Dato og tid er 27 feb 2021 10:20

Hvor mange gange træning om ugen?

Kun til diskussion af styrke relaterede emner. bl.a. SL (Styrkeløft)
Sniper
Barbell-Baron
Geografisk sted: Amager

Hvor mange gange træning om ugen?

Indlægaf Sniper » 27 aug 2004 20:05

Jeg har i snart 1½ år trænet 6 gange ugentligt. Dette var selvfølgelig fordelt over forskellige muskelgrupper (1 serie = 3 dage), som hver blev berørt omkring 2 gange ugentligt... Selvfølgelig vil bl.a. skuldre blive trænet mere, men...

Nu er jeg så begyndt at træne 3 gange ugentligt (rent styrketræning) fuldt kropsprogram vel at mærke...

Hvad er mest effektivt? Det er selvfølgelig en smagssag, men hvad virker bedst på jer andre..?
Nu får jeg trænet alle muskler 3 gange ugentligt, hvor jeg tidligere kun fik trænet dem 2 gange ugentligt, men hvad mener I..? :roll:
WHAT DOESN'T KILL YOU, MAKES YOU STRONGER!!!
Log: http://www.fitforum.dk/viewtopic.php?t=14815

CS
Kagearm

Indlægaf CS » 28 aug 2004 11:09

Der er, som du selv påpeger, en masse individuelle hensyn man skal tage højde for.
Min personlige erfaring er, jeg får mest ud af at træne fullbody. Jeg dyrker kampsport ved siden af så i mit øvelses valg har jeg lagt vægt på basis/ Multileds og kropsvægt øvelser, stort set ingen isolationsøvelser. Det er jo også smag og behag hvilke øvelser man ønsker at benytte sig af
og hvilke "koncept" man har valgt, det jo også afgørende for hvor effektivt det i sidste ende bliver.

Sniper
Barbell-Baron

Indlægaf Sniper » 28 aug 2004 15:57

Ja, det er da rigtigt, men nu mener jeg teoretisk! Der er restitutions perioder osv.
Restititutionsperioderne er selvfølgelig også individuelle, men det nuværende program
kører med en restitutionsperiode på omkring 48 timer (+lørdag ell. søndag), lyder det ikke passende..?

Jeg har overvejet at køre hver anden dag i 14 dages skift, dvs. mandag, onsdag, fredag, søndag, tirsdag, torsdag , lørdag, og så forfra..
Mener I det giver nogen forskel om jeg kører 6 ell. 7 træningssæt pr. 14.dag..?
Det er jo fedt nok at have fri i weekenderne, men nogle gange kan man også savne træningen hvis man ikke træner 2 dage i træk (2 hviledage)...

Brugeravatar
Noceo
Expert
Geografisk sted: 2300 Kbh S.

Indlægaf Noceo » 28 aug 2004 16:12

Sniper skrev:Ja, det er da rigtigt, men nu mener jeg teoretisk! Der er restitutions perioder osv.
Restititutionsperioderne er selvfølgelig også individuelle, men det nuværende program
kører med en restitutionsperiode på omkring 48 timer (+lørdag ell. søndag), lyder det ikke passende..?

Jeg har overvejet at køre hver anden dag i 14 dages skift, dvs. mandag, onsdag, fredag, søndag, tirsdag, torsdag , lørdag, og så forfra..
Mener I det giver nogen forskel om jeg kører 6 ell. 7 træningssæt pr. 14.dag..?
Det er jo fedt nok at have fri i weekenderne, men nogle gange kan man også savne træningen hvis man ikke træner 2 dage i træk (2 hviledage)...

Forøget protein syntese varer ca. 36 timer. Dvs. teoretisk set burde man træne ca. hver 36. time, men da et døgn er 24 timer ku det godt gi nogle lidt sjove træningstider engang imellem.
Der er også nogle mere avancerede teorier hvor man faktisk træner mer end kroppen ka holde til. Det ka du finde i TJ's A-Z artikkel, ka bare ikk huske hva det hedder...
There's a point in every fathers life, where he blows up his daughters room.

Sniper
Barbell-Baron

Indlægaf Sniper » 28 aug 2004 17:16

OK, det er ikke lige det jeg har hørt.. 36 timer..! Hmm. jeg har ellers hørt at restitutionsperioden ligger mellem 48 og 96 timer...
Ja, overtræning er aldrig fedt, har oplevet det da jeg trænede 6 gange om ugen.
Man fighter og fighter og bliver ikke stærkere, noget depri. noget..

Nå, men teoretisk set mener du at det bedst mulige resultat ville være f.eks. at træne:
mandag morgen ->
tirsdag aften ->
torsdag morgen ->
fredag aften ->
søndag morgen -> -> -> osv

Dvs at man maksimalt teoretisk set kan nå 10 træningspas hver 14.dag... Det kunne måske være man skulle prøve det på et tidspunkt.

Brugeravatar
Noceo
Expert

Indlægaf Noceo » 28 aug 2004 17:19

Forøget protein syntese har ikk noget med restiotution at gøre. Det passer sikkert meget godt med at fuld restitution tar 48-96 timer.
Men de 36 timer er der hvor musklerne vokser "ekstra" hvis man ka sige det sådan.

Sniper
Barbell-Baron

Indlægaf Sniper » 28 aug 2004 17:24

Ok..! Så lærde jeg også lidt der.. :D

CS
Kagearm

Indlægaf CS » 28 aug 2004 19:23

Hvor lang tid du er om at restituere er jo afhængig af mange ting, så som kost, hvor lang tid hvert træningspas vare, intensitet/workload, øvelses valg osv.
Man skal også passe på ikke kun at tænke på restitution som noget rent muskelmæssigt, nervecellerne skal jo også have tid til at restituere og de kan være op til 7 (hvis jeg husker rigtigt) gange længere tid om det end en muskelcelle.
Store dele af de muskelopbyggende processer forekommer indenfor de første 24 timer efter træning, og i mange tilfælde er på et minimum/helt overstået 36 timer efter træningen.
En god tommelfingerregel er 36 timer og hvis det er med meget stor intensitet/workload 72 til 96 timer.

Sniper
Barbell-Baron

Indlægaf Sniper » 31 aug 2004 11:21

Ok..
VIl det sige at du mener at det mest optimale er at træne hver 36.time som jeg forhørte mig om tidligere, eller bør man give sig selv en hvileperiode på 48 timer som jeg i øjeblikket gør..?

I øvrigt er det smart at dele træningen op således at konditionstræning og styrketræning ligger hver anden dag (mandag: styrke tirs:motion ons:styrke) ell. køre det sammen så musklerne får 100% rest på hviledagene..?

Brugeravatar
Noceo
Expert

Indlægaf Noceo » 31 aug 2004 12:02

Sniper skrev:Ok..
VIl det sige at du mener at det mest optimale er at træne hver 36.time som jeg forhørte mig om tidligere, eller bør man give sig selv en hvileperiode på 48 timer som jeg i øjeblikket gør..?

I øvrigt er det smart at dele træningen op således at konditionstræning og styrketræning ligger hver anden dag (mandag: styrke tirs:motion ons:styrke) ell. køre det sammen så musklerne får 100% rest på hviledagene..?

Jeg tror de fleste holder 48 timers pause mellem, sådan mer eller mindre. Altså træner hver 2. dag.

Mht. cardio så foretrækker jeg at lave det på "hviledagene"

CS
Kagearm

Indlægaf CS » 31 aug 2004 13:30

Hver 2. dag er fint hvis det passer dig bedst.Hvis det fungere godt er der ingen grund til at eksperimentere med det - efter mig mening!
Det er jo også meget individuelt hvad der er optimalt, det kræver man prøver sig lidt frem, et er jo teori noget andet er praksis.
Mht cardio foretrækker jeg at løbe på hviledagene, men igen, det kommer
jo an på hvor hård cardio træningen er.

Sniper
Barbell-Baron

Indlægaf Sniper » 31 aug 2004 14:19

Ok, tak... Men jeg er vandt til at træne 6 gange ugentligt, så det er egentligt mig ligegyldig hvor mange gange. Men ja, 36 timers restitution giver nogle mærkelige træningstidspunkter, så jeg tror jeg holder mig til ca. 48 timer.

Men cardio-træningen påvirker vel også musklerne, og hvis der er trænet ben i styrketræningen er det vel ikke smart at træne dem imens de er ved at restiturere på hviledagen, eller hvad..? Får man så ikke overtrænet nogle af musklerne i benene ved at træne disse stort set hver dag, eller får man blot pumpet mere blod rundt i kroppen og gjort restitutionen hurtigere..?
Teoretisk set er det vel en fordel at træne det hele samme dag, således at alle muskler får en hviledag. Om man så har kræfter til at udføre cardio-træning efter styrketræningen er så en anden sag.. Det må være en individuel bedømmelse.. Eller tar jeg helt fejl..?

Squatfather
Strandløve

Indlægaf Squatfather » 31 aug 2004 23:51

Jeg har klart mest fremgang ved træning 3-4 gange om ugen. For tiden går det rigtigt godt med følgende indeling.

Dag 1. Tung squat og tung bænk.

Dag 2. Let bænk og tung dødløft.

Dag 3. Let squat og tung bænk.

Dag 4. Let bænk og let dødløft.

Jeg træner cirka hver anden dag, ofte bliver der dog trænet 2 dage i træk efterfulgt af 1-2 hviledage.

På de tunge dage trænes der ofte en variation af den store øvelse, som feks. box squat eller dødløft stående på forhøjning. På de lette dage er fokus på eksplosivitet. Hjælpeøvelser køres efter behov.
Bodybuilding is weaksauce. Powerlifting is all about true strength and courage.

Sniper
Barbell-Baron

Indlægaf Sniper » 01 sep 2004 07:11

Ok, tak.. Det lyder som en fornuftig sammenblanding :)

Tilbage til "Styrke"