Dato og tid er 06 jul 2020 06:22

Diskussionen uden ende

Diskussion af bodybuilding relaterede emner
Baili
Diskopumper

Diskussionen uden ende

Indlægaf Baili » 30 apr 2011 10:03

Jeg har en diskussion jeg gerne vil have afgjort og jeg har prøvet at komme med alverdens grunde til at følgende citat er forkert, men det er ikke lykkedes :? Hvad siger I til følgende sætning:
"Overvægtige vil tage hurtigere på i muskler ift. en tynd person - grunden til dette er at den overvægtige har fedt på kroppen som giver ham energi".

Jeg har aldrig hørt noget ligende før og kan simpelthen ikke få det til at give nogen som helst mening.
Har I noget man kan sige som man kan sige til det som bare lukker diskussionen med det samme?
Måske forveksler han det med at overvægtige har energireserver, men det har jo stadig intet at gøre med at øge muskelmasse
I like work. It facinates me. I sit and look at it for hours

Brugeravatar
Garik
Hercules
Geografisk sted: Århus C

Re: Diskussionen uden ende

Indlægaf Garik » 30 apr 2011 10:13

Jeg kan ikke give dig et link, da det er en konkurrent, men overvægtige har faktisk sværere ved gaine muskelmasse end folk med lav fedtprocent. Jeg skal nok søge efter noget, men lover intet :)
Loggen

My workout is your warm up!

Sundere.org

Baili
Diskopumper

Indlægaf Baili » 30 apr 2011 11:14

Vil det også være noget skidt at sende en privat besked? :)
Tusind tak, det vil være en kæmpe hjælp, hvis du kan hjælpe for jeg har selv søgt i lang tid både på nettet og i bøger og er ikke kommet nogle vejne.

Btw er kroppens energireserver beregnet til at bruge af i tilfælde af at den ikke får nok næring fx i sultesituationer?

Daniel H
Diskopumper
Geografisk sted: københavn
Kontakt:

Indlægaf Daniel H » 30 apr 2011 17:11

Ved godt det ikke helt rammer dit spørgsmål, men ud fra mine erfaringer (egen krop / venner), så har overvægtige nemmere ved at tage muskler på, end mange tynde personer, fordi de overvægtige som udgangspunkt allerede ligger i kalorieoverskud eller har meget nemt ved at komme i det, da de ellers ikke burde være overvægtige? Hvorimod mange tynde personer simpelthen ikke kan komme i et ordentligt kalorieoverskud uden stort besvær.

Mht. dit spørgsmål, så mener jeg at når kroppen mangler energi, vil den først bruge af fedt depoterne og derefter musklerne. Hvis man derfor er meget tynd, har man ikke så meget fedt, og det vil derfor gå i større grad ud over musklerne. Dette vil i mit hoved, altså kun være et problem hvis man ikke sørger for at være i kalorieoverskud, da det kun er i underskud at kroppen vil bruge muskler/fedt som energi?

Ret mig hvis jeg tager fejl :-)

Storfod
Hercules
Geografisk sted: 5854 Gislev

Indlægaf Storfod » 30 apr 2011 17:33

så har overvægtige nemmere ved at tage muskler på, end mange tynde personer, fordi de overvægtige som udgangspunkt allerede ligger i kalorieoverskud eller har meget nemt ved at komme i det, da de ellers ikke burde være overvægtige?

Men hvis de til daglig ligger i kalorieoverskud, og de så begynder at styrketræne,
så vil deres ligevægtsindtag vel også stige, så de pludselig skal være endnu mere i overskud?

så mener jeg at når kroppen mangler energi, vil den først bruge af fedt depoterne og derefter musklerne

Men fede mennesker der træner sig til større muskler, fortsætter da med at være fede,
det er jo ikke sådan at de forbrænder fedtet så det går til deres samlede energi :doubt:
Board moderator

Brugeravatar
Garik
Hercules

Indlægaf Garik » 30 apr 2011 21:06

Daniel H skrev:Ved godt det ikke helt rammer dit spørgsmål, men ud fra mine erfaringer (egen krop / venner), så har overvægtige nemmere ved at tage muskler på, end mange tynde personer, fordi de overvægtige som udgangspunkt allerede ligger i kalorieoverskud eller har meget nemt ved at komme i det, da de ellers ikke burde være overvægtige? Hvorimod mange tynde personer simpelthen ikke kan komme i et ordentligt kalorieoverskud uden stort besvær.

Du tager fejl :wink:

Nu sakser jeg lidt fra en konkurrerende side, men Anders Nedergaard er en kapacitet på området.

Anders Nedergaard skrev:Man tager mere fedt på, jo
• større energioverskud man er i
• mindre/dårligere man træner
• højere fedtprocent man starter med
• jo længere tid man har været i energioverskud

Fede mennesker behøver ikke være i et energi/kcal-overskud. Hvis deres vægt ligger stille, rammer de deres ligevægtsindtag. Såre simpelt. Det er ikke nemmere for nogle grupper, at komme i energi-overskud. Det handler om at spise for meget (overskud), tilpas (ligevægt) eller for lidt (underskud) i forhold til sin vægt og sit mål.
Så at sige, at fede mennesker lettere kan komme i overskud, fordi de er fede, er ikke sandt. De skal stadig spise mere end de forbrænder, for at tage muskelmasse på. Og ifølge Anders Nedergaard, har de faktisk sværere ved det end folk med lav fedtprocent.

Anders Nedergaard skrev:Man tager mere muskel på, jo
• større energioverskud man er i
• mere/bedre man træner
• lavere fedtprocent man starter med
• jo kortere tid man har været i energi overskud

Tynde mennesker kan sagtens tage på. De fleste overvurderer bare, hvor meget de spiser. Tre gulerødder og en skål havregryn om dagen kan man ikke bygge en krop på. Få et realistisk billede af mad og de kan bygge en krop. Ifølge Anders Nedergaard har de rent faktisk nemmere ved det.

Daniel H skrev:Mht. dit spørgsmål, så mener jeg at når kroppen mangler energi, vil den først bruge af fedt depoterne og derefter musklerne. Hvis man derfor er meget tynd, har man ikke så meget fedt, og det vil derfor gå i større grad ud over musklerne. Dette vil i mit hoved, altså kun være et problem hvis man ikke sørger for at være i kalorieoverskud, da det kun er i underskud at kroppen vil bruge muskler/fedt som energi?

Igen forkert. Hvis man har en utrolig lav fedtprocent, vil kroppen begynde at tage 50/50 af muskel/fedt. Til sidst dør man.
Hvis du ligger i energiunderskud, altså mangler energi, vil kroppen tænke sig om. Den overvejer, hvilken situation du er i. Hvis du ligger i et virkelig stort underskud, vil den forsvare sig selv, forberede sig på en eventuel sult-situation. Her vil den tære på muskelmassen, da denne masse kræver mere energi end samme mængde fedt.
Hvis du derimod ligger i et moderat underskud, vil kroppen tære mere på fedtet end på musklerne - men stadig begge dele.

Det er rigtigt, at kroppen ikke bruger muskler/fedt som energi, når du er i overskud. Så bruger den jo bare den energi, du tilfører den. Er der så mere, kan det bruges til at opbygge muskler, såfremt man træner. Ellers sætter det sig som fedt.
Loggen

Sundere.org

Brugeravatar
Caesar
Hjemmetræner

Indlægaf Caesar » 30 apr 2011 21:39

De metabolske processor fungere bedst, når mænd har en fedtprocent under 10%. Du har fået nok information til at buste den idiot ;)

END OF STORY :)

Daniel H
Diskopumper
Geografisk sted: københavn
Kontakt:

Indlægaf Daniel H » 30 apr 2011 22:58

Mente såmænd bare, ud fra mine erfaringer, så har tynde mennesker ofte svært ved at spise nok til at komme i overskud, hvorimod tykke mennesker ofte har nemmere ved at klare dette, eftersom de må have været i et overskud før eller siden :-) Det kan da sagtens være at dem af mine venner som bare ikke kan tage på lige meget hvor meget (de påstår) de spiser, bare er for useriøse med kosten, men jeg har været en del overvægtig førhen, og finder det skræmmende nemt at være i kalorieoverskud frem for kalorieunderskud, hvor jeg har min svage side ;-)

Men tak for rettelserne ;)

Snailfist
Arnold

Indlægaf Snailfist » 01 maj 2011 06:57

Jeg synes der bliver lidt årsag og konsekvens her, og derfor rammer nogle sjove konklusioner.
Det er ikke fordi at folk er tykke, at de spiser meget, så de er i kcaloverskud, så de kan tage muskelmasse på hvis de træner.
De spiser meget, ligger derfor i overskud, og tar på i fedt, og hvis de træner tar de også muskelmasse på.

Hvis man ligger ned over tykke mennesker at de altid er i kcaloverskud, og at tynde mennesker altid er i underskud, jamen så er der vel ikke noget at diskutere, ham i kcaloverskud kan tage muskelmasse på...

Psykologisk har den tykke en fordel da han kan spise mere. Men denne diskution går vel på det fysiske..

Brugeravatar
Garik
Hercules

Indlægaf Garik » 01 maj 2011 07:20

Snailfist skrev:Psykologisk har den tykke en fordel da han kan spise mere. Men denne diskution går vel på det fysiske..

Men fysiologisk er han den undervægtige underlegen, da kroppen har en tendens til at lagre mere fedt og opbygge mindre muskel, jo højere din fedtprocent er og jo længere tid, du har været i kcal-overskud.
Loggen

Sundere.org

01balle
Hjemmetræner

Indlægaf 01balle » 01 maj 2011 08:08

Caesar skrev:De metabolske processor fungere bedst, når mænd har en fedtprocent under 10%. Du har fået nok information til at buste den idiot ;)

END OF STORY :)

det er jo præcis omvendt. en tynd mand har jo ikke lettere ved at tabe sig end en tyk
favorit øvelse: SQUAT!!!!!
hade øvelse: barbell shrugs.

Baili
Diskopumper

Indlægaf Baili » 01 maj 2011 12:13

Tak for alle svarene. Jeg ved desværre ikke om det er nok for han var satme stædig og jeg var faktisk lidt inde på det samme som jer, men jeg skal gøre et forsøg.

Et af hans argumenter var at styrkeløftere altid er fede og det måtte da helt sikkert have noget at gøre med deres store muskelmasse. Men de er vel fede fordi det giver dem en fordel når de fx skal trække lastbiler efter sig og fordi de i og for sig ikke behøver at have en lav fedtprocent? Eller hva? :)

Jeg tror jeg vil spørge ham om han virkelig mener at det giver mening at man har træningsmæssige fordele ved at være fed, og så fortælle ham at han har misforstået begrebet energireserver :)

Brugeravatar
Garik
Hercules

Indlægaf Garik » 01 maj 2011 12:53

De har oftest lidt til gården og gaden, fordi de er ligeglade med deres fedtprocent. Der er jo ikke vægtklasser, så de ligger i konstant overskud, så de kan udvikle deres styrke bedst muligt. Hvis de cuttede, ville de stå ekstremt skarp langt de fleste.
Loggen

Sundere.org

Baili
Diskopumper

Indlægaf Baili » 01 maj 2011 13:05

Det glæder mig at der trods alt er nogen der er enig med mig :)

Tilbage til "Bodybuilding"