Dato og tid er 30 nov 2020 18:04

Spuat hjælp :)

Start venligst med at poste dine indlæg her i begynder forumet hvor tonen er mere blød overfor "dumme spørgsmål"
KaptajnX
Newb

Spuat hjælp :)

Indlægaf KaptajnX » 07 jan 2012 20:30

Hej
Har hørt så meget om squat og forskllige måder at lave spuat på.
Jeg laver back spuat, vil gerne køre med "low bar"

Har fået at vide nede i centeret at knæerne gerne må komme ud over fod spidsen, og andre siger at det må de ikke.

Har kørt det i et par uger nu, og man må vel gerne kunne mærke i knæ´erne at man laver spuat, uden at det er farlig for knæene?

Lentz
Expert

Re: Spuat hjælp :)

Indlægaf Lentz » 07 jan 2012 20:52

KaptajnX skrev:Hej
Har hørt så meget om squat og forskllige måder at lave spuat på.
Jeg laver back spuat, vil gerne køre med "low bar"

Har fået at vide nede i centeret at knæerne gerne må komme ud over fod spidsen, og andre siger at det må de ikke.

Har kørt det i et par uger nu, og man må vel gerne kunne mærke i knæ´erne at man laver spuat, uden at det er farlig for knæene?

Hvorfor vil du køre low bar?
Jeg anbefaler high bar, da du først og fremmest skal have styr på teknik.

Knæene må godt gå ud over tæerne, men så snart du nærmer dig parallel skal de ikke rykkes, da det betyder du ligger vægten på tærene.
Vægten skal altid ligge på ydersen af foden / Hælene.

Kommer helt an på hvordan det føles i knæet..

Film dig selv skråt bag fra og for fra, load det up så kan vi hjælpe dig mere.
Alle løft RAW !!
-83kg Klasse.
(Stævne / Træning)
PR:
Squat 207.5kg / 210kg
Bænkpress 122.5kg / 115kg
Dødløft: 237.5kg / 220kg

Log: viewtopic.php?f=6&t=24695&p=276199#p276199

KaptajnX
Newb

Indlægaf KaptajnX » 08 jan 2012 09:16

Low bar

Det bruger strong lift 5x5, fordi de mener det er der man kan løfte mest
De mener
"The reason StrongLifts 5x5 uses the low bar Squat is that it's THE Squat version where you can use the most weight. More weight means more strength and thus more muscle gains since muscle size is directly related to strength."

Lentz
Expert

Indlægaf Lentz » 08 jan 2012 09:21

KaptajnX skrev:Low bar

Det bruger strong lift 5x5, fordi de mener det er der man kan løfte mest
De mener
"The reason StrongLifts 5x5 uses the low bar Squat is that it's THE Squat version where you can use the most weight. More weight means more strength and thus more muscle gains since muscle size is directly related to strength."

Forskellen på hypertrofi fra high til low bar er så lav at det intet betyder.
Det er et salgs trick mere end noget andet:
SL 5x5 er et godt program ingen tvivl.

Desuden kræver det ualmindelig god teknik for at kunne køre en hæderlig low bar squat.
Så optag din squat, så er det nemmere at vurdere hvor vidt du bør gå high eller low bar.

http://www.youtube.com/watch?v=TY3nYf9Lrpc

Du kan se her hvordan min squat ser ud og jeg køre high bar.

http://www.youtube.com/watch?v=IcXxJSoc ... xUBf9rTBrR

Det her var en teknik dag for længe siden, sådan skal din ryg se ud, og knæene ud af osv! :)
Alle løft RAW !!
-83kg Klasse.
(Stævne / Træning)
PR:
Squat 207.5kg / 210kg

KaptajnX
Newb

Indlægaf KaptajnX » 11 jan 2012 16:21

okay tak..
det vil jeg da lige gøre
kan være jeg kan lokke dig til at tjekke dødløft og rows også :)

Lentz
Expert

Indlægaf Lentz » 11 jan 2012 16:30

KaptajnX skrev:okay tak..
det vil jeg da lige gøre
kan være jeg kan lokke dig til at tjekke dødløft og rows også :)

Sagtens, bare upload dem ! :)
Alle løft RAW !!
-83kg Klasse.
(Stævne / Træning)
PR:
Squat 207.5kg / 210kg

Bodywerkz.dk
Kagearm

Indlægaf Bodywerkz.dk » 12 jan 2012 23:31

Hopper sgu lige ind her :-)

Jeg vil mene, at:

Low bar squat er fint egnet til begyndere. Teknikken er ikke mere krævende end ved high bar, bare en anelse anderledes. Desuden bliver spinae-stabilitet i mindre grad en falskehals, så der kan fokuseres mere på benene.
Jeg har lidt svært ved, at læse ud af OP, om du søger muskeltilvækst eller styrke, men alt andet lige, er low bar, i min verden, mindst lige så potent som high bar.
Du skal bare være opmærksom på, at det arbejder den bagerste muskulatur, altså baller og haser, relativt mere. Suppler derfor gerne med en frontsquat variant.

Dit postulat ift. hypertrofi vil jeg gerne anfægte, Lentz. Forskellen er jo stor. Ikke alene bliver volumet større ved samme ROM og eventuelt TUT, men man eliminerer også en typisk flaskehals. Desuden forskydes stresset også i signifikant grad mod den posteriore kæde. Den eneste ulempe jeg kan se, er at man ikke får ligeså meget m. erector spinae aktivitet, men den aktivitet der finder sted, er med højere vægt, så alt i alt går det jo tilnærmelsesvis op. Desuden vil dette ellers i stort set alle tilfælde opvejes af dødløftvarianter. I min verden, har squat presstyrke som førsteprioritet.

Hvad angår teknik, ville jeg aldrig lade knævandringen være udtalt, når der er tale om en nybegynder. Stresset over ledbånd og senevæv i knæet er simpelthen for stort for en utrænet. Så Jeg vil helt klart sige, at knæene skal blive bag tæerne. Den teknik Letnz forklarer er ganske rigtig teoretisk det stærkeste løft. Men i min optik, skal man lige kravle før man kan sprinte, og jeg synes ikke, at man - i nogen basisøvelse - skal gå direkte til styrkeoptimerende teknik. Let lige foden lidt fra speederen og opbyg noget ledstyrke. Som nybegynder ift. squat, er den "rigtige" teknik ift. at løfte tungest muligt, langt fra den sundeste.

KaptajnX
Newb

Indlægaf KaptajnX » 13 jan 2012 12:23

Okay lækkert med flere svar :D
Jeg træner for øget styrke lige nu, indtil har jeg har fået min Fedt % noget ned.
Der er jo ikke meget ved meget masse hvis man ikke kan se det :)

Okay, men hvor langt skal low bar ned? high bar skal vel ligge lidt under nakken?

KaptajnX
Newb

Indlægaf KaptajnX » 06 feb 2012 16:45

Så har jeg lang om længe fået taget mig sammen til at få det filmet og lagt op :D

spuat http://www.youtube.com/watch?v=PQrNyWPf ... e=youtu.be
dødløft http://www.youtube.com/watch?v=Fugvtf6A ... e=youtu.be

Tilbage til "Begynder forum"