kafka skrev:Dysp skrev:Du burde ikke køre fullbody når du cutter. Det er vel bedre du bevæger dig hver eneste dag, fremfor kun 3 gange om ugen.
Desuden forstår jeg ikke hvorfor du kører så ufatteligt få reps, når dit mål er at tabe dig. Jeg ville få fat i noget seriøst cardiotræning, noget high-reps split program og ellers en proteinrig, kalorielet diet.
Desuden synes jeg dit nuværende kalorieindtag virker relativt højt, men selvfølgelig, kommer an på hvordan du er bygget op. Jeg ville nok smide dig på max 2000, minimum 1800 for at få noget seriøst cut i gang. Men, igen, jeg kender jo ikke dit ligevægtsindtag.
Mht kcal indtag, så kan det godt være at det er for højt. Jeg er bare lidt nervøs for at sætte det for lavt, og derved sænke mit stofskifte på sigt.. Planen er nemligt at cutte i lang tid (minimum til foråret alt efter fremgang). Jeg har prøvet at regne mit kcal ud med en beregner ting.. Og den rammer omrking 3000-3500. Jeg tror jeg vejer omkring 105 kg.. Så burde ligge minimum i -700 kcal, med et 2300 indtag. En anden cut metode jeg læste var at gange ens vægt (i pund) med 12 (til folk med et lavt stofskifte, gange 16 hvis man har et højt) og så trække 500 fra. Det giver 231x12-500 = 2270 i indtag. Men, jeg tror jeg vil prøve at sætte kcal indtaget ned til 2000.. Jeg synes ikke jeg har tabt mig så meget som jeg gerne ville indtil videre... Omend, der er faktisk er tydelig forskel på nu og da jeg startede.. Så måtte det gerne gå lidt hurtigere. Det kan selvfølgelig godt være at vægten ikke er sænket så meget fordi jeg har skiftet fedt ud med muskler (musklerne er helt klart blevet størrer), men jeg tror jeg prøver med 2000 kcal.
Mht til rep-ranges, så tager jeg en del af øvelserne som super-sets, for at holde pulsen oppe.. Ville det være smartere bare at køre med 3x10 sæts? (det giver jo næsten samme antal reps i alt, men løftene er tungere). Jeg ved ikke rigtigt mht cardio, har overvejet meget at lave cardio efter træningen også.. En hel/halv times tid eller noget.. Men ved ikke om det er smartere at lave cardio på de dage hvor jeg ikke træner styrke?
Anyway, tak for input

Du bliver simpelthen nødt til at adskille dine mål fra hinanden, fordi din træning og din opfattelse af din træning er baseret på forskellige mål, som er modstridende. Kort fortalt er du selvmodsigende.
Jeg tror ikke du har opnået at tage meget muskelmasse på, jeg tror nærmere at du er begyndt at tabe fedt, så du kan se markeringerne bedre. Og det er jo positivt.
Jeg synes at du skal cardiotræne hver eneste dag, fordi det er den vej du forbrænder flest kalorier.
Hvis du med styrketræningen skal brænde kalorier, så skal du seriøst tage mange repetioner, fordi du først skal opbruge den mængde lagret glukose/glykogen i dine muskler, før du kan begynde at forbrænde fedtet. Glycogon, som er et hormon der har den modsatte virkning end insulin, har positiv effekt på aktiviteten af HSL-hormonet, som er det hormon der er ansvarlig for "at bruge vores lagrede fedt, triglycerider".
Regnskabet er simpelt nok:
Er glukosenivauet HØJT i blodet, så sekreres insulin, som fortæller muskler/lever, at nu skal der gemmes glukose i form af glykogen, fordi kroppen er i "overskud" af energi.
Er glukoseniveauet LAVT i blodet, så sekreres glykogon, som fortæller muskler/lever, at der nu skal bruges glukose fra glykogen, fordi kroppen er i "underskud" af energi.
- Har du meget mad i maven, så stiger glukoseniveauet. Undgå derfor at spise før træning.(En banan er ok, en smule protein er ok)
- Træner du anarobt, så er energibehovet kortvarig og i "op-ned-op-ned" tempo, fordi du hele tiden holder pause. Desuden er din muskelmålgruppe kun enkelte muskler og dit hjerte arbejder ikke speciel hårdt. Desuden syntes jeg at have læst, at mælkesyren også omdannes til glukose igen på et tidspunkt.
- Træner du aerobt, så er energibehovet langvarigt og nærmest konstant. Du skal bare sørge for ikke at have for lidt vægt på, da vi stadigvæk gerne vil have alle myofibrillerne til at arbejde og forbruge glukose.
- Træn meget cardio, fordi du så stiller et energikrav til hele kroppen og fokus for træningen er hele kredsløbet/de fleste muskelgrupper.
Men ja, jeg kunne sagtens gå 10000 gange mere i dybden, det gider jeg bare ikke lige nu