem fra centret? :).

Er der en måleske i bøtten? Der er jo 6 gram fedt per 100 gram i sådan en bøtte Viking, så vil det være bedst at indtage det med skummetmælk for at holde fedt-indeholdet nede eller fedtfattigt juice (hvis sådan noget eksisterer). Jeg har bare en fornemmelse af, at det da umuligt kan være særligt lækkert hvis det kun er blandet op med vand?

På forhånd tak,

Jimmi

Titel:
Expert
Brugeravatar

Geografisk sted: 2300 Kbh S.
Hvis du tar 140 g om dagen så del det op over de 5-6 måltider du tar på en dag. Shaken efter træning med tilhørende frugt eller hva du nu vælger er også et måltid.
Dvs. 140/6 = 23.33

Du kan evt. ta lidt mere lige efter træning og lidt mindre i en af de andre. Så præcist behøver det ikke at være. Og du kan godt vente 15. min, men hvorfor ikk ta den med?

Og det der smager bedst er nok med skummetmælk. Men prøv dig frem. (Der er forresten ikke noget fedt i juice).

Titel:
Kagearm

Noceo skrev:
Hvis du tar 140 g om dagen så del det op over de 5-6 måltider du tar på en dag. Shaken efter træning med tilhørende frugt eller hva du nu vælger er også et måltid.
Dvs. 140/6 = 23.33

Du kan evt. ta lidt mere lige efter træning og lidt mindre i en af de andre. Så præcist behøver det ikke at være. Og du kan godt vente 15. min, men hvorfor ikk ta den med?

Og det der smager bedst er nok med skummetmælk. Men prøv dig frem. (Der er forresten ikke noget fedt i juice).

Hurtigt svar, det sætter jeg pris på.

Ok, kan jeg så eventuelt gøre det på denne måde:

Morgenmad: Det spiser jeg normalt ikke, men kan jeg så nøjes med en shake evt. med en banan?
Frokost: Der spiser jeg jo på arbejdet, så det er lidt svært selv at bestemme, men der spiser jeg bare det de serverer. Der er både varmt mad (fisk og kød), pålæg, brød, frugt og salatbar.
Efter træning: En shake med frugt.
Aftensmad: Der finder jeg jo så på noget.
Før seng: En shake igen (evt. med frugt)?

Det bliver jo så fem gange som du skriver, og det bliver til 28 gram protein per "måltid". Står der nogle måleforhold et sted, så jeg cirka ved hvor meget mælk jeg skal bruge til en sådan mængde pulver? Og er der nogle steder på nettet, hvor man kan se hvor meget protein der er i forskellige fødevarer? Behøver jeg være lige så opmærksom på kulhydrater?

Jeg går ikke ud fra der er et køleskab i centret, hvor den kan opbevares køligt. Men det kan jo selvfølgelig være, men jeg hvis godt kan vente 15-30 minutter så er det underordnet da jeg bor tæt på.

Ok, så prøver jeg med skummetmælk først.

Titel:
Champ
Brugeravatar

Geografisk sted: Silkeborg
Der er flere fornuftige måder, igen alt efter målet mm.

Jeg går for det første ud fra du har læst JS, glimrende artikkel CUTS, ellers må det anbefales for en hver inden du går i gang. - Jeg læser den gerne selv i ny og næ, selv om jeg kan den uden af og ordret, bare for lige at læse det vidunderlige sprog igen igen, lidt som når man roder i de gamle Tolkien bøger :P

For det første, så kan protein pulver ikke erstatte rigtigt mad men ser det ud til du har forstået, så er fint.

Jeg ville smide en omgang pulver i en shake, og blande det lige efter træning med dertilhørende øjeblikelig nedskyldning hvis jeg var dig, det er nemt og praktisk. - Resten af den whey du vælger at indtage ville jeg dele op i lige potioner, og tilsætte hved hvert måltid. - Er man i en rigtig voksefase, kan man ovenikøbet med STOR succes, indtage en lille potion pulver hver time, hvilket selvfølgelig ikke nødvendigvist er sundt, men HAMRENDE effektivt, desværre osse tidskrævende.

Det vigtigste er bare at du spiser på en ordentligt måde, suplere op med pulveret så du får protein NOK, og at du smider en lille smugle af denne suplering efter træningen.

Du bør nok osse læse JS artikkel fedt nok; skummet mælk er ALTID den eneste acceptable mælke kilde da mælke fedt er noget snavs. - Selv foretrækker jeg enkelt og simpelt at blande i vand,- det er måske ikke bedste smag, men tillader man blander mere koncentreret op, og får præcist den profil man ønsker. - MEN nu bruger jeg så osse et produkt både indeholdene whey og kassein. - Skummetmælk er ganske udemærkedet.

M.V.H
Helio
PS; Nocos indlæg er udemærkedet :) - MEN du behøver selvfølgelig ikke gå op i mikro detaljer, deler du op i 6 lige store potioner, så vælg den mest praktiske måle approach, om det så betyder du skal indtage 25 eller 30 gram pr meal - og du kan få det til at gå CA op i det samlede regnskab.

"Habits are more powerful than momentary desire. Habits are more powerful than information. Habits are more powerful than guilt. And only a concerted, conscious effort to override habits will lead to success."

Sidst rettet af Heliotropen man maj 02, 2005 15:00:46, rettet i alt 2 gange.

Titel:
Expert
Brugeravatar

Sørg for at få noget morgenmad. Du ka lisså godt vænne dig til det, for det er ekstremt vigtigt.
Og du ka jo bare smide et par isterninger i shaken, så holder den sig kold :)
Men som helio siger. Den normale kost er den vigtigeste. Tilskudende hjælper ikk et hak hvis ikk du spiser ordenligt.

Og mht. protein, kulhydrater osv. så er http://www.kalorietabel.dk en fin side.

Titel:
Kagearm

Så er jeg da blevet lidt klogere :).

Vil det være acceptabelt med noget frugt (en banan eller eller lignende) til morgenmad, eller er det essentielt at det er noget "fast" føde? Jeg mener, et stykke frugt er vel bedre end ingenting?

Helio, hvad mener du med, at jeg smider en lille smule af supplementet efter træningen?

Hvis jeg så tager 3 shakes i løbet af dagen, så er der 50 gram tilbage som skal indtages via ordentligt mad. Og i følge den side du, Noceo, anbefaler så burde det da ikke være helt umuligt?

Så må jeg håbe jeg kan få bygget min krop op til, at have så meget appetit :).

Titel:
Expert
Brugeravatar

Du ka jo sagtens prøve bare med frugt. Og det er da bedre end ingenting. Men tror ikk du ska forvente at det er bare noget der ligner optimalt.
Medmindre du æder ekstremt megt frugt.

Titel:
Champ
Brugeravatar

Geografisk sted: Silkeborg
Citat:
Helio, hvad mener du med, at jeg smider en lille smule af supplementet efter træningen?

Jeg mener selvfølgelig du skal have en god post shake, som du indtager LIGE efter træningen. Feks 40 gram pulver, lidt druer, rosiner og et par bananer.

Ang. Morgenmad, så er det ren vane sag, lav en god blendet shake, med lidt protein, havregyn, frugt og lidt eccencielt olie. Hold dig for næsen og skyld den ned, så er den skid slået - at du så lige skal vende dig til at slå et par ekstra den næste times tid, det lære man at leve med. ;)

Som sagt, så skal du ta og få læst CUTS hurtigst muligt, er målet at gaine muskler, frem for at smide fedt, så benytter du bare CUTS med kcaloverskud istedet, det hele er forklare i artiklen.

Byg din kost op på, Grøntsager (masser af dem.), gode frugter, rugbrød,, et godt kornprodukt som havregryn, fiber pasta, brune ris, magert kød osv osv. Juster det hele efter CUTS, sammen med lidt pulver, så går du ikke galt i byen.

M.V.H
Helio

"Habits are more powerful than momentary desire. Habits are more powerful than information. Habits are more powerful than guilt. And only a concerted, conscious effort to override habits will lead to success."

Titel:
Kagearm

Ok, godt så.

Men tilfældet vil det sådan, at jeg har lidt overskydende fedt på maven (ikke noget vildt). Så skal jeg bare starte med at træne og køre proteinpulver med udgangspunktet i at gaine muskler og se hvad der sker, eller er jeg nødsaget til at starte med at cutte?

Titel:
Expert
Brugeravatar

Citat:
Korrekt indtagelse af proteinpulver

Gennem munden? :roll: :roll:

Titel:
Expert
Brugeravatar

Citat:

Titel:
Diskopumper

JØRGEN STORM skrev:
Citat:

floooooooooooot...... :roll: :roll: :roll: :roll: :roll: :roll:

Titel:
Strandløve
Brugeravatar

Geografisk sted: roskilde
Heliotropen skrev:

Du bør nok osse læse JS artikkel fedt nok; skummet mælk er ALTID den eneste acceptable mælke kilde da mælke fedt er noget snavs.

Hvad med minimælk. Det er vel ligeså godt som skummet mælk når der kun er 0.5 fedt i?

Titel:
Expert
Brugeravatar

spaghettifræser skrev:
Heliotropen skrev:

Du bør nok osse læse JS artikkel fedt nok; skummet mælk er ALTID den eneste acceptable mælke kilde da mælke fedt er noget snavs.

Hvad med minimælk. Det er vel ligeså godt som skummet mælk når der kun er 0.5 fedt i?

Det er også 5 gange så meget som normalt skummetmælk (har dog også set 0.5% skummetmælk).
Men det kommer jo selvfølgelig an på hvor meget mælk du drikker om dagen og hvor meget animalsk fedt du får fra andre produkter.
Man ville alligevel ikke kunne leve helt uden den type fedt.

Titel:
Newb

Geografisk sted: Viborg
Nu hvor I lige var inde på snakken om hvor hurtigt man skal tage proteinpulveret efter træningen, kunne jeg godt tænke mig at høre hvor vigtigt det er at man tager det med det samme.

Har nemlig det problem at det tager 20 minutter for mig at komme hjem fra styrketræning. Og efter min træning plejer jeg altid at tage et godt bad osv.. Så normalt er jeg først hjemme 35-40 min efter træningen. Og har ikke lyst til at drikke det i vand... :-&

Er det ligegyldigt eller fatalt at jeg først kan tage det så sent..? (35-40 min efter træning)

Vis indlæg fra foregående:  Sortér efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 23 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste