Dato og tid er 03 mar 2021 03:51

3.g opgave om fedttab

Diskussion af vægttabs relaterede emner

Redaktør: Jackson

Dysp
Hjemmetræner

3.g opgave om fedttab

Indlægaf Dysp » 12 dec 2007 14:23

Jeg har brug for jeres hjælp. Jeg skal skrive opgave i biologi/idræt om det maksimale fedttab.
Min opgave lyder på, at jeg skal skrive 15-20 sider om slankekurer. Jeg skal bl.a. inddrage proteiners-, kulhydraters- og fedtstoffers stofskifte. Jeg skal også konstruere en slankekur på én måned, hvor jeg har fokus på det optimale fedttab overhovedet, uden at gå på kompromis med helbredet.

Jeg ligger til 12 i biologi(højeste karakter overhovedet) og jeg har snart 2 års erfaring med bodybuilding, samt jeg har skrevet tonsvis af opgaver om især muskelanatomi og således. Jeg kan uden tvivl skrive denne opgave totalt alene, men alligevel vil jeg gerne inddrage jer hovedet herinde, som også har styr på tingene. Det er nogle gange bedre at få forskellige vinkler på emnet, end bare at køre derudad. Jeg skal have 12 i denne opgave. Det er et must.
Jeg har til fredag d. 21 december at skrive i, men skal helst være færdig d. 20 om aftenen. Jeg håber I vil hjælpe mig, folkens. Jeg bliver desværre også nødt til at pointere, at jeg ikke er interesseret i, at folk uden basal viden om biologi/slankekurer/idræt postulerer herinde. I er velkomne til at følge med, men jeg gider ikke høre "jeg-har-hørt"-informationer, da jeg ikke kan bruge det til noget i min opgave.

Når jeg tænker på det optimale fedttab, så tænker jeg i følgende punkter(Jeg sætter spørgsmålstegn efter de ting, som jeg ikke er sikre på):

Kost:
- Højt indtag proteiner(kød).
Proteiner har et lavt indhold af energi(samme som kulhydrater), men da der ofte er færre proteiner i proteinholdige madvarer, kontra kulhydrater i kulhydratholdige madvarer, er det altså muligt at spise mere kød end fx ris, hvis vi skal fokusere på et lavt kalorieindtag. Det er ligeså bevist at proteiner skaber mæthedsfornemmelse og dette er en vigtig faktor, hvis vi skal have en person som føler sig mæt, uden at have indtaget for mange kalorier. Hvis vi derfor har proteiner som den primære energikilde, provokerer det også kroppen til at omdanne proteinerne til energi(igennem glukoneogenese?) og jeg mener at have læst et sted, at det er mere energikrævende, end blot at skille noget kulhydrat ad til glukose til blodsukkeret. Desuden mener jeg også proteiner er vigtige, da vi i zig-zag perioder, hvor kroppen er mættet, så også har en form for optimal fodring til musklerne, fordi proteinindtaget er så højt og hermed kan opnå en smule muskelopbyggelse samtidig med vægttabet?

- Middel indtag af kulhydrater(stivelse)
Her tænker jeg så udelukkende på polysachharider, helst med et godt indhold af fibre, så vi får en fyldt mave, men med et moderat kalorieindtag. Kulhydrater er ikke skurken, fordi energiindholdet er ligeså lavt som i proteiner, men problemet ligger mere i de fødevarer vi indtager, da der er enormt mange kalorier i kulhydratholdigt mad; ris, pasta, brød etc. Med fokus på grønsager, som primært er lavet af vand, der får vi en fyldt mave med relativt få kalorier. Jeg mener derfor, at vi skal have en sekundær energikilde her, baseret på langsomtnedbrydelige kulhydrater.

- Minimalt indtag af fedt(især animalsk fedt)
Fedt bliver sgu altid gjort til skurken og det er det sgu egentlig også. Men fedt kan også være guld, hvis man tænker sig om. Fedt er enormt vigtigt hvad angår hormonsyntese, det er vigtigt i vores membraner og som langtidsoplagring af energi(triglycerider; menneskefedt). Jeg vil have et minimalt indtag af fedt, da energiniveauet er højt i fedt(dobbelt så meget som proteiner/kulhydrater). Jeg er ikke voldsomt meget inde i fedtstoffer, jeg ved kun at 'sundt' fedt er enkelt umættede fedtstoffer, men jeg er ikke bekendt med hvorfor; går udfra, at det er fordi de er simple og hermed bedre kan bruges til hormonsyntese.
Men jeg vil holde fedtet på et lavt indtagelsesniveau, mellem 10-20%? Måske lavere?

I centret:

Jeg er fandme i tvivl hvad angår hvordan der skal trænes. Jeg ved, at fedt bliver forbrændt i krebscyklus i form af acetyl-coA, og derfor ved jeg også, at det sker i mitochondrierne intracellulært. Jeg ved dermed også, at der skal være ilt tilstede og hermed en aerob forbrænding som primært finder sted i type I muskelfibre(de røde/iltafhængige), derfor har jeg gjort mig følgende tanker:

- Type I muskelfibre!
Vi skal have noget gang i dem her og det sker over længere tid med lavere belastning. Jeg træner selv anarobt, derfor er min viden på dette område begrænset. Hvordan fanden skal træningen struktureres? Høj TUT? Lav belastning? Det er jo karakteristisk for type I muskelfibre, men så igen... Der sgu så meget, jeg er lidt blank på det område.

- Help!

Det er mest i dette område, hvor jeg får flest problemer. Hvordan struktureres træningspasset?

Jeg håber på, at vi får en sund diskussion i gang herinde, som også kommer hele siden til gode, da det er muligt at få rettet op på nogle misforståelse folk ofte har.

Mvh. Dysp :)

Peter_Hansen
Diskopumper

Indlægaf Peter_Hansen » 12 dec 2007 21:33

Hvis jeg var dig, ville jeg tage diskutionen op på MOL i stedet...
Følg min log - gode råd og kommentarer modtages gerne!

Dysp
Hjemmetræner

Indlægaf Dysp » 12 dec 2007 21:39

Okay, det gør jeg så :)

Brugeravatar
Lundique
Nasty
Geografisk sted: Aalborg
Kontakt:

Indlægaf Lundique » 13 dec 2007 12:45

Som du selv egentlig har svaret på, så er styrketræning primært anaerobt, fordi det foregår på så kort tid, og fordi det kræver en større kraftudvikling end vi umiddelbart kan med ilt krævende processor.

Mht. styrketræning er det nok svært hvordan dette skulle kunne forbrænde fedt primært eftersom du også siger er det røde muskelfibre der styrer de aerobe processor.

Men har du tænkt i baner som, at bruge styrketræning til at tømme glykogen depoterne i musklerne ved mange gentagelser, også bagefter begynde på noget cardio, hvor fedt forbrænding er ens target.

Blot en tanke, som jeg selv ville benytte mig af når jeg skal cutte på et tidspunkt. :wink:

Held og lykke med dit 12 tal.

Jeg skriver også opgave i disse dage i Biologi A og idræt B, om doping og cykelsport :D
Bestrong Be natural! <- Lundique's log!

Dysp
Hjemmetræner

Indlægaf Dysp » 13 dec 2007 18:34

Lundique skrev:Som du selv egentlig har svaret på, så er styrketræning primært anaerobt, fordi det foregår på så kort tid, og fordi det kræver en større kraftudvikling end vi umiddelbart kan med ilt krævende processor.

Mht. styrketræning er det nok svært hvordan dette skulle kunne forbrænde fedt primært eftersom du også siger er det røde muskelfibre der styrer de aerobe processor.

Men har du tænkt i baner som, at bruge styrketræning til at tømme glykogen depoterne i musklerne ved mange gentagelser, også bagefter begynde på noget cardio, hvor fedt forbrænding er ens target.

Blot en tanke, som jeg selv ville benytte mig af når jeg skal cutte på et tidspunkt. :wink:

Jeg skriver også opgave i disse dage i Biologi A og idræt B, om doping og cykelsport :D

Hehe, nice :) Det er også et spændende emne. Jeg mener ikke det er fysisk muligt at tømme glykogendepoterne, men hæng mig ikke op på det ^_^

Brugeravatar
Youssef
Strandløve
Geografisk sted: Odense

Indlægaf Youssef » 13 dec 2007 18:53

Hehe, nice Det er også et spændende emne. Jeg mener ikke det er fysisk muligt at tømme glykogendepoterne, men hæng mig ikke op på det ^_^

- Og hvorfor mener du ikke det ? :roll:

Dysp
Hjemmetræner

Indlægaf Dysp » 13 dec 2007 19:58

Youssef skrev:
Hehe, nice Det er også et spændende emne. Jeg mener ikke det er fysisk muligt at tømme glykogendepoterne, men hæng mig ikke op på det ^_^

- Og hvorfor mener du ikke det ? :roll:

Har diskuteret det med min lærer engang, men jeg kan ikke pt på stående fod argumentere. :)

Brugeravatar
Lundique
Nasty
Kontakt:

Indlægaf Lundique » 13 dec 2007 20:26

Dysp skrev:
Lundique skrev:Som du selv egentlig har svaret på, så er styrketræning primært anaerobt, fordi det foregår på så kort tid, og fordi det kræver en større kraftudvikling end vi umiddelbart kan med ilt krævende processor.

Hehe, nice :) Det er også et spændende emne. Jeg mener ikke det er fysisk muligt at tømme glykogendepoterne, men hæng mig ikke op på det ^_^

Det er der forskellige meninger om så.. Jeg har bestemt set ting der tyder på at det er muligt, og jeg kan ikke se hvorfor det ikke skulle være muligt?

Brugeravatar
Lundique
Nasty
Kontakt:

Indlægaf Lundique » 13 dec 2007 20:28

Prøv at læs "den dopede gule trøje" en artikel på MOL, den har jeg brugt. Men den mener jeg også siger indirekte at hvis man "møder muren" så er det fordi ens glykogen depoter er tømt.

Dysp
Hjemmetræner

Indlægaf Dysp » 14 dec 2007 17:52

Lundique skrev:Prøv at læs "den dopede gule trøje" en artikel på MOL, den har jeg brugt. Men den mener jeg også siger indirekte at hvis man "møder muren" så er det fordi ens glykogen depoter er tømt.

Oh jo, selvfølgelig. Jeg formulerede mig også forkert. Selvfølgelig er det muligt. Jeg mente bare, tror jeg, at jeg det ikke er muligt ved vægttræning :)

Tilbage til "Vægttab"