Dato og tid er 27 okt 2020 18:56

Kan store mængder sukker under bulk resulterer i diabetes

Anvendelse af kosttilskud - Kostprogrammer m.m.

Redaktører: Youssef, webmaster

Brugeravatar
Jackson
Barbell-Baron
Geografisk sted: Storkøbenhavn

Indlægaf Jackson » 17 jan 2007 23:23

Elvirus skrev:Jesus..

Stop nu for søren med at holde fast i, at det eneste fedtgain man oplever ved en kulhydratdiæt er fra de minimale fedtmængder der indgår i fødevarene. Hvis dette var tilfældet, vil eksemplerne jo kun give et gain på få gram.

DingoDamp, de gentagende eksempler er for Prins Knud, det lader til at der stadig er tvivl om, at det vitterligt kan lade sig gøre at omdanne kulhydrat til fedt.

Så stop med at påstå at der er nogle der lever udelukkende af 3 liter cola, 500gram pasta, 400gram slik pr dag i 2 uger. (ca. 4600kcal) !!!!

Fordi det er der ikke...

Vores flueknepperi kommer jo kun af, af din overdrevne påstand!!!
Den stærkeste muskel i kroppen er tungen..
-Og er den eneste der ikke er hægtet fast i begge ender..

Log: http://www.fitforum.dk/viewtopic.php?t=11951

Brugeravatar
Jackson
Barbell-Baron

Indlægaf Jackson » 17 jan 2007 23:27

End af discussion :D Den falder lidt til jorden nu....

Tror aldrig vi bliver helt enige Elvirus.. Men tak for debatten, meget inspirerende faktisk :D

OBS: Steg lige i rang fra hjemmetræner til strandløve :)

Elvirus
Hjemmetræner

Indlægaf Elvirus » 17 jan 2007 23:32

Jackson skrev:
Elvirus skrev:Jesus..

Stop nu for søren med at holde fast i, at det eneste fedtgain man oplever ved en kulhydratdiæt er fra de minimale fedtmængder der indgår i fødevarene. Hvis dette var tilfældet, vil eksemplerne jo kun give et gain på få gram.

DingoDamp, de gentagende eksempler er for Prins Knud, det lader til at der stadig er tvivl om, at det vitterligt kan lade sig gøre at omdanne kulhydrat til fedt.

Så stop med at påstå at der er nogle der lever udelukkende af 3 liter cola, 500gram pasta, 400gram slik pr dag i 2 uger. (ca. 4600kcal) !!!!

Fordi det er der ikke...

Vores flueknepperi kommer jo kun af, af din overdrevne påstand!!!

Ikke desto mindre vil eksemplet resultere i at kroppen omdanner den mængde energi der er indtaget OVER ligevægtsniveau, til fedt via de novo lipogenese. Energien forsvinder jo ikke bare i den blå luft.

Anyway, kan komme med et mere realistisk eksempel. Du rammer med en normal energifordeling dit ligevægtsindtag. Dine glykogendepoter i lever og muskler er fyldte. Du spiser derudover 200gram slik, hvad sker der med sukkeret ? Der er ikke plads til mere i lever og muskler,og du ligger i din seng, så din forbrænding er pt kun på 0.25 l o2/min (5kJ).

Elvirus
Hjemmetræner

Indlægaf Elvirus » 17 jan 2007 23:35

Jackson skrev:End af discussion :D Den falder lidt til jorden nu....

Tror aldrig vi bliver helt enige Elvirus.. Men tak for debatten, meget inspirerende faktisk :D

Der har været mange gode diskussioner på MOL, søg evt på "lipogenese" i deres søgefunktion og en masse interessant tråde dukker op.

"KVL-studierne" som i stor grad påstår DNL er forsvindende lille, kritiseres i hvert fald i høj grad - med referencer.

Brugeravatar
Jackson
Barbell-Baron

Indlægaf Jackson » 17 jan 2007 23:41

Elvirus skrev:Anyway, kan komme med et mere realistisk eksempel. Du rammer med en normal energifordeling dit ligevægtsindtag. Dine glykogendepoter i lever og muskler er fyldte. Du spiser derudover 200gram slik, hvad sker der med sukkeret ? Der er ikke plads til mere i lever og muskler,og du ligger i din seng, så din forbrænding er pt kun på 0.25 l o2/min (5kJ).

Det skal jeg fortælle dig...

Kroppen vil omdanne det overskydende sukkeret til ATP, som kroppen vil bruge til dit basalstofskifte, som vel og mærke er 55-65% af hele din forbrænding.. Den sender glukose til hjernen(drømme), resten af kroppens energikrævende processer(hjerte, lever, nyrer, lunger, bugspytkirtel, fordøjelse osv) forbruger netop dette ATP for at holde dig i live.. OG... Fedtet fra kosten med den normale energifordeling lagres i dine fedtdepoter...
Senest rettet af Jackson 17 jan 2007 23:43, rettet i alt 1 gang.

Brugeravatar
Jackson
Barbell-Baron

Indlægaf Jackson » 17 jan 2007 23:42

Elvirus skrev:
Jackson skrev:End af discussion :D Den falder lidt til jorden nu....

Der har været mange gode diskussioner på MOL, søg evt på "lipogenese" i deres søgefunktion og en masse interessant tråde dukker op.

"KVL-studierne" som i stor grad påstår DNL er forsvindende lille, kritiseres i hvert fald i høj grad - med referencer.

Super.. Er altid modtagelig over for nye undersøgelser, kilder osv. hvis de har nogle ordenlige belæg for deres påstande..

Vil da læse lidt på det :D

Elvirus
Hjemmetræner

Indlægaf Elvirus » 17 jan 2007 23:45

Jackson skrev:
Elvirus skrev:Anyway, kan komme med et mere realistisk eksempel. Du rammer med en normal energifordeling dit ligevægtsindtag. Dine glykogendepoter i lever og muskler er fyldte. Du spiser derudover 200gram slik, hvad sker der med sukkeret ? Der er ikke plads til mere i lever og muskler,og du ligger i din seng, så din forbrænding er pt kun på 0.25 l o2/min (5kJ).

Kroppen vil omdanne det overskydende sukkeret til ATP, som kroppen vil bruge til dit basalstofskifte, som vel og mærke er 55-65% af hele din forbrænding.. Den sender glukose til hjernen(drømme), resten af kroppen energikrævende processer(hjerte, lever, nyrer, lunger, bugspytkirtel, fordøjelse osv) forbruger netop dette ATP.. OG... Fedtet fra kosten med den normale energifordeling lagres i dine fedtdepoter...

Ja hvilestofskiftet som jeg skrev er på 5kJ pr min eller med andre ord 71kcal pr time. Du har lige kastet 750kcal i blodet på en gang.... der bliver der jo ikke bare og venter på kroppen stille og roligt bruger 71kcal i timen :lol:

Brugeravatar
Jackson
Barbell-Baron

Indlægaf Jackson » 17 jan 2007 23:55

Elvirus skrev:
Jackson skrev:

Kroppen vil omdanne det overskydende sukkeret til ATP, som kroppen vil bruge til dit basalstofskifte, som vel og mærke er 55-65% af hele din forbrænding.. Den sender glukose til hjernen(drømme), resten af kroppen energikrævende processer(hjerte, lever, nyrer, lunger, bugspytkirtel, fordøjelse osv) forbruger netop dette ATP.. OG... Fedtet fra kosten med den normale energifordeling lagres i dine fedtdepoter...

Ja hvilestofskiftet som jeg skrev er på 5kJ pr min eller med andre ord 71kcal pr time. Du har lige kastet 750kcal i blodet på en gang.... der bliver der jo ikke bare og venter på kroppen stille og roligt bruger 71kcal i timen :lol:

Den grinende smiley tilsidst forstår jeg som et hånende grin, fordi du mente at det var lidt latterligt det jeg skrev... Men..

Du ville ikke komme med sådanne udtalelser hvis du vidste hvordan vores fordøjelsessystem, og stofskifte fungerer!!!!

Hvis du spiser 200g slik over dit ligevægtsindtag inden du går i seng, vil du jo ikke vågne op med fedtdepoter, fordi sukkeret er blevet omdannet til fedt i løbet af natten, via "dit ynglingsord" de novo lipogenese...

Elvirus
Hjemmetræner

Indlægaf Elvirus » 18 jan 2007 00:08

Jackson skrev:
Elvirus skrev:
Jackson skrev:

Den grinende smiley tilsidst forstår jeg som et hånende grin, fordi du mente at det var lidt latterligt det jeg skrev... Men..

Du ville ikke komme med sådanne udtalelser hvis du vidste hvordan vores fordøjelsessystem, og stofskifte fungerer!!!!

Hvis du spiser 200g slik over dit ligevægtsindtag inden du går i seng, vil du jo ikke vågne op med fedtdepoter, fordi sukkeret er blevet omdannet til fedt i løbet af natten, via "dit ynglingsord" de novo lipogenese...

Undskylder mht smiley - det var ikke passende.

Ikke desto mindre har jeg forholdsvist godt styr på hvordan vores fordøjelse, stofskifte osv virker - tilsyneladende mere end dig (no offence). Slå op i din fysiologi bog, der står formentlig nogle standard værdier for hvilkestofskiftet (som passer med de 5kJ pr min)

Den overskydende glukose vi får i blodet efter indtaget af slikposen, vil i leveren via glykolysen blive til pyrovat og derefter til acetyl-CoA, der fungerer som substrat for fedtsyre syntesen. I leveren bliver de koblet som triglycerider og herfra kan de transporteres rundt med blodet. Desuden kan fedtvæv optage glukose som også her gennemgår glykolysen. Dette fører til 1) dannelse af glycerol 3-fosfat, der indgår som skelet i triglycerider og 2) dannelse af acetyl-CoA, der kan omdannes til FA via malonyl-CoA.

Jackson, det lyder muligvis lidt overlegent, men du bliver altså nødt til at læse lidt op på det. Nu går diskussionen på at jeg fremstiller noget almen fysiologi/biokemi, hvorefter du svarer, "nej så'n er det ikke".

Brugeravatar
Jackson
Barbell-Baron

Indlægaf Jackson » 18 jan 2007 00:57

Elvirus skrev:Undskylder mht smiley - det var ikke passende.

Jeg godtager

Ikke desto mindre har jeg forholdsvist godt styr på hvordan vores fordøjelse, stofskifte osv virker - tilsyneladende mere end dig (no offence). Slå op i din fysiologi bog, der står formentlig nogle standard værdier for hvilkestofskiftet (som passer med de 5kJ pr min)

Har heller ikke påstået at hvilestofskiftet ikke er 5kJ pr. min???

Den overskydende glukose vi får i blodet efter indtaget af slikposen, vil i leveren via glykolysen blive til pyrovat og derefter til acetyl-CoA, der fungerer som substrat for fedtsyre syntesen. I leveren bliver de koblet som triglycerider og herfra kan de transporteres rundt med blodet. Desuden kan fedtvæv optage glukose som også her gennemgår glykolysen. Dette fører til 1) dannelse af glycerol 3-fosfat, der indgår som skelet i triglycerider og 2) dannelse af acetyl-CoA, der kan omdannes til FA via malonyl-CoA.

I denne beskrivelse er der så en stor fejl der tydeligvis viser at du ikke har en helhedsforståelse af hvad der præcis sker i disse biokemiske processer. Muligvis fordi du har fundet din bog, og citeret fra den i en lidt forkert rækkefølge!!
Kan du selv finde fejlen??? Ellers skal jeg nok give dig forklaringen..

Jackson, det lyder muligvis lidt overlegent, men du bliver altså nødt til at læse lidt op på det. Nu går diskussionen på at jeg fremstiller noget almen fysiologi/biokemi, hvorefter du svarer, "nej så'n er det ikke".

Hov hov.. Hvorfra ved du hvad jeg svarer til det du lige har skrevet, medmindre du er synsk..
Jeg har ikke modsagt dig på noget fysiologi/biokemi endnu... ?? Så det ved jeg ikke hvor du har fra...

Brugeravatar
Jackson
Barbell-Baron

Indlægaf Jackson » 18 jan 2007 02:15

Jackson skrev:
Elvirus skrev:Den overskydende glukose vi får i blodet efter indtaget af slikposen, vil i leveren via glykolysen blive til pyrovat og derefter til acetyl-CoA, der fungerer som substrat for fedtsyre syntesen. I leveren bliver de koblet som triglycerider og herfra kan de transporteres rundt med blodet. Desuden kan fedtvæv optage glukose som også her gennemgår glykolysen. Dette fører til 1) dannelse af glycerol 3-fosfat, der indgår som skelet i triglycerider og 2) dannelse af acetyl-CoA, der kan omdannes til FA via malonyl-CoA.

I denne beskrivelse er der så en stor fejl der tydeligvis viser at du ikke har en helhedsforståelse af hvad der præcis sker i disse biokemiske processer. Muligvis fordi du har fundet din bog, og citeret fra den i en lidt forkert rækkefølge!!
Kan du selv finde fejlen??? Ellers skal jeg nok give dig forklaringen..

Nu får du faktisk forklaringen foræret, helt uden at du skal tænke over din fejl.. Nu tager jeg udgangspunkt det du skrev bid for bid..

Den overskydende glukose vi får i blodet efter indtaget af slikposen, vil i leveren via glykolysen blive til pyrovat og derefter til acetyl-CoA

Ja det er jeg ikke uenig i..

der fungerer som substrat for fedtsyre syntesen.

Nej for fedtsyresyntesen går ikke fra Acetyl-CoA til dannelse af fedt, dette kaldes jo netop de novo lipogenese!!! Fedtsyresyntesen er den modsatte retning...

I leveren bliver de koblet som triglycerider og herfra kan de transporteres rundt med blodet.

Hvor kom dén sætning fra??? Når triglyceriddet er spaltet til glycerol og frie fede syrer, hvor glycerol-delen omdannes til Acetyl-CoA, så vil den ikke danne triglycerid igen..
Det du nævner her, er et led i lipidsyntesen, hvor triglycerid transporteres rundt i blodet via nogle lipoproteiner kaldet chylomikroner, der også indeholder kolesterol.. Her fraspaltes triglycerid, og kolesterol føres til leveren og HER kobles triglycerid på igen..
Men dette foregår før dannelsen af Acetyl-CoA...

Desuden kan fedtvæv optage glukose som også her gennemgår glykolysen

Ja, fordi fedtceller også skal bruge energi for at overleve!!!
Men kan stadig ikke se hvorfor dette er belæg for at de 200g slik bliver til fedt??

Dette fører til 1) dannelse af glycerol 3-fosfat, der indgår som skelet i triglycerider

Du siger at fordi glukose gennemgår glykolysen i fedtcellerne, så danner vi glycerol??????? NOPE!!! Prøv at læse det igen... Glykolysen foregår ikke i fedtcellerne, men derimod lige uden for mitokondrierne(kaldet cytosolen) i levercellerne..

og 2) dannelse af acetyl-CoA, der kan omdannes til FA via malonyl-CoA.

Ja, det er jo netop hvad hele dette topic går ud på at forklare...

Jeg forstår ikke hvad det er du prøver at overbevise mig om helt præcis...
Fordi ingen af de biokemiske argumenter du er kommet med, giver en forklaring på din påstand om at de 200g slik, der ligger over dit ligevægtsindtag på en normal energifordeling, vil omdannes til fedt!!!!!

Jeg er godt klar over at kroppen i sjældent tilfælde kan omdanne sukker til fedt.. Men det er nu altså SÅ EKSTREMT sjældent at det ikke sker ved en øget sukkerindtagelse af en pose slik, over dit ligevægtsindtag og lige inden du skal sove!!!!

Så hvad er det du præcis vil fortælle, eller prøver at overbevise mig om med dine biokemiske forklaringer????

Elvirus
Hjemmetræner

Indlægaf Elvirus » 18 jan 2007 09:03

jamen lyder til du trods alt har styr på fysiologien, så kan du vel uden problemer fortælle mig præcist hvad der sker med indtagne energi i ovenstående tilfælde..

Brugeravatar
Jackson
Barbell-Baron

Indlægaf Jackson » 18 jan 2007 12:11

Elvirus skrev:jamen lyder til du trods alt har styr på fysiologien, så kan du vel uden problemer fortælle mig præcist hvad der sker med indtagne energi i ovenstående tilfælde..

Ha ha.. Nej nej, den går ikke!!! Omvendt psykologi virker ikke på mig..

Det er dig der skal overbevise mig, da det er din påstand!!

Men nu er jeg lidt træt af at diskutere med én der tilsyneladende er løbet tør for argumenter...

I'm over and out!!!

Elvirus
Hjemmetræner

Indlægaf Elvirus » 18 jan 2007 12:40

Jackson skrev:
Elvirus skrev:jamen lyder til du trods alt har styr på fysiologien, så kan du vel uden problemer fortælle mig præcist hvad der sker med indtagne energi i ovenstående tilfælde..

Men nu er jeg lidt træt af at diskutere med én der tilsyneladende er løbet tør for argumenter...

I'm over and out!!!

Dette har intet med psykologi at gøre, tværtimod.

Jeg skal ikke overbevise dig om noget, den kamp har jeg allerede (næsten) opgivet. Det er ikke en påstand jeg kommer med, det er faktum. Overskydende energiindtag lagres som fedt, og det er hvad enten det kommer fra protein, fedt eller kulhydrat.

Igen, har det intet med argumenter at gøre. Jeg prøver på en RÆKKE forskellige måder at klarlægge for dig, hvorledes kulhydrat omdannes til fedt, samt situationer hvor det kan og vil ske. Er dog på nippet til at give op, men lad mig prøve ENDNU en gang, måske er det mine pædagogiske evner der fejler.

Lad os holde fast i slikeksemplet. I hvile er forbrændingen som sagt ca. 70kcal pr time ( ~1700kcal pr døgn), so far so good. Du har via din kost opnået dit ligevægtsindtag i løbet af dagen. Derudover indtager du så de 750kcal, hvoraf størstedelen overvejende kommer fra kulhydrater.

Indledningsvist forklarede du ganske flot hvorledes folk der ikke lider af diabetes - type 2, IKKE har problemer med bortfjernelsen af sukker fra blodbanen efter et måltid, hvilket betyder at blodsukkeret forholdvist hurtigt vender tilbage på omkring 5mmol/l.

Hvor fjernes det sukker hen, såfremt vi har fyldt vores lagre af glykogen i lever og muskler ? (hint: det lagres som fedt)

Brugeravatar
Jackson
Barbell-Baron

Indlægaf Jackson » 18 jan 2007 13:01

Elvirus skrev:
Jackson skrev:

I'm over and out!!!

Dette har intet med psykologi at gøre, tværtimod.

Jeg skal ikke overbevise dig om noget, den kamp har jeg allerede (næsten) opgivet. Det er ikke en påstand jeg kommer med, det er faktum. Overskydende energiindtag lagres som fedt, og det er hvad enten det kommer fra protein, fedt eller kulhydrat.

Igen, har det intet med argumenter at gøre. Jeg prøver på en RÆKKE forskellige måder at klarlægge for dig, hvorledes kulhydrat omdannes til fedt, samt situationer hvor det kan og vil ske. Er dog på nippet til at give op, men lad mig prøve ENDNU en gang, måske er det mine pædagogiske evner der fejler.

Lad os holde fast i slikeksemplet. I hvile er forbrændingen som sagt ca. 70kcal pr time ( ~1700kcal pr døgn), so far so good. Du har via din kost opnået dit ligevægtsindtag i løbet af dagen. Derudover indtager du så de 750kcal, hvoraf størstedelen overvejende kommer fra kulhydrater.

Indledningsvist forklarede du ganske flot hvorledes folk der ikke lider af diabetes - type 2, IKKE har problemer med bortfjernelsen af sukker fra blodbanen efter et måltid, hvilket betyder at blodsukkeret forholdvist hurtigt vender tilbage på omkring 5mmol/l.

Hvor fjernes det sukker hen, såfremt vi har fyldt vores lagre af glykogen i lever og muskler ? (hint: det lagres som fedt)

Du kan ikke stille det op på dén måde, da det slet ikke sker så hurtigt over en nat...

Hvis jeg indtager 750kcal fra kulhydrat inden jeg skal sove, betyder det ikke at jeg har udviklet fedtdepoter i løbet af natten.
For hvis jeg derimod ligger 750kcal i underskud dagen efter, så går regnskabet op..

Du kan ikke gøre regnskabet op fra dag til dag, eller fra nat til nat..

Kroppen fungerer bare ikke så hurtigt.. Først så ligger det i maven et par timer 2-3-4 timer, derefter føres det til tolvfingertarmen og tyndtarmen, hvor det absorberes gennem tarmepitelet.. Og så videre til tyktarmen..

Det som er blevet absorberet gennemgår netop disse biokemiske processer som vi begger er klar over.. osv osv...

Du kan ikke påstå at man kan udvikle fedtdepoter af et energioverskud på 750kcal fra kulhydrat på ca. 8 timer!!!!

Tilbage til "Kost / kosttilskud"