Dato og tid er 28 sep 2020 20:11

Håndvægte - Kvalitet og pris?

Alt det der ikke har med træning at gøre

Redaktør: webmaster

Bsli
Newb

Håndvægte - Kvalitet og pris?

Indlægaf Bsli » 26 dec 2009 12:50

Hej Getbig-brugere.

Jeg står i den situation, at jeg overvejer at erstatte træningscenter, med lidt hjemmetræning med håndvægte.

I julegave fik jeg så et sæt fra intersport, Edges, til 400 kr. Problemer er dog, at her kun medfølger 4x 2kg og 4x 1kg, hvilket kun vil sige 6-8(med stang)kg på hver hånd, hvilket nok hurtigt bliver i underkanten.

Nu overvejer jeg så, om jeg kan få pengene tilbage, og i stedet købe et par andre, hvor jeg kan få mere vægt. Her kan jeg så se at Harald Nyborg har en kuffert med en håndvægt og 18kg til 250. Hvis jeg så køber 2 af dem, så har jeg 2 håndvægte med 18kg på hver.

Er det en mulighed der holder, eller er det noget billigt ****? Er der evt. bedre alternativer, som ligger i nogenlunde samme prisklasse? Jeg har også kigget på GetBigs egne håndvægte, men der får jeg også kun 10kg på hver, i samme prisklasse, og vil gerne op på 20kg på hver ca.

Benjamin

Storfod
Hercules
Geografisk sted: 5854 Gislev

Re: Håndvægte - Kvalitet og pris?

Indlægaf Storfod » 26 dec 2009 14:18

Håndvægtene fra Harald Nyborg er fine nok (har selv haft 2 sæt af dem),
men jeg synes hellere du skulle overveje om det er smart med hjemmetræning
fremfor center.. Det blir hurtigt kedeligt og besværligt at træne hjemme..

Jeg har selv prøvet at købe en bænk (til bænkpres) og de håndvægte, og jeg fik det altså
ikke brugt ret meget, så det var spild af penge..
Det var noget andet hvis man havde ræven fuld af penge og kunne indrette hele
sin kælder som træningsrum :P
Board moderator

kyllingebryst
Strandløve
Geografisk sted: Skive

Indlægaf kyllingebryst » 26 dec 2009 14:20

hej... hvorfor vil du ikke træne i et center mere...? det bliver hurtigt ret dyrt hvis man vil ha sit eget hjemmetræningsrum... ihvertfald hvis det skal være noget ordenligt.. jeg mener ikke at du får særlig meget ud af at købe 2 håndvægte a 20 kilo hver... de bliver hurtig alt alt for letter...!
If the bar ain't bending you are just pretending

Mine PR's
Træning
Squat 170(raw)
Bænkpres 125(raw)
dødløft 200(raw)
Rackpulls 300(raw)
stævne med udstyr
Squat 230
Bænkpres 137,5
dødløft 235

Bsli
Newb

Indlægaf Bsli » 26 dec 2009 17:50

Hmm ja, det er gode spørgsmål.

Jeg fandt dette trænings program: [url]http://www. ULOVLIGT LINK Jeg beklager mit link, men et træningsprogram hvor jeg kommer om ben, ryg, skulder, triceps, biceps og øvre ryg.)

Her ser det ikke ud til man mangler meget mere end et par håndvægte, samt lige en bænk at ligge på.
I har ret i, at det er lettere med træningscenter, men jeg bor i en by uden træningscenter, og plejer normalt at træne på vej hjem fra skole (i en anden by), men ville hellere at jeg kunne træne når jeg ville.

Men er det en ide som ikke vil holde? Synes programmet ser ud til at komme godt omkring.

kyllingebryst
Strandløve

Indlægaf kyllingebryst » 26 dec 2009 18:16

jeg ville fortsætte med at træne i et center... ved ikke hvor meget du løfter nu.. men 20 kilo er altså ikke særlig meget... det vil jo ende med at du skal ha håndvægte som kan komme op og veje 70-100 kilo...

ja tror at du hurtig vil blive træt af at træne der hjemme.. pga af de få muligheder du har med kun 2 håndvægte og så fordi at det ikke er særlig sjovt at træne alene altid...

Mine PR's
Træning
Squat 170(raw)
Bænkpres 125(raw)
dødløft 200(raw)
Rackpulls 300(raw)
stævne med udstyr
Squat 230
Bænkpres 137,5
dødløft 235

Bsli
Newb

Indlægaf Bsli » 26 dec 2009 18:32

Hmm ja, jeg kan godt se hvad du mener. Jeg må indrømme at jeg ikke løfter særlig meget, og fx i incline bænkpress med håndvægte, tager jeg 15 kg i hver hånd. Men så her jeg kunne overveje at købe lidt ekstra vægte til mit harald nyborg sæt, som efter jeg har læst, vist skulle være ganske okay.

Hvad angår at træne alene, så har jeg altid trænet alene, og har da også i perioder haft en pause omkring ferier.

Jeg er stadig lidt opsat på ideen. Overvejer så en billig form for bænk, evt bare med et brat og så 2 kasser til at holde.

Møller2980
Gummi-Tarzan

Indlægaf Møller2980 » 26 dec 2009 19:19

2 håndvægte ??

Det er jo også lidt begrænset af hvor meget variation du kan lave for, ikke at træne musklerne på samme måde altid.

I centeret kan du meget, meget nemmere træne dine muskler på andre leder, kanter og måder :wink:

Hvis du laver præcis de samme øvelser i en længere periode vil din krop vænne sig til øvelserne og derved ikke udvikle sig lige så hurtigt....

Brugeravatar
-the gun-
Hjemmetræner
Geografisk sted: Aabenraa, Sønderjylland

Indlægaf -the gun- » 26 dec 2009 19:47

Hvis du har en god og stabil rygrad skulle du gerne kunne holde motivationen oppe og træne derhjemme :) En af mine venner har trænet hjemme i fire år efterhånden, og det går udmærket for ham :) På længere sigt vil du spare penge, og du kan træne lige hvornår du vil! Jeg ville også helt vildt gerne anskaffe mig mit eget træningscenter, hvis bare jeg havde plads! Så go for it =D>

Jeg kan ikke svare på dit spørgsmål med hensyn til kvalitet osv. ved Harald Nyborgs produkter, men altså hvis det er 1/2 - 3/4" tykt massivt stål, så skal der meget til at ødelægge det og vægtskiver er jo heller ikke noget man lige bider over :D Et kvalitetsmærke er Kettler og prisen er også nogenlunde, ellers lyder getbigs håndvægte også meget kvalitetsdygtige og prisen er heller ikke noget at græde over :)

Med hensyn til dit hjemmetræningscenter, vil jeg mene at du har brug for to vægtstænger, én til skulderpres, biceps curls, french press, bent-over rows, osv. og én lidt længere stang til dødløft, squat og bænk pres! Udover det har du brug for en bænk hvor du kan indstille rygstøtten på og et squat stativ, eventuelt også et dips/chin-ups stativ for at få en bred og alsidig træning :D Et kabeltårn ville også være at foretrække, men det kan godt undværes og er mere et luksusprodukt :)
WHERE THERE IS WILL, THERE IS A WAY...

Loggen: THE GUN - My way to get armed!!!
http://forum.getbig.dk/viewtopic.php?p=258503#258503

Møller2980
Gummi-Tarzan

Indlægaf Møller2980 » 26 dec 2009 19:51

the gun ...

hvad vil du tro, det ville koste; alt det du nævner der ??

Brugeravatar
-the gun-
Hjemmetræner

Indlægaf -the gun- » 26 dec 2009 20:03

Jeg har ingen anelse, men jeg vil mene det er nødvendigt at have det hele, lige bortset fra kabeltårnet :) Man skal selvfølgelig være vågen, hvis man skal ud og investere i sit eget center, og være opmærksom på brugte maskiner og vægte, da det oftest er billigst og vægte bliver jo ikke ligefrem forældede! Min kammerat brugte 10.000 kr på håndvægte fra 2 til 60 kg, et squat stativ, to stænger, en EZ-stang, en bænk, en scott-bænk, en cable-row maskine og en masse vægtskiver, fordi han købte det ved et motionscenter, der var ved at lukke :) I den her tid er der jo en del centre der lukker, pga. FitnessWorlds store gennembrud rundt omkring, så det gælder om at være vågen :D

Møller2980
Gummi-Tarzan

Indlægaf Møller2980 » 26 dec 2009 20:06

Hva' gav din ven for alle de ting ca. ??

men nogle af de ting du nævnte før er jo relativt dyre?!

Brugeravatar
-the gun-
Hjemmetræner

Indlægaf -the gun- » 26 dec 2009 20:14

Møller2980 skrev:Min kammerat brugte 10.000 kr på håndvægte fra 2 til 60 kg, et squat stativ, to stænger, en EZ-stang, en bænk, en scott-bænk, en cable-row maskine og en masse vægtskiver

Jeg har heller ikke sagt at det var billigt, man skal træne i en del år, før man har tjent pengene hjem igen :) Det er en investering, som så meget andet! Det er jo noget man skal gøre op med sig selv om man har overskud i budgettet til det, eller om man fortsat skal træne nede i motionscentret! De ting jeg nævnte er nødvendige, hvis man skal have noget ud af sin træning og for at kunne lave nok variation :)

Bsli
Newb

Indlægaf Bsli » 26 dec 2009 23:14

The gun: Ja, nu skyder vi lidt over målet. Planen var egentligt kun et par håndvægte, og evt noget som jeg kunne bruge som bænk (en brade og 2 kasser?), da jeg netop heller ikke selv har meget plads, + jeg heller ikke er villig til at bruge mange tusind på det.

Hvad angår håndvægtene, så tænke jeg også mere på om folk har erfaringer med dårlige låse fx, men ser der ikke ud til nogle har. Herre gud, de skal jo kun veje noget :D
Men tak for rådene, selvom det dog ikke bliver så stort i første omgang. Jeg vil kun styrke træne lidt for at holde mig flot, uden at overdrive.

Storfod
Hercules
Geografisk sted: 5854 Gislev

Indlægaf Storfod » 26 dec 2009 23:39

Jeg ønsker dig alt held og lykke med dit projekt, men jeg vil næsten sætte penge på at:

1. Du går død i det efter kort tid..

og

2. Du får ikke de ønskede resultater ud af det..

:P
Board moderator

kyllingebryst
Strandløve

Indlægaf kyllingebryst » 29 dec 2009 18:59

hvis jeg bruger 10.000 på udstyr, skal jeg træne i over 4 år før det er tjent hjem... det er sgu lang tid!! jeg ville klart vælge at træne i et center...

Mine PR's
Træning
Squat 170(raw)
Bænkpres 125(raw)
dødløft 200(raw)
Rackpulls 300(raw)
stævne med udstyr
Squat 230
Bænkpres 137,5
dødløft 235

Tilbage til "Off topic"